1401-01-01 11:06
1169
2
79224
چه کنیم تا شعار سال اجرا شود:

یادگار ماندگار رهبر انقلاب برای جوانان نخبه/ بیمه و مالیات دو چالش قابل حل اقتصاد دانش بنیان

کارشناسان مسائل اقتصادی و مسئولان استان معتقد هستند که شرکت‌های دانش بنیان یکی از عوامل پیش برنده اقتصاد غیر نفتی به شمار می رود که می تواند زمینه اشتغال و توسعه استان را فراهم کند.

به گزارش گلستان ما، این صده هم گذشت، صده‌ای که برای ایرانیان به بدترین شکل ممکن آغاز شد به معجزه آسا‌ترین شکل ممکن ادامه یافت و با عزت مردانه‌ترین راه ممکن پایان یافت.

ایرانی که با خفت جنگ‌های جهانی و قحطی کار خود را در ۱۳۰۰شروع کرد و به نیمه راه که رسید با تئوری جمهوری اسلامی گفت و گوی تازه‌ای را در جهان ایجاد کرد و قرن را به نحوی پایان رساند که در اوج قله‌های اقتدار‌ایستاده است.

هیچ ایرانی یا غیر ایرانی که سوار بر ماشین زمان شود و از صد سال گذشته به تاریخ ۱۴۰۰ سفر کند را نمی‌توان یافت که باور داشته باشد در پایان این قرن کشوری که مردمش بر سر یک بار الاغ گندم چشم به بیگانگان داشتند اکنون به جایی رسیده‌اند که طبق آمار‌های رسمی شرکت‌های دانش بنیان که متعلق به جوانانش است ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کرده و تاکنون ۱۲ هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند.

استارتاپ‌هایی که ۷۰درصد شرکت‌های دانش بنیان را تشکیل می‌دهند در سال جاری توانستند بهارستان نشینان را به نحوی مجاب کنند تا زمستان پایانی قرن نوید بهاری دل‌انگیز را در حوزه اقتصادی وابسته به دانش را بدهند.

قانون دانش بنیانی که با تصویب در مجلس یازدهم بر اساس ادعای معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور جزء یادگار‌های ماندگاری است که برای آیندگان باقی می‌ماند و ثمرات آن را در سال‌های آینده، بیش‌تر و پررنگ‌تر مشاهده خواهیم کرد و می‌تواند ایران را از رتبه اول اقتصاد دانش بنیان در منطقه نیز به قله‌های فراتر برساند.

با نگاهی بر نامگذاری دهه گذشته که یکی از راهکار‌های رهبر انقلاب برای کمک به دولت در مسیر ریل‌گذاری است می‌توان این پیام را دریافت که مهم‌ترین دغدغه رهبر انقلاب بحث اقتصاد و بومی‌سازی علوم در کشور است.

۱۴۰۱نیز از قاعده نامگذاری مستثنی نبود، سالی که با عنوان تولید دانش بنیان و اشتغال زایی مزین شد و نشان از نگاهی ویژه به جوانان که و اعتماد به علم برای اشتغالزایی است.

با توجه به اینکه شرکت‌های نوآور جمعیت اصلی دانش بنیان‌ها را تشکیل می‌دهند و نگارستان ایران با توجه به شرایط جغرافیایی دارای یکی از ۶ کارخانه نوآوری در سطح کشور است می‌تواند نقشی اساسی در تحقق شعار سال داشته باشد.

دانش بنیان‌ها، مهم‌ترین عنصر ارزش آفرینی

سید محمد دهنوی در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما در خصوص نقش شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد و تولید اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی استان گلستان خام فروشی است که یکی از راه کار‌های این مسأله ایجاد مجموعه‌های دانش بنیان در کنار مجموعه‌های تولید محصول خام است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان خاطرنشان کرد: برای مثال استان ما تنها تولید‌کننده ید در کشور است اما متأسفانه در سال‌های گذشته این محصول را خام فروختیم در صورتی که از ید ۱۷۰محصول تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کار دانش بنیان‌ها فرآوری محصولات است، افزود: اگر بتوانیم ارزش آفرینی برای محصول ایجاد کنیم می‌توان زنجیره‌ای از تولید در منطقه ایجاد کرد.

دهنوی با اشاره به لزوم ایجاد فضای دانش بنیان و نو‌آوری در زنجیره تولید یادآورشد: دانش بنیان یکی از حوزه‌هایی است که به تولید کمک می‌کند به همین جهت می‌توانیم بستر را برای حضور صنایع تبدیلی ایجاد کنیم و با بازسازی محصولات خام از طریق شرکت‌های دانش بنیان ظرفیت خوبی را در گلستان ایجاد کنیم.

