1399-05-14 12:26
1692
0
69726
گزارش؛

معمای مسمومیت تعدادی از اهالی روستای محمدآباد گرگان

علت مسمومیت ۷۰۰ نفر از اهالی محمد آباد گرگان هنوز مشخص نشده و علیرغم این که مسئولان آلودگی آب را رد می کنند اما مردم مدعی هستند که آبِ فاضلاب وارد آب شرب آن ها شده است.

به گزارش گلستان ما، هفته گذشته بود که مسمومیت شماری از اهالی روستای محمدآباد گرگان اتفاق افتاد و ظن و گمانه زنی در خصوص کرونا و یا آلودگی آب در فضای مجازی قوت گرفت.

مردم به علائمی همچون دل درد، دل پیچه و اسهال و استفراغ گرفتار شده و به درمانگاه ها مراجعه کردند.

آلودگی آب توسط آب و فاضلاب بررسی و آنها مدعی شدند که آب سالم و بدون کدورت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم خبر از سالم بودن آب داد و به خبرنگار مهر گفت: تاکنون هیچ نوع آلودگی میکروبی، ویروسی و انگلی در نمونه گیری ها مشاهده نشده است.

ناهید جعفری با بیان اینکه علائم گوارشی نشان می‌دهد عاملی خوراکی سبب این بیماری شده است، افزود: مردم با علائم اسهال، استفراغ و تهوع به مراکز درمانی مراجعه کرده و به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: این حجم از بیماری، ویروسی نیست و اگر هم ویروسی باشد کرونا نیست ولی ممکن است ویروس گوارشی باشد.

جعفری توضیح داد که ممکن است بیماران کرونا علائم گوارشی داشته باشند ولی به دلیل تعداد بالای مبتلایان نمی توان گفت که کرونا است.

طبق گفته وی بازدید از منابع آب شرب روستا و نحوه کلرزنی ادامه داشته و به اهالی توصیه شده از آب جوشیده استفاده کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم گفت: در مقطع اول تصور می شد که این افراد به کرونا مبتلا بوده و همچنین آلودگی آب و محیط هم بررسی شد که تا پایان هفته گزارش آن خواهد رسید.

فاضل بیان کرد: برآورد اولیه ما عفونت ویروسی بوده اما ظاهراً چنین نیست و آلودگی محیطی مطرح است.

هنوز علت همه گیری این بیماری مشخص نیست ولی آب و فاضلاب با قطعیت آلودگی آب را رد می کند.

بازرسی ها ادامه دارد

مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آب منطقه‌ای گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: روز چهارشنبه (هشتم مرداد) ساعت سه بعدازظهر به صورت غیررسمی اطلاع یافتیم که در روستای محمدآباد تعدادی از مبتلایان به دل پیچه به خانه بهداشت مراجعه کردند.

فاطمه سادات حجازی نژاد افزود: بنده و تعدادی از همکاران به روستا رفته و مقدار کلر و کدورت آب را چک و کنترل و بازدید جنبی انجام شد.

وی بیان کرد: روز پنجشنبه از مرکز بهداشت با ما تماس گرفته و بیان کردند که ۵۰ نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده که ۷۰ درصد آنها دل‌پیچه و ۳۰ درصد آنها اسهال شده اند.

نمونه های مشترک آب و فاضلاب و بهداشت مربوط به زمانی است که آلودگی برطرف شده و مسئولان باید نمونه های هفتم و هشتم مرداد را بررسی کنندحجازی نژاد اضافه کرد: با هماهنگی بهداشت بازدید مشترک از تأسیسات آب انجام و مشخص شد که مقدار کلر در حد نرمال بوده، آب در شبکه برقرار و کدورت آب هم مشکلی ندارد بنابراین نمونه مشترک میکروبی گرفتیم و نتایج بررسی‌ها نشان داد که آب مشکلی ندارد و سالم است.

وی متذکر شد: بازرسی‌های مشترک و نمونه‌های کنترلی تا مشخص شدن نتیجه ادامه دارد.

