1403-03-05 14:15
271
0
90143
با تشکیل کارگروهی؛

سقف اجاره‌بهای مسکن در گرگان و گنبدکاووس مشخص می‌شود

در شورای مسکن گلستان موضوع سقف اجاره‌بهای مسکن در گرگان و گنبدکاووس در دستور کار قرار گرفته و بنا است در کارگروهی این نرخ بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد نرخ تورم عمومی مشخص شود.

 به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ قانون «ساماندهی بازار مسکن و اجاره» که چندهفته‌ای است که به تصویب شورای نگهبان رسیده امروز یکی از موضوعات موردبحث شورای‌عالی مسکن بود.
 بر اساس این قانون یکی از محورهای مهم آن، بر تعیین سقف قیمتی برای اجاره‌بها تأکید شده و در قانون جدید بیان شده است: «در شهرهایی که تورم عمومی سالانه در آن‌ها از ۳۰درصد بیشتر است، وزارت راه و شهرسازی نسبت به تعیین سقف مجاز برای افزایش اجاره‌بها بین ۵۰ تا ۱۰۰درصد نرخ تورم عمومی اقدام خواهد کرد».
 در جلسه امروز شورای‌عالی مسکن با حضور وبیناری مخبر برگزار شد به استان‌ها مأموریت داده شده تا در روزهای آینده این نرخ را در شهرهای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان یعنی گرگان و گنبدکاووس مشخص کنند و بر حسب دستور استاندار گلستان در شورای مسکن به این منظور نیز قرار است کارگروهی تشکیل شود.
 همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که امروز در جلسه شورای مسکن استان مطرح شد موضوع عملکرد بانک‌ها بود، نماینده برخی از بانک‌ها در جلسه امروز حضور نداشتند که با تأکید استاندار به جلسه آمدند و نسبت به عملکرد خود توضیحاتی را ارائه کردند.
 بر اساس مصوبه جلسه امروز بنا شد که به‌فوریت شورای بانک‌های استان تشکیل جلسه دهد و به عملکرد خود را در پرداخت تسهیلات مسکن بهبود ببخشد.
 استاندار گلستان ضمن قدردانی از بانک‌ها برای ارائه تسهیلات تکلیفی در بخش‌های مختلف گفت: عملکرد بانک‌ها و همکاری آنها با دستگاه اجرایی خوب است و باتوجه‌به تأکیدات شورای‌عالی مسکن نیاز است که به موضوع تسهیلات مسکن اهتمام جدی داشته باشند.
 همچنین یکی دیگر از نکات حائز اهمیت این جلسه موضوع عملکرد بانک پاسارگاد بود، باوجوداینکه این بانک در ارائه تسهیلات پروژه‌های ۹۹ساله و خود مالکی بود که باوجودآنکه برای این بانک عامل پنج هزار سهمیه در استان تدارک‌دیده‌شده و تاکنون سه هزار نفر متقاضی نیز به این بانک معرفی شدند؛ اما تقریباً تمامی این درخواست‌ها از سوی بانک عامل رد شده است.
 این مسئله باعث واکنش مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان شد و درخواست کرد که بانک عامل به‌صورت مکتوب گزارشی از این روند ارائه کند، همچنین نماینده بانک نیز در این جلسه عنوان کرد که بانک پاسارگاد در استان اختیاراتی برای این کار ندارد و رد این درخواست‌ها و بررسی پرونده‌ها در تهران انجام شده است.
 همچنین در این جلسه به عملکرد شهرستان‌ها در حوزه مسکن و در طرح‌های طرح ملی نهضت مسکن، بازآفرینی شهری و واگذاری زمین و مسکن حمایتی پرداخته شده، بنا به گفته سید محمد حسینی در حوزه مسکن حمایتی ۹۹ساله مراوه‌تپه، گرگان و آق‌قلا پیشتاز هستیم و کلاله، گنبدکاووس و رامیان عقب‌ماندگی دارند.
 مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان ادامه داد: در حوزه بازآفرینی شهری نیز گنبدکاووس، گرگان و بندرگز شهرستان‌های پیشرو و گمیشان، رامیان، آزادشهر و کلاله از عقب‌ماندگی در این بخش روبه‌رو هستند.
 حسینی افزود: در حوزه زمین چالش‌هایی در شهرستان‌ها وجود دارد و در بسیاری از شهرها نتوانستیم زمین موردنیاز تأمین کنیم و در این بخش گمیشان، کلاله و گرگان بیشترین زمین و علی‌آبادکتول، رامیان و آزادشهر کمترین زمین دولتی را در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار دادند.
 همچنین در این جلسه استاندار گلستان تأکید کرد که فرمانداران را بر اساس عملکرد در حوزه مسکن در شاخص‌های مانند تولید مسکن در اراضی دولتی ۹۹ساله و تولید مسکن اراضی دولتی با مشارکت مردمی، تولید مسکن خصوصی و خود مالکی ارزیابی خواهند شد.
 بنا به گفته زنگانه در بخش تولید مسکن در اراضی دولتی ۹۹ساله ۸ هزار و ۴۰۰ واحد، در تولید مسکن اراضی دولتی با مشارکت مردمی ۷ هزار و ۳۹۰ واحد و در بخش بازآفرینی شهری ۶ هزار و ۴۰۰ واحد باقی‌مانده است.
 همچنین در این جلسه به موضوع تعیین محدوده مصوب شهری تأکید شد از مجموعه ۳۶ شهر استان ۲۴ شهر محدود مصوب شهری دارند که می‌توانند از مزایای بافت فرسوده، قیر رایگان و غیره استفاده کنند.
 انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.