1403-02-19 14:16
216
0
89908
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان خبر داد:

تجارت ایران به قزاقستان در دست گلستانی‌ها

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان از رتبه نخست صادرات کالا به کشور قزاقستان خبر داد و گفت: همچنین روند صادرات به کشور ترکمنستان از ۹ درصد از کل کشور به ۲۱ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ درویشعلی حسن‌زاده عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: تلاش ما بر این بوده که در حوزه اقتصادی با همکاری بخش خصوصی و با اجرای درست مسائل حاکمیتی و اجرایی شرایط را برای بهبود اقتصاد رقم بزنیم و لذا عملکردهای خوبی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به ثبت رسیده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: در استان گلستان در سال گذشته ۱۴۶ پرونده بهره‌برداری صادر شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۷ درصد رشد نشان می‌دهد، صدور این مجوزات با ۳۴ هزار و ۴۴۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای سه هزار و ۳۵۷ نفر در سطح استان است.

حسن‌زاده بیان کرد: ۳۸۲ فقره جواز تأسیس با سرمایه‌گذاری ۷۳۳ هزار میلیارد ریال و با پیش‌بینی اشتغال ۹ هزار و ۹۹۴ نفر در سال گذشته شاهد بودیم که نسبت به سال ۱۴۰۱ حجم سرمایه‌گذاری ما سه برابر شده است.

وی افزود: احیای واحدهای راکد و غیرفعال استان از دیگر موضوعاتی است که پیگیری کردیم و در سال گذشته ۳۵ واحد راکد و غیرفعال با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار ۵۳۲ میلیون ریال به چرخ تولید برگشته و همچنین از ابتدای دولت سیزدهم شاهد رونق تولید در ۹۰ واحد راکد و غیرفعال استان گلستان بودیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان متذکر شد: تعهد اشتغال از دیگر نکاتی است که باید به آن اشاره کنیم، برای بخش صنعت، معدن و تجارت استان ۵ هزار و ۶۰۰ نفر سهمیه ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده که رشد ۲۵ درصدی نسبت به هدف‌گذاری را شاهد هستیم.

حسن‌زاده بیان کرد: در مسیر صادرات غیرنفتی باتوجه‌به رویکردی که وجود داشته یکی از راهبردهای دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورهای همسایه و توسعه دیپلماسی اقتصادی به‌عنوان یکی از مولفه‌های مهم است، با شروع به کار دولت این کشور به لحاظ هم‌جواری که دارد برای ما حائز اهمیت است و رویکرد استاندار محترم و تیم اقتصادی منجر به آن شد میزان صادرات از گمرکات استان نزدیک به ۳۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برسد و از نظر میزان وزن نیز ۵۴۴ هزار تن صادرات داشتیم که رشد ۴۵ درصدی را شاهد هستیم.

وی افزود: میزان گمرکات ریلی و زمینی استان گلستان بیش از یک میلیون و ۳۰ هزار تن بوده که یک رکورد محسوب می‌شود و نوید آن را می‌دهد که منطقه مرزی اینچه‌برون به‌عنوان یکی از نقاط حمل‌ونقلی محسوب شود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان یادآور شد: به لحاظ سهم صادراتی که در اختیار داریم نزدیک به ۳۰ کشور هدف صادراتی ما بوده که ۱۷ کشور آسیایی، ۱۲ مورد اروپایی و یک کشور آفریقایی در فهرست کشورهای جامعه هدف صادرات استان دیده می‌شود.

حسن‌زاده بیان کرد: صادرات مواد پتروشیمی و شیمیایی بیشترین حجم صادرات استان را به خود اختصاص می‌دهد و به دنبال آن مواد غذایی مثل رب گوجه‌فرنگی، میوه و تر بار قرار دارد همچنین محصولات دامی و شیلاتی و گروه محصولات سلولزی از دیگر محصولاتی است که از استان به سایر کشورها صادر شده است.

وی افزود: روند صادرات به کشور ترکمنستان از ۹ درصد از کل کشور به ۲۱ درصد رسیده است و در رتبه دوم استان‌های صادرکننده محصولات به این کشور هستیم و همچنین میزان صادرات ما به کشور قزاقستان جهش خوبی نشان داده و در بین استان‌های کشور حائز رتبه نخست هستیم.

انتهای خبر/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.