1401-06-11 08:41
1327
2
81454
سدی که مسیر انحرافی به آب نشان داد؛

هدرفت 13 ساله آب در «بنفش‌تپه»/ آب منطقه‌ای گلستان قول پیگیری داد

13 سال پیش وقتی سد انحرافی روستای بنفش تپه با 200 متر لوله‌کشی انجام شد قرار بود آب مورد نیاز مصارف کشاورزی را تامین کند اما این آب با ایجاد سد انحرافی به رودخانه هدایت شد و هدررفت آب همچنان معضل اصلی مردم این منطقه است.

به گزارش گلستان ما، روستای بنفش‌تپه با جمعیتی بالغ بر 400 خانوار چندین سال است که برای تامین آب با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند با وجود سالها پیگیری مشکلات آنها همچنان لاینحل باقی مانده است تا اینکه با طرح آن، گره 13 ساله مشکل قرار است از طریق آب منطقه ای پیگیری و گشایش پیدا کند.

میرزایی: مسئولان برای هدررفت شبانه‌روزی آب چاره‌اندیشی کنند

عضو شورای اسلامی روستای بنفش‌تپه در خصوص مشکلات سد انحرافی گفت: سد انحرافی معروف به طاقه بن را از سال 88 به صورت لوله کشی به منظور مصارف کشاورزی در اختیار دهیاری قرار دادند در حالیکه 200 متر لوله کشی این سد انجام شد و بیش از 40 اینچ آب سالانه به داخل رودخانه برمی‌گردد.

میرزایی از مسئولان خواست تا نسبت به هدررفت شبانه روزی این آب که بلاتکلیف رها شده اقدام تا وارد چرخه مصرف روستا شود و بتوان برای 700 هکتار اراضی کشاورزی از طریق سد و یا آببندان این مسئله تعیین تکلیف شود.

وی بیان کرد: اگر این مشکل چند ساله برطرف شود مهاجرت معکوس به روستا اتفاق افتاده و بالای 400 خانوار این روستا از این ماده حیات بخش بهره مند می‌شوند.

حسینی: قول مساعد آب منطقه‌ای برای تکمیل سد انحرافی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان نیز با اشاره به اینکه سدهای انحرافی به سه منظور احداث می‌شوند، گفت: این سدها در رودخانه‌های جوان ایجاد می‌شود تا بستر رودخانه‌ها را تثبیت و عمق‌شان بیشتر نشود و کسانی که اطراف رودخانه زندگی می‌کنند از عوارض ناشی از آن ایمن شوند.

سیدمحسن حسینی افزود: وقتی سطح کف رودخانه بالا می‌آید طبیعتا تغذیه آب زیرزمینی به سفره‌های آب زیرزمینی بیشتر می‌شود و سومین هدف سدهای انحرافی این است که سطح و اساس آب را بالا بیاورد و به اراضی که احیانا نیازمند هستند منتقل کند.

وی با بیان اینکه در سال 88 این سد انحرافی در بنفش تپه ساخته شد، افزود: این سد اهداف اول و دوم را محقق کرد اما برای هدف بعدی با لوله کشی و ایجاد کانال «به دلیل اینکه از اراضی منابع طبیعی عبور می‌کرد» در آن مقطع ترجیح بر این بود که 200 متر لوله کشی اجرا شود.

این مقام مسئول با اشاره به دلایل تاخیر در اجرای طرح مذکور گفت: یکی از دلایل این بود منابع طبیعی در ان سنوات اجازه ادامه کار را ندادند چراکه معتقد بودند اراضی منابع طبیعی تخریب می شود که ما البته رایزنی خواهیم کرد تا نظرشان را اصلاح کنند و این کار انجام شود.

حسینی ادامه داد: بخش عمده اعتبارات مربوط به انتقال آب از وزارت نیرو به بخش وزارت جهاد کشاورزی منتقل شد که در روستاهای مختلف جهاد کشاورزی این اعتبار را در اختیار شوراها قرار می دهند و یا خودشان پیمانکار می‌گیرند که در هر دو مورد مذاکره با منابع طبیعی و جهاد کشاورزی انجام می‌دهیم تا این اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: اگر هم این اتفاق نیفتاد قطعا ما با سازمان برنامه و بودجه استان مکاتبه خواهیم کرد تا این پروژه که نزدیک به 2.5 میلیارد تومان نیازمند اعتبار است تامین شود و اگر جهاد کشاورزی ان را انجام نداد آب منطقه ای ادامه کار را بر عهده بگیرد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.