1402-12-26 07:28
296
0
89193
مروری بر صفحه اتفاقات گلستان که در ۱۴۰۲ رقم خورد؛

از نمره بیست شهدای مدافع حرم تا رتبه سوم گلستانی‌ها در حماسه انتخابات

گلستان در سال ۱۴۰۲ شاهد اتفاقات مختلفی بود که در صفحه خاطرات امسال به یادگار ماند.

 به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»- داود خاندوزی؛ سال ۱۴۰۲ هم به ایستگاه پایانی خود رسید و همه تلخ و شیرینی‌های امسال به طاقچه خاطرات ذهن رفت.

ما سال ۱۴۰۳ را در حالی آغاز می‌کنیم که در امسال حوادث و اتفاقات مختلفی را تجربه کردیم، باوجوداینکه بهار طبیعت با بهار معنویت گره‌خورده بود امسال گلستانی‌ها میزبان یک میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر بودند و گفته می‌شود تا نوروز سال ۱۴۰۲ برای مسافران از گلستان ماندگار شود.

البته فروردین برای گلستانی‌ها رنگ شهادت هم دارد، پاسدار شهید مقداد مهقانی که بر اثر حملهِ بامداد جمعه ۱۱ فروردین جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در حومه دمشق مجروح شده بود، بر اثر شدت جراحت به فیض شهادت نائل آمد.

شهید مهقانی بیستمین شهید مدافع حرم استان گلستان بود که در راه دفاع از حرم عقیله بنی‌هاشم؛ حضرت زینب (س) به شهادت رسید.

شهید مدافع حرم مقداد مهقانی، ۳۱ساله و اصالتاً اهل استان گلستان و شهر فاضل آباد بود که به صورت مستشاری در سوریه در حال دفاع از حرم آل الله بوده و از وی یک پسر دو ساله به یادگار مانده است.

در چهارم خرداد سال ۱۴۰۲ تیم شهرداری گرگان برای سومین بار پی در پی توانست جام را به خانه ببرد و جشن قهرمانی بگیرد و این روز برای هواداران این تیم روز فراموش نشدنی بود. 

تیم بسکتبال شهرداری گرگان با کسب دومین برد متوالی از سری رقابت‌های دیدار نهایی مقابل کاله آمل توانست، برای سومین سال پیاپی به عنوان قهرمان لیگ برتر بسکتبال ایران دست یابد.

یکی از پدیده‌هایی که امسال در روزهای مختلف گلستانی‌ها آن را تجربه کردند پدیده گرد و غبار بود که گفته می‌شود منشأء آن بیابان‌های کشور ترکمنستان است، میزان گرد و غبار در ۲۱ شهریور امسال به حدی بود که مشکلاتی در حوزه امر ترافیک و تردد برای شهروندان به وجود آمد و همچنین مصرف آب نیز در دل تابستان افزایش چشمگیری داشت.

امسال گلستان ششمین استان کشور درخرید تضمینی گندم بود و این در حالی بود که در سنوات گذشته گلستان رتبه دوم را کسب کرده بود و در سال زراعی جدید مسئولان بخش کشاورزی‌امیدوارند بتوانند بار دیگر گلستان را به جایگاه واقعی خود در تولید گندم برسانند.

در ۲۵ شهریور نیز دشمنان انقلاب تلاش زیادی کردند که در سالروز اغتشاشات اتفاقی را رقم بزنند ولی تیر آن‌ها با بصیرت مردم به سنگ خورد، باز در این روز امپراتوری دروغ با شایعه به دنبال تحریم احساسات مردم بودند و گلستانی‌ها نیز از این شایعه و دروغ پراکنی‌ها بی‌نصیب نبود اما روایت می‌دانی به موقع و بصیرت مردم نقشه آن‌ها را نقش بر آب کرد.

  ۲۷ شهریور امسال گرگانی‌ها صدایی عجیبی را در آسمان شنیدند، نیروی انتظامی گرگان با تأیید شنیده شدن این صدا، اعلام کرد موضوع در دست بررسی است و این حادثه در بلوار استاندارد گرگان رخ داده است شی به محلات مسکونی گرگان آسیب‌زده بود و پس از آن بازار شایعه داغ شد اما مشخص شد که این شی سقوط سامانه‌های آفندی بود که باعث شده روایت مختلفی بیان شود، خوشبختانه این حادثه تلفات جانی در پی نداشت.

بازی‌های آسیایی برای گلستانی‌ها خوش رنگ بود و ورزشکاران گلستانی در این مسابقات درخشدند، ۲۴ ورزشکار گلستانی توانستند در این مسابقات بدرخشند و حائز مدال‌های رنگارنگ شوند، کسب نخستین مدال ژیمناستیک در بازی‌های آسیایی توسط مهدی الفتی باعث شد که این ورزشکار تاریخ ساز شود.

همچنین در بازی‌های آسیایی هانگژو ۲۰۲۲، که با یک سال تأخیر به دلیل کرونا در سال ۲۰۲۳ برگزار شد، پرهام مقصودلو به عنوان کاپیتان ایران روی میز یک تیم ملی ایران بازی کرد و با نمایشی درخشان و کسب ۶ پیروزی و ۳ تساوی و بدون باخت، برای اولین بار شطرنج ایران را در بازی‌های آسیایی به مدال طلا رسید.

