1394-08-10 06:12
1343
0
22897
آغاز فاز جدید ناامنی در سوریه؛

از مذاکره تا مداخله، گزینه های روی میز اوباما/ هلی برن 50 کماندوی آمریکایی با برچسب "مستشار" در شمال سوریه

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پیشتر هشدار داده بود که اعزام نیروی ویژه آمریکا به شمال سوریه، خطر جنگ نیابتی در منطقه را از گذشته بیشتر می کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ یک مقام آمریکایی اعلام کرد که این کشور یک گروه کوچک ۵۰ نفره از نیروهای ویژه خود را برای نخستین بار به شمال سوریه می‌فرستد تا در نبرد با داعش شرکت کنند.

رادیو زمانه با انتشار این خبر نوشت: این تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا بی‌سابقه است چرا که تاکنون آمریکا نیروی زمینی به سوریه نفرستاده بود و تنها به حملات هوایی اکتفا می‌کرد.

این در حالیست که چندی پیش مقامات آمریکایی نسبت به حضور مستشاران روسی در سوریه اظهار نگرانی کرده بودند و هشدار داده بودند که حضور نظامی در سوریه می‌تواند به گسترش خشونت و حتی بی ثباتی بیشتر در سوریه منجر شود.

خبرگزاری فرانسه هم با اشاره به اعزام نیروهای زبده آمریکایی به شمال سوریه نوشت: در واقع این گروه ویژه ۵۰ نفره نقش مشاور و دستیار گروه‌های شورشی مخالف حکومت سوریه را که از آن‌ها به‌عنوان نیروهای میانه‌رو یاد می‌شود، ایفا خواهند کرد.

این خبرگزاری نوشت: پنج‌شنبه ۲۹ اکتبر / ۷ آبان دو مقام نظامی آمریکایی که نخواستند نام‌شان فاش شود به رویترز گفتند که در خلال مذاکرات برای حل بحران سوریه، آمریکا گزینه فرستادن نیروهای زمینی ویژه به سوریه و عراق را بررسی می‌کند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه افزود: روز جمعه یک مسئول دیگر دولت آمریکا اعزام جنگنده‌های «ای ـ ۱۰» و «اف ـ ۱۵» به یک پایگاه هوایی در ترکیه را تأیید کرد. این جنگنده‌ها نیز در چارچوب عملیات نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه داعش به ترکیه اعزام شده‌اند.

خبرگزاری رویترز با اشاره به اینکه این نیروها سرباز عادی نیستند؛ بلکه نیروهای متخصص در تلاش برای پیشبرد اهداف نظامی خاص خواهند بود، نوشت: آمریکا تعدادی بالگرد آپاچی نیز به عراق خواهد فرستاد.

رویترز در پایان گزارش خود به حضور مستشاران نظامی ایران در سوریه اشاره کرد و گفت: روز ۱۴ اکتبر یک مقام نظامی آمریکایی به «واشنگتن‌ پست» گفته بود که که صدها نیروی سپاه قدس به نیروهای حزب‌الله لبنان و ارتش بشار اسد در سوریه پیوسته‌اند. در همین تاریخ روزنامه بیروتی «الاخبار»ضمن تأیید این خبر، نوشت: نیروهای ایرانی شامل نیروهای متخصص، گروه رزمی پشتیبانی و زره‌پوش‌ها خواهند بود.

«الاخبار» همچنین مدعی شد که نیروهای متخصص جمع‌آوری و مخابره اطلاعات نیز از سوی ایران فرستاده شده‌اند. این نیروهای متخصص در تماس مداوم با روس‌ها برای فرستادن داده‌های لازم جهت استفاده در حملات هوایی هستند.

رادیو صدای آمریکا نیز با تایید این خبر و با عنوان" کاخ سفید: استراتژی آمریکا تقویت نیروهای محلی عراق و سوریه است" نوشت: جاش ارنست در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد گزارش اعزام گروه کوچکی از نیروهای ویژه عملیاتی آمریکا به خاک سوریه و این که انتظار چه دستاوردی از اعزام آنها می‌رود، بدون تایید مستقیم گزارش، مدعی شد: استراتژی آمریکا از ابتدا تقویت ظرفیت نیروهای محلی عراق و سوریه در جنگ با داعش بوده است.

