1400-07-29 10:21
1742
2
76642
تحیلی بر انتخاب استاندار بومی در دولت رئیسی؛

نخستین انتصاب استاندار بومی غیراصلاح طلب در گلستان/ شطرنج مشکلات گلستان سرباز خدمتگذار می خواهد

پیش از زنگانه چهار استاندار بومی با گرایش اصلاحات 12 سال عنان استانداری گلستان را در اختیار داشتند و نخستین انتصاب استاندار بومی خارج از جریان اصلاحات در دولت سیزدهم رقم خورده است.

به گزارش گلستان ما؛ پس از کش و قوس های فراوان بر سر موضوع بومی و غیربومی بودن استاندار گلستان نهایت دولت سیزدهم عنان کار را برای سکانداری استانداری به یک نیروی بومی و انقلابی داد.

با احتساب یک سرپرست علی محمد زنگانه به عنوان یازدهمین استاندار گلستان معرفی شده است.

سید ابراهیم درازگیسو،  علی اصغر احمدی  و محمد هاشم مهیمنی در دولت خاتمی و حسن صادقلو در دولت روحانی پیش از علی محمد زنگانه به عنوان استانداران بومی منصوب شدند که وجه مشترک چهار استاندار پیشین استان این بود که همه این افراد جزو طیف اصلاح طلبان و گرایش های نزدیک به آن بوند.

از سال 76 تاکنون بالغ بر 12 سال استانداری گلستان در اختیار استانداران بومی جریان سیاسی اصلاحات قرار گرفته و این مسئله باعث شد که شبکه سازی این جریان سیاسی در استان گسترده شود گرچه بسیاری از طیف های سیاسی این جریان فاقد پشتیبانی مردمی است ولی بخش عمده ای از 31 حزب سیاسی استان گلستان را به خود اختصاص داده است.

گرچه یکی از کارکردهای اصلی احزاب انتقال گفتمان مردم به بدنه سیاسی نظام است ولی به نظر می رسد که سهم اصولگرایان و جریان انقلابی از این رخداد در گلستان بسیار ناچیز بوده و این مسئله شاید باعث گسستگی جریان اصولگرایی و انقلابی در برخی از برهه های زمانی مثل انتخابات سال 92 شده است.

پیش از انتخاب زنگانه به عنوان استاندار گلستان بسیاری از فعالان فضای مجازی و رسانه ای درخواست این را داشتند که دولت سیزدهم با انتخاب استاندار بومی مسیر تقویت جریان انقلابی را فراهم کند و به نظر می رسد که این موضوع جزو نخستین ماموریت های زنگانه در استان گلستان باشد، چرا که بدون مشارکت و حمایت های مردمی با توجه به افزایش انتظارات جامعه از دولت رئیسی استاندار آینده گلستان کار به جایی نخواهد برد و در این مسیر فعالان و جوانان سیاسی و رسانه ای استان گلستان می توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

عقب ماندگی گلستان به دلیل عدم به کارگیری استاندار بومی و انقلابی

اسماعیل تیموری یکی از فعال اجتماعی وسیاسی در این زمینه می گوید: بدون شک یکی از دلایل عقب افتادگی گلستان که گاها در آمارهای مختلف کشور در بخش های مهم و اقتصادی در رتبه های آخر جدول است، عدم حضور استاندار بومی و البته انقلابی و جهادی است.

تیموری بیان کرد: استاندار به جای پوشیدن کت و شلوار و نشستن پشت میز باید  مرد میدان و عمل باشد.

وی ابراز داشت: مردم از دولت مردمی و انقلابی شکوفایی هرچه بیشتر و بهتر استان مظلوم ، زجر کشیده و محروم گلستان را انتظار دارند .

استاندار باید فشار روحی و روانی را از مردم بکاهد

سید حسن حسینی عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گلستان خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن دولت مردمی آیت الله رییسی توقع مردم، فرهیختگان، نخبگان و احزاب در این است اعتماد مردمی از دست رفته 10 سال گذشته به سرعت بازگردد که این موضوع به عملکرد دولت مردان در سطح ملی و استانداران در سطح استان بر می گردد.

حسینی منش اذعان کرد: این پیشرفت ها در سایه هم افزایی با تمام سلیقه ها و قومیت ها به خصوص نیروهای ارزشی انقلابی رخ خواهد داد.

کارشناس مسائل سیاسی یادآورشد: در شرایط فعلی کشور ضرورت دارد همه مسوولین استانی که در راس آن استاندار است از فشارهای روحی و روانی مردم بکاهد و روحیه مردم را ارتقا دهد.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسین سیدین نیز گفت: دولت آیت‌الله رئیسی آمده تا رضایت عموم جامعه را به دست آورد و اعتمادی را که در سال‌های گذشته آسیب دیده، ترمیم کند.این فرصت را نباید با تغییرات سطحی مدیران کلان یا ارشد دچار آسیب کرد.

وی ابراز داشت: امروز وضعیت خوبی به ‌لحاظ اجرایی نیست و در حوزه‌های مختلف ما نوعی از بی‌عدالتی و سوءمدیریت می بینیم که ناکارآمدی دولت‌ها موجب فساد مالی و اداری می‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: مدیریت جهادی مردم را ولی نعمت خود می داند و خود را نوکر مردم و انقلاب می داند و با جان و مال و آبرو همچون شهید سرافراز اسلام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که آرامش و آسایش را بر خود و خانواده سخت کرد تا بتواند آرامش و آسایش و امنیت را برای مردم ایران و کشورهای همسایه به ارمغان بیاورد که نتیجه آن استحکام بخشی به نظام و انقلاب اسلامی و تلاش مجاهدانه برای پیشرفت و بالندگی ایران اسلامی است.

حجت الاسلام سیدین یادآور شد: بعضی‌ها در دستگاه اجرایی عادت کردند که تا ابلاغیه‌ نیامده است دست به سیاه و سفید نمی‌زنند. اکنون این شیوه اداره کردن باید به فراموشی سپرده شود.

عدم مدیریت و تمرکز صحیح بر حوزه بوم مسائل داخلی گلستان

وی ابراز داشت: بخش اصلی مشکلات فعلی استان عدم مدیریت و تمرکز صحیح بر حوزه بوم مسائل داخلی استان و بی‌توجهی یا کم‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی و نیروهای جوان تحصیل کرده و نخبه بومی در استان است.

همانطور که رئیس جمهور منتخب اشاره نمود: دولتی که ارتباط با جوان هایش به‌صورت تشریفاتی، سیاسی و یا به صورت
به نظر می رسد با توجه به تاکیدات فعلان فضای مجازی و سیاسی استان کلید موفقیت در استانداری گلستان بهره گیری از ظرفیت های استان گلستان در مسیر حل مشکلات مردم است که با انتخاب استاندار بومی این ظرفیت ها برای زنگانه شناخته شده است و باید استاندار بتواند با مهر چینی درست بر صفجه شطرنج مشکلات استان غلبه کند.

استان گلستان زخم خورده ناکارآمدی ها و نادیده انگاری ها است و قطعا توجه بیشتر دولت سیزدهم به این استان سرسبز و محروم می تواند باعث شد که گلستان در سال های آینده به استان های تاثیرگذار اقتصادی کشور تبدیل شود.

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.