1401-02-19 05:02
684
0
79909
معاون فناوری پارک علم و فناوری گلستان مطرح کرد؛

ارز دولتی بلای جان اقتصاد/ حذف ارز ترجیحی مانع دست‌درازی به بیت‌المال می‌شود

معاون فناوری پارک علم و فناوری استان گلستان گفت: تا مادامی که استقراض دولتی، سوبسید و یارانه، ارز ترجیحی و... باشد، رانت و رشوه، اختلاس و دزدی، عدم شفافیت در هزینه کردها و دهها ‎بلای اقتصادی باقی می ماند.

حامد رضایی پیرامون حذف ارز ترجیحی در گفتگو با خبرنگار گلستان ما اظهار کرد: تا زمانی که استقراض دولتی، سوبسید و یارانه، ارز ترجیحی، مشاور و پیمانکار دولتی، سهمیه بندی و معافیت های مالیاتی باشد، رانت و رشوه، اختلاس و دزدی، عدم شفافیت در هزینه کردها و دهها ‎بلای اقتصادی باقی می ماند.

وی با اشاره به اینکه توزیع ارز ترجیحی موجب دست درازی به بیت المال می شود، توضیح داد: تا زمانی که دولت‌ها فاقد نظام نظارتی هوشمند و تحلیل گر هستند، بهتر از این در نمی‌آید.

معاون فناوری پارک علم و فناوری استان گلستان افزود: در دولتی انگاری اقتصاد، دولت رقیبی برای بخش خصوصی می شود و این رشد بخش غیر دولتی را که صاحب ۹۰ درصد اشتغال است، را می گیرد. مثلا در استان گلستان پروژه های بزرگ توسط بخش دولتی و شبه دولتی انجام می دهد.

رضایی با بیان اینکه توزیع یارانه ها تابع نوع کالا است، گفت: بنابراین در توزیع استانی عدالت رعایت نمی شود. استان کم برخوردار و دارای رتبه های درآمدی پایین کمتر از یارانه برخوردار می شوند.

وی با تاکید بر اینکه سیستم های نظارتی ما در سطح ادارات کل عمدتا کاغذی و دستوری است، تصریح کرد: لیکن بخش میانی مدیریت اقتصادی یک بخش جیره خوار است. مثلا اتحادیه ها، اصناف و اتاق ها عمدتا برای اداره خود از پایین دست مواجب می گیرند اینها به بالادست پاسخ درستی نمی دهند فقط توجیه می کنند.

رضایی بر لزوم توجه هر چه بیشتر برای تحقق تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی در استان تاکید کرد و افزود: دارایی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپها عمدتا دانش فنی کالا و خدمات آنهاست. لذا اگر ارزش این دانش فنی جزو دارایی های نامشهود تلقی گردد می تواند به عنوان ارزش سرمایه در صورتهای مالی جایگاه این شرکت‌ها را در سرمایه گذاری و فروش ارتقاء دهد.

وی بیان کرد: ما در استان گلستان بیش از ۵۰ شرکت دانش بنیان داریم که بیش از ده‌ها میلیارد تومان درآمد دارند ولی ارزش اموال و املاک و خطوط تولید آنها در مقایسه با بنگاه‌های تولیدی قدیمی کمتر است. وثایق و تضامین کمتری می توانند ارائه دهند درصورتیکه ارزش دانایی آنها باید دارایی شان باشد و بانک‌ها می توانند این دارایی های نامشهود را جزو تضامین و وثایق بپذیرند.

وی یکی دیگر از مشکلات شرکت های دانش بنیان را در بعد ارزش گذاری جذب سرمایه عنوان کرد و ادامه داد: برای جذب سرمایه نیز مشکل ارزش‌گذاری داریم و بنگاه‌های ارزش‌گذاری درستی وجود ندارد. لذا تبلیغ تولید دانش بنیان بدون توجه به ارزش دانایی آنها بیهوده است.

معاون فناوری پارک علم و فناوری استان گلستان گفت: تا پایان ۱۴۰۴ ما قادریم بیش از پانصد شرکت دارای محصول دانش بنیان باشیم و در برنامه کاری پارک علم و فناوری قرار دارد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.