1393-08-19 15:58
1859
0
5595

بی‌نظمی‌ها در اوج شور و شعور عزاداری حسینی در گالیکش !

بی‌نظمی‌ها در اوج شور و شعور عزاداری حسینی در گالیکش. مشکل نداشتن مسئول است.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه ، این مرقومه هرچند دیر به رشته تحریر در آمده است اما دلیل اصلی نگارش آن اصرار عزادارانی است که در چند روز گذشته گلایه‌هایی را در دیدار با خبرنگاران این پایگاه خبری مطرح کردند.

امسال هم مراسمات دهه اول محرم در مساجد سطح شهر برگزار شد.

اوج عزاداری عزاداران در دهه اول روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی است که گالیکش هم به‌مانند جای‌جای سرزمین های اسلامی و حتی غیر اسلامی در عزای پسر فاطمه (س) و یاران باوفایش به اقامه عزا پرداختند.

اما در این میان ذکر نکاتی از این عزاداری‌ها لازم و ضروری است:

_ اطعام عزاداران حسینی یکی از پسندیده‌ترین کارهایی است که هر یک از عاشقان اهل‌بیت به‌نوبه‌ی خود این کار را انجام می‌دهند. اما در این میان یکی از مساجد شهر گزینشی عمل کرد و از اطعام بانوان جلوگیری کرد؛ این امر در حالی صورت پذیرفت که شنیده شد در بعضی از شب‌ها غذای تدارک دیده‌شده حتی تا 2 دیگ مازاد بر نیاز طعام مردان بوده است.

_ متأسفانه به اذعان بسیاری در شهرستان گالیکش هم در عزاداری‌ها بدعت‌هایی را شاهد هستیم که یکی از این بدعت‌ها وجود افرادی تحت عنوان «مجلس گرم کن» در کنار یکی از مداحان هستیم که متأسفانه گهگاه با حرکات کاملاً تصنعی خود مجلس امام حسین (ع) را تحت تأثیر حرکات خود قرار می‌دهند.

_ نکته دیگری که باید بدان اشاره کرد اوج جولان برخی آقازاده‌ها در مراسمات تاسوعا و عاشورای حسینی بود که از رانت پدران خود در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به طرق مختلف و به نحو احسن بهره می‌بردند.

_ متأسفانه روز تاسوعا زمانی که دسته‌های عزاداری به یکدیگر می‌رسند در عوض آن که هیئتی به احترام هیئت دیگر و برای ایجاد نظم بیشتر نوحه‌خوانی مداحان خود و طبل زدن را برای دقایقی قطع کنند شاهد آن هستیم که طبل‌ها محکم تر از قبل زده می‌شود و مداحان با صدایی بلندتر به‌کار خود ادامه می‌دهند!

_ متأسفانه اصرار بیش از حدیکی از مداحان (صبح تاسوعا و صبح و عصر عاشور) مبنی بر طبل نزدن باعث شد تا عده قابل‌توجهی از عزاداران با دلخوری مراسم عصر عاشورا را ترک نمایند.

_ متأسفانه عده‌ای از افراد با سوءاستفاده از موقعیت خود و یا نزدیکانشان این ایام را بهترین موعد برای انجام کارهای تبلیغاتی خود انتخاب می‌نمایند.

_ درحالی‌که برای روز عاشورا در سالیان گذشته مکان‌هایی برای تجمع در نظر گرفته می‌شود دیده می‌شود به دلیل آن که هیئت های مساجد مختلف در زمان های مختلف خود را به مکان تجمع می‌رسانند باعث برهم خوردن نظم عزاداری می‌شود.

_ نیک است برای برگزاری هرچه بهتر نماز ظهر عاشورا تمهیدات بیشتری اندیشیده شود تا مسلمانان تنها به خاطر کمبود زیرانداز از این فیض محروم نشوند.

امید است این چند نکته در برنامه‌ریزی برنامه‌ریزان مراسمات مذهبی شهر در سال های آینده مدنظر قرار گیرد تا کمتر شاهد بروز بی‌نظمی‌ها باشیم و مراسمات پرشورتری را نظاره گر باشیم.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.