سخنگوی کاخ سفید گفت "نباید ظرفیت و توانایی نیروهای عملیاتی ویژه آمریکا را دست کم گرفت، و رئیس جمهوری انتظار دارد که این نیروها بتوانند در تشدید و تقویت استراتژی ما برای بنای ظرفیت نیروهای محلی در سوریه در جنگ با داعش مؤثر باشند، که عنصر اصلی استراتژی نظامی ما از آغاز بوده است."

رادیو صدای آمریکا در ادامه نوشت: جاش ارنست در توضیح ادعای خود گفت:"برخلاف عراق، در سوریه یک دولت مشروع و متحد که ایالات متحده و ائتلاف بتوانند به منظور جنگ با داعش همکاری کنند، وجود ندارد(!)؛ به همین دلیل آمریکا و ائتلاف بر بنای توانایی و ظرفیت نیروهای میانه روی محلی تمرکز کرده اند؛ همراه با آموزش و مشاوره از سوی نیروهای ویژه، و همچنین حملات هوایی در پیکار با داعش."

بی بی سی فارسی نیز درباره اعزام تکاورهای ویژه آمریکا به خاک سوریه نوشت: جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته است تصمیم باراک اوباما در مورد اعزام نیروی ویژه به سوریه تنها با هدف جنگ با گروه موسوم به دولت اسلامی(داعش) صورت می گیرد.به گفته آقای کری این اقدام به معنای ورود آمریکا به جنگ داخلی در سوریه نیست و این اقدام صرفا با هدف افزایش توانایی ها در مقابله با داعش انجام می شود.

این در حالیست که اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا خواهان اجرای عملیات مستقیم و زمینی آمریکا در سوریه و عراق علیه داعش شد.

خبرنگار بخش فارسی رسانه انگلستان پس از اعلام این خبر فوری از واشینگتن گزارش داد: «این اولین بار است که آقای اوباما اجازه استقرار نیروهای آمریکایی را در سوریه می‌دهد. در واقع این اولین بار است که پوتین سربازان آمریکایی به زمین و خاک سوریه خواهد نشست.»

بنگاه خبرپراکنی انگلیس با اشاره به هشدار سرگئی لاوروف به حضور نظامیان آمریکا در خاک سوریه نوشت: سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پیشتر هشدار داده بود که اعزام نیروی ویژه آمریکا به شمال سوریه، خطر جنگ نیابتی در منطقه را از گذشته بیشتر می کند. آقای لاوروف گفته بود که آمریکا "یک‌جانبه و بدون مراجعه به رهبری سوریه" دست به چنین کاری زده است.

رسانه های غربی که تاکید زیادی روی "مستشاری" خواندن ماموریت نیروهای آمریکایی در سوریه دارند نوشتند که دولت آمریکا سعی دارد که در صورت موفقیت این روش، تعداد نیروهای خود را افزایش دهد.

این رسانه ها دلیل این اقدام آمریکا را حضور روسیه از ماه پیش برای بمباران هوایی مخالفان بشار اسد، از جمله شماری از گروه‌های مورد حمایت کشورهای عربی و برای مچ اندازی با روسیه بوده ، استراتژیست های آمریکایی معتقدند که با حضور نیروی زمینی باید جلوی حملات روسیه علیه داعش و القاعده گرفته شود زیرا این حملات به دولت اسد کمک می کند در قدرت بماند و این در حالیست که دولت آمریکا تاکید دارد «اسد باید برود.» و مهمتر از آن این بود که ایران، دیگر حامی مهم سوریه در کنار روسیه، به حضور مستشاری خود در سوریه افزوده است.

این در حالیست که دولت اوباما چندی پیش به شکست برنامۀ پرهزینۀ «آموزش و تجهیز» شبه‌نظامیان مورد حمایت امریکا در سوریه و به عدم پیشرفت در بازپس گیری مناطق تحت کنترل تروریست‌های داعش در عراق اذعان کرد.

اوباما ادعا می کند مجوز کنونی او برای جنگ در عراق و سوریه از مجوز سال 2001 برای استفاده از نیروی نظامی علیه کسانی که حمله یازده سپتامبر را مرتکب شدند یا از مجوز سال 2002 برای استفاده از نیروی نظامی علیه صدام حسین، حاصل می شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.