دانش بنیان‌ها پیش برنده اقتصاد غیر نفتی

دبیر مجمع نمایندگان گلستان نیز در گفت و گو با گلستان ما، اذعان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در کشور که مردم با آن مواجه هستند بحث اقتصاد و اشتغال است که در این مسیر اهمیت تولید بسیار است.

رمضانعلی سنگدوینی عنوان کرد: وقتی اشتغال ایجاد شود اقتصاد خانواده رونق پیدا می‌کند و این مسأله منجر به اثر‌گذاری‌های اجتماعی شود و کشور را به سمت پیشرفت حرکت دهد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان در همه زمینه‌ها موفق بوده‌اند، افزود: هر کجا در کشور با مشکلی رو به رو بودیم جوانان و شرکت‌های بنیادین توانستند از مسیر‌های سخت ایران را عبور دهند و حمایت از این شرکت‌ها حمایت از تولید و اشتغال است.

سنگدوینی شرکت‌های دانش بنیان را یکی از عوامل پیش برنده اقتصاد غیر نفتی معرفی و گفت: اگر دولت می‌خواهد در مسیر اقتصاد پایدار و غیر نفتی حرکت کند لازم است به شرکت‌های دانش بنیان توجه کند.

با توجه به تخصصی بودن فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در مسیر تولید، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری گلستان نیز در راستای ارائه راهکار‌ها و چالش‌های پیش رو این شرکت‌ها در سال جاری گفت:
یکی از راه‌های توسعه کشور توسعه اقتصاد دانش بنیان است.

محمد رضایی با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان که منجر به گره گشایی از مشکلات عدیده شرکت‌های دانش بنیان شد، ابراز کرد: در مسیر اقتصادی کردن علم خروجی دانشگاه‌ها بسیار مهم است باید تلاش شود پایان‌نامه‌های دانشجویی تبدیل به حوزه نوآوری شود اگر با این نگاه اقتصاد دانش بنیان را تقویت کنیم می‌توانیم به خودکفایی و ارز‌آوری کمک ویژه‌ای داشته باشیم.

وی متذکرشد: در دانشگاه‌های گلستان و در رشته‌های مختلف توانمندی‌های بسیاری داریم که اگر به درستی حمایت کنیم می‌تواند به جلوگیری از فرار مغز‌ها کمک کند.

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری گلستان معافیت‌های مالیاتی و مباحث بیمه‌ای را دو چالش قابل حل پیش روی شرکت‌های دانش بنیان عنوان و تصریح کرد: وضع معافیت‌های مالیاتی در راستای تشویق به سوق دادن جوانان برای درآمد زایی و تسهیل‌گری در امر تأمین اجتماعی می‌تواند دو موضوعی باشد که با وضع قوانین ویژه چالش‌های پیش روی شرکت‌ها را از بین ببرد.

رضایی اظهار کرد: فعالان شرکت‌های دانش بنیان همگی از قشر جوان هستند و در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به حضور جوانان اشاره شده لذا باید تمام دستگاه‌ها به حوزه نوآوری ورود کنند و برای صدور مجوز‌ها تسهیل‌گری کنند تا سرمایه‌گذاران ترغیب به حمایت از جوانان شوند و پایان‌نامه‌ها تبدیل به یک محصول تولیدی شود.

وی گفت: یکی از رسالت‌های صندوق پژوهش و فناوری نیز حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی برای تجاری‌سازی و ورود به بازار به شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کنیم.

دانش بنیان؛ مهم‌ترین شاخصه توسعه یافتگی
مهم‌ترین شاخصه‌ای که در این سال‌ها به آن توجه شده بحث جهش اقتصادی بدون اتکا به کشور‌های خارجی است، مسأله‌ای که اگر رخ دهد ایران همانند سایر عرصه‌ها می‌تواند به قطبی در عرصه اقتصادی تبدیل شود.

کشور‌های توسعه یافته نیز در طول دهه‌های گذشته با توجه به بومی‌سازی علم، ترکیب علم و صنعت علاوه بر دست‌یابی به علوم نوآور به منافع اقتصادی بسیار دست یابند و برای خود نامی دست و پا کنند.

بسیاری از موارد بوده که کشور ما در حوزه قانون‌گذاری بدون مشکل بوده اما کمیت قانون در زمینه اجرا لنگ می‌زند، شاید بتوان این‌امید را داشت در این حوزه نیز توصیف رهبر انقلاب در لحظه تحویل سال مبنی بر حرکت دولت سیزدهم در مسیری غیر از دولت قبل اجرا شود تا با توجه به جوانان شاهد خروج نخبگان از کشور باشیم.

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.