1401-05-15 07:57
1335
2
81083
تاریخ نگار گلستانی مطرح کرد؛

چطور محرم سال ۵۷ فرار شاه را رقم زد؟/ وقتی کمر پهلوی شکست

تاریخ نگار انقلاب اسلامی، روز تاسوعا و عاشورای سال ۵۷ را رفراندوم عمومی ملت ایران علیه رژیم پهلوی دانست و گفت: از آن روز شاه مطمئن شد که انقلاب اسلامی در آستانه پیروزی است و خود باید از قدرت کنار برود.

به گزارش گلستان ما؛ غلامرضا خارکوهی در گفتگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تحولات محرم سال ۵۷، گفت: اساس انقلاب ما در محرم سال ۱۳۴۲ به رهبری امام خمینی(ره) و با حضور گسترده مردم شکل گرفت، امام راحل با سخنرانی افشاگرانه خود در روز عاشورای سال ۴۲ بنیان قدرت شاه را زیر سوال برد و چنان شور حسینی در مردم ایجاد کرد و چنان آنان را آگاه کرد که روز ۱۵ خرداد ماه مردم عزادار قم، تهران و بسیاری از شهرهای ایران به خیابان ها ریختند و تا پشت دیوارهای کاخ شاه آمدند و فریاد مرگ برشاه به عنوان یزید زمان سردادند.

وی با بیان اینکه قبل از آنکه مردم کاخ شاه را بر سر او خراب کنند او با لطایف الحیل قیام عاشورایی مردم را سرکوب کرد، افزود: در محرم سال ۵۷ مردم آگاهتر از سال ۴۲ بودند و دیگر رژیم قادر به سرکوب انها نبود.

یک تاریخ نگار انقلاب اسلامی تصریح کرد: چند روز مانده به آغاز محرم ۵۷ امام خمینی(ره) رهبر ملت ایران، پیام مهم و مفصلی از تبعیدگاه خود برای مردم فرستاد و محرم را ماه پیروزی خون بر شمشیر نامید و از روحانیون و مداحان و همه خواست تا جنایات یزید زمان را افشا کنند و در شهرها و روستاهای مختلف مردم را بیدار و آگاه کرده و  آنها را برای سقوط حکومت شاه آماده کنند.

خارکوهی با بیان اینکه رژیم با وجود ارتش و پلیس تا دندان مسلح و با توجه به حمایت های غرب و شرق از او، ولی نتوانست مانع گسترش قیام مردم شود، بیان کرد: مردم یکپارچه به میدان آمده بودند و امام خمینی را حسین زمان و شاه را یزید زمان می دانستند.

وی با بیان اینکه مردم تحت تاثیر پیام ها و سخنان امام خمینی(ره) محرم سال ۵۷ را عاشورای واقعی کردند، یادآور شد: در آن زمان وزیر کشور، ساواک و شهربانی ضمن ممنوعیت راه اندازی دسته ها در خیابان ها، از صاحبان مجالس خواستند تعهد بدهند که مجلس‌شان سیاسی نشود و وعاظ و مداحان سخنان سیاسی علیه رژیم نگویند، اما هیچکس به این دستورات اعتنا نکرد و مساجد و تکایا و حسینیه‌ها صحنه تظاهرات خیابانی شد و هیئات مذهبی با پرچم های «یاحسین» به راه می افتادند و شعار مرگ بر شاه خائن یزید زمان سر می‌دادند.

یک تاریخ نگار انقلاب اسلامی متذکر شد: در حالی که در شب‌ها و روزهای محرم سال ۵۷ تعداد زیادی از عاشقان امام حسین(ع) با گلوله های ماموران پهلوی مظلومانه شهید و مجروح شدند اما مردم باز شعار "حسین حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست"سر می دادند.

خارکوهی تأکید کرد: با وجود هشدارهای ارتش شاهنشاهی، دهها میلیون ایرانی روز نهم و دهم محرم یعنی تاسوعا و عاشورای سال ۵۷ با شعارهای انقلابی و در حالی که لباس های عزا بر تن و پرچمهای سبز یاحسین در دست داشتند، تظاهرات عظیمی در سراسر ایران براه انداختند و خواستار برکناری شاه از قدرت و بازگشت امام راحل از تبعیدگاهش به ایران شدند.

وی، تظاهرات روز تاسوعا و عاشورای سال ۵۷ را رفراندوم عمومی ملت ایران علیه رژیم پهلوی دانست و ابراز داشت: از آن روز دیگر کمر رژیم شاه شکست و او مطمئن شد که انقلاب اسلامی در آستانه پیروزی است و خود باید از قدرت کنار برود که چند روز بعد نیز با خفت فرار کرد و از صحنه تاریخ ایران محو شد.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا

    نظرات

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.