اما در حالی که مسئولان مربوطه مدعی هستند که آب شرب مردم هیچ مشکلی ندارد، اهالی روستا اعلام کردند که آب فاضلاب وارد آب شرب مردم شده و هیچ عامل دیگری در بیماری دخیل نیست.

وی ادامه داد: اگر آب را روزهای قبل آزمایش می کردند متوجه می‌شوند که مردم، آب آلوده را مصرف کردند.

محمدآبادی گفت: انشعاب آب محمدآباد که از ترمینال گرگان می گذرد دقیقاً با لوله فاضلاب تداخل داشته و ترکیدگی سبب نشت به درون آب شرب شده است.

وی عنوان کرد: اگر مردم به کرونا مبتلا شده باشند آیا با یک آمپول بیماری برطرف می شود؟ بنده هم بیمار شده و با یک آمپول درمان شدم؛ آیا من کرونا داشتم؟ باید آب و فاضلاب از مردم روستا به دلیل آب آلوده معذرت خواهی کند.

آب آلوده بود

یک خانم میانسال محمدآبادی هم به خبرنگار مهر گفت: مردم در ابتدا اسهال و استفراغ شده و هر روز بدتر از روز قبل می شدند ولی اکنون اوضاع بهتر شده است.

وی افزود: چهار نوه من مبتلا شد و به درمانگاه رفته و سرم وصل می کنند و دوباره برمی گردد و هنوز هم مریض هستند.

وی تصریح کرد: ما از آب معدنی و یا از آب جوشیده استفاده می کنیم و آلودگی برای منبع آب است.

یکی دیگر از اهالی به خبرنگار مهر گفت: مردم همه مبتلا به اسهال، استفراغ و دل پیچه شده و کوچک و بزرگ به این امر گرفتار شدند.

وی که خود را معرفی نکرد، افزود: کسانی که از آب جوشیده مصرف کرده بودند مبتلا نشده و این امر نشان می‌دهد که آب مشکل داشته است.

۷۰۰ نفر به درمانگاه مراجعه کردند

عضو شورای روستای محمدآباد گرگان در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: حدود یک هفته پیش در تاریخ هفتم و هشتم مرداد مردم محمد آباد دچار مسمومیت شده و به درمانگاه مراجعه کردند و این امر رفته‌رفته فراگیر شد.

محمدعلی عباسی افزود: حدود ۷۰۰ نفر از مردم به درمانگاه مراجعه کردند اما به دلیل شیوع کرونا و شرایط بیمارستان ها دریافت دارو کرده و به منزل برگشتند.

گِله از رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان

عباسی با ابراز گلایه از رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان اضافه کرد: در فضای مجازی اعلام شده که ۴۰۰ نفر از مردم محمدآباد به کرونا مبتلا شدند آیا این بیماری ۴۸ ساعته برطرف می‌شود؟

وی گفت: اگر آب و فاضلاب مدعی است که آب سالم است به دلیل این بوده که در تاریخ نهم، نمونه برداری انجام شده و اگر نمونه های روزهای هفتم و هشتم را بررسی کنند علت مسمومیت را می فهمند.

عباسی تصریح کرد: نمونه آب روزهای هفتم و هشتم موجود است اما فاضلاب و بهداشت آن را قبول ندارد.

وی بیان کرد: محل شکستگی لوله، محل تلاقی آب شرب و فاضلاب است و اگر شکستگی مجدد ایجاد شود ۱۰۰ درصد این عمل دوباره اتفاق خواهد افتاد و آب فاضلاب دوباره وارد سیستم آب شرب می‌شود لذا از مسئولان خواهش می‌کنیم به این مسئله رسیدگی کنند تا این امر دوباره تکرار نشود.

روستای محمدآباد در چهار کیلومتری شمال شهرستان گرگان و در مسیر جاده آق قلا قرار داشته و ۴۰۰ خانوار (سه هزار و ۵۰۰ نفر) جمعیت دارد.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : تسنیم

    نظرات

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.