امسال یکی از اتفاقات مهمی که در جهان رقم خورد عملیات طوفان الاقصی بود، طوفانُ الْاَقْصیٰ عملیات نظامی نیروهای حماس علیه اسرائیل و در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار فلسطینیان و هَتْک حرمت مسجدالاقصیٰ. در ۱۵ مهر امسال رقم خورد که باعث شد حماس ضربه ترمیم ناپذیری به رژیم صهیونیستی وارد کند اما این رژیم کودک کش و زخم خورده با جنایت مختلف و حمله بیمارستان صحنه‌های تلخی را رقم زدند که گلستانی‌ها در روزهای مختلف با ایجاد راهپیمایی این جنایات را محکوم کردند، در یکی از تجمعات کادر درمان نیز در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در مراکز درمانی تجمع کردند و با بیانیه‌ای این جنایت و حمله به بیمارستان‌های نوار غزره را محکوم کردند.

  در این راستا اصحاب رسانه گلستان نیز بی‌تفاوت نبودند و با ایجاد پویش سکوت نمی‌کنیم از مردم مظلوم فلسطین و شهدای خبرنگار نوار غزه حمایت کردند تقریباً در کمتر از ۲۴ ساعت بیش از ۷۰ درصد اصحاب رسانه گلستان به این پویش پیوستند.

در امسال نیز گلستانی‌ها با حوادث متعددی رو به رو بودند یکی از این حوادث بارش شدید باران بود که منجر به آب‌گرفتگی منازل و تعطیلی مدارس در شرق گلستان شد، به واسطه بارش شدید باران در ۱۷ آبان و طغیان رودخانه‌ها تردد به پارک ملی گلستان ممنوع شد و مسیر زائران رضوی نیز مسدود شد که پس از مدتی با تلاش مسئولان حوزه راهداری این مسیرها بازگشایی شد این سیل به ۱۲۹ واحد مسکونی در شرق گلستان آسیب زد.

در یک آذر سالجاری نیز پرونده یکی از مخاطرات مهم محیط زیستی گلستان یعنی خشکی خلیج گرگان بسته شد و با بازگشایی کانال بار دیگر آب خزر وارد خلیج گرگان شد.

«حاج علیرضا بهمنی‌نژاد» پدر سه شهید دوران هشت سال دفاع مقدس نیز در ۱۲ آذر دعوت حق را لبیک گفت، مرحوم «حاج علیرضا بهمنی‌نژاد» پدر شهیدان والامقام «حجت‌اله، نعمت‌الله و هادی بهمنی‌نژاد» پس از سال‌ها صبر و بردباری، ندای حق را لبیک گفت و به سوی معبود خویش شتافت.

بلاخره پس از گمانه‌زنی‌های زیاد در خصوص زمان سفر رئیس جمهور گلستان در ۳۰ آذر یازدهمین مقصد استانی سید ابراهیم رئیسی شد.

در این سفر کام گلستانی‌ها با اجرا و آغاز عملیات پروژه‌های مهم از شیرین‌سازی آب دریا تا آغاز عملیات پتروشیمی و جزیره آشوراده و احیای خلیج گرگان و سد نرماب شیرین شد.

در اقدام تاریخی نیز رئیس جمهور به شهر مراوه‌تپه رفت و روز خاطره‌انگیزی برای مردم دوست داشتنی مرزی‌ترین نقطه گلستان رقم زد.

حذف تیم ملی ایران با ستاره گلستانی خود یعنی سردار آزمون در مرحله نیمه نهایی از دیگر اتفاقتی بود که امسال رقم خورد و این در حالی بود که پس از برد ژاپن همه مردم برای قهرمانی این تیم‌امید بسته بودند و در حین ناباوری ایران نتوانست از سد قطر میزبان بگذرد.

  پس از بهمن تماشایی سال ۱۴۰۲ گلستان خود را برای انتخابات سرنوشت ساز آماده کرد، مشارکت بیش از ۵۴ درصدی گلستانی‌ها در انتخابات برگ زرینی در صفحه ۱۱ اسفند امسال رقم زد و در میزان مشارکت گلستانی‌ها نشان دادن که پای کار انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران‌ایستادند.

گلستان با این میزان مشارکت توانست در رتبه سوم بین استان‌های کشور ایست کند، نکته قابل توجه این انتخابات تغییر ۱۰۰ درصدی در داوطلبان مجلس خبرنگان رهبری بود از سویی نماینده ولی فقیه در استان گلستان برای رقابت در انتخابات خبرگان رهبری ثبت نام نکرد و آیت الله عبدالهادی شاهرودی نیز نتوانست رای اعتماد مردم را کسب کند و آخوند کمال غراوی و آیت الله سید محسن طاهری توانستند پیروز این انتخابات شوند.
  همچنین در مجلس شورای اسلامی نیز بیش از نیمی از کرسی‌های بهارستان به افراد جدیدی رسید و سرنوشت انتخابات در حوزه گنبدکاووس نیز به دور دوم کشیده شد.
  آقایان عبدالجلال ایری، رحمت نورزی، رمضان سنگدوینی، عبدالغفورامان‌زاده، سید نجیب حسینی و جمشید قائم مقام نمایندگانی هستند که توانستند در ۱۱ اسفند رای اعتماد خود را از گلستانی‌ها بگیرند.
  انتهای خبر/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.