1393-08-20 06:17
1612
0
5621

فصل سیلی آتش بر چهره طبیعت زیبای گلستان / گردشگران مراقب طبیعت باشند

پائیز فصل سیلی آتش بر چهره طبیعت است، خزان، طبیعت زیبای گلستان را فرا گرفته است.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه ، برگ‌ها آرام‌آرام در رقصی پر شتاب به‌سوی زمین بال می‌گشایند تا بار دیگر پرده از قدرت و رحمت پروردگار برگشوده و چشمان حقیقت‌یاب را مقهور خود سازند.

تلاقی رنگ‌ها در شاخسار رو به برهنگی درختان آدمی را مسحور خود می‌کند. اینجا گلستان است نگین زیبایی‌ها و فصل پائیز است فصل سیلی آتش بر چهره طبیعت.

با الهام از تجارب تلخ و شیرین سال‌های گذشته شایسته است بزرگان امر، خسروان دیار طبیعت، مسئولین دلسوز تدابیر لازم را برای پیشگیری و به حداقل رسانی حریق در جنگل های استان به‌ویژه شهرستان گالیکش بکار گیرند.

بنابراین امکانات لازم، تدابیر مناسب، راهکارهای عملی موثر در پیش‌بینی مناطق آسیب‌پذیر و برخوردار از سابقه حریق در سنوات گذشته و تجمیع حداقل امکانات مورد نیاز در آن باید مورد توجه مسئولین استانی و شهرستانی قرار گیرد و مسئولین ارشد استان در سریع‌ترین زمان ممکن به رصد برنامه‌ها و بررسی اقدامات انجام‌شده بپردازند که مبادا آتش در گلستان بار دیگر ما را دیرهنگام به هوشیاری آورد.

21 مورد آتش‌سوزی در گالیکش رخ داده است

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش در این رابطه به نیلکوه گفت: در 6 ماهه اول سال جاری 21 مورد آتش‌سوزی در سطحی حدود 60 هزار مترمربع در جنگل های شهرستان گالیکش به‌جز پارک ملی گلستان رخ داده است.

وی با اشاره به این مطلب که یکی از عاملین آتش‌سوزی جنگل های گالیکش دستگیر شد گفت: یکی از عوامل آتش‌سوزی جنگل های این شهرستان در تابستان امسال حین آتش زدن بخشی از جنگل دستگیر شده است.

ممشلی با اشاره به این مطلب که مأمورین یگان حفاظت منابع طبیعی حین گشت زنی، با آتش‌سوزی بخشی از جنگل در شمال محدوده پارک جنگلی گالیکش مواجه شدند افزود: نیروهای این یگان بلافاصله به جستجوی و مراقبت از منطقه کردند و در نهایت یک مرد 50 ساله را پس از تعقیب و گریز دستگیر کردند.

وی اظهار کرد: بیشترین عامل آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی این منطقه بی‌احتیاطی عوامل انسانی از قبیل چوپان‌ها و مسافران است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش گفت: به لحاظ وجود جنگل های وسیع از نوع درختان برگ‌پهن و سوزنی و قدمت زیاد در سطح 52 هزار هکتار و وزش بادهای تند موسمی در منطقه، مسئولان ستاد بحران باید توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشند.

وی خواستار تأسیس ایستگاه مقابله با حوادث در این شهرستان و تجهیز آن به امکانات اطفاء حریق از قبیل ماشین آتش‌نشانی، تراکتور و ادوات و خودروهای کمک دار و تخصیص اعتبار جهت جذب قرق بان های فصلی و تهیه سایر امکانات شد.

به گفته ممشلی اداره منابع طبیعی شهرستان گالیکش دارای 22 نیروی اداری، 5 نیروی طرح صیانت و 14 نفر نیروی قرق بان یا حفاظتی در طرح جنگل‌داری است.
وی از مردم این منطقه و مسافران نیز خواست، حتی‌الامکان در جنگل آتش روشن نکنند.

لازم به ذکر است مدیریت پارک ملی گلستان با 92 هزار هکتار در اختیار شهرستان گالیکش است. این پارک در 3 استان خراسان شمالی، گلستان و سمنان واقع شده است که از این مقدار 17 هزار هکتار آن که پوشش جنگلی دارد در محدوده جغرافیایی شهرستان گالیکش قرار دارد.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.