1401-02-10 10:42
670
0
79794
بررسی وضعیت آب بندان های غیرمجاز گرگان رود؛

سرنوشت آب خواری گلستان چه می شود

۱۳۳ آب بندان غیرمجاز بر روی گرگان رود کلاف سردرگمی برای مسئولان استان شده و از سویی دیگر مسئولان آب منطقه ای می گویند به دلیل مجوزات استانداری در گذشته آب خواران تبرئه شدند.

به گزارش گلستان ما-داود خاندوزی؛ خروج برخی از مدیران و غیبت آن‌ها در جلسه مدیریت بحران انتقادات استاندار گلستان و همچنین معاون استاندار را در پی داشت.

سیدمحمدرضا النگی،سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان در این جلسه در این باره گفت: مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان بدون هماهنگی جلسه را ترک کردند و برخی مدیران نیز در این جلسه غیبت دارند و این در حالی است که در جلسه مدیریت بحران حضور داریم و باید غیبت و خروج از جلسه با استاندار گلستان هماهنگ شود.

معاون استاندار پرسش‌هایی در خصوص آب بندان‌ها و سد‌های غیرمجاز در مسیر گرگان رود و عدم برخورد با آن‌ها و همچنین ضرورت آب‌رسانی گرگان اشاره کرد.

از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه موضوع مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های آب فاقد پروانه بهره‌برداری در فاصله دوکیلومتری چاه‌های تأمین‌کننده آب شرب استان بود که به عنوان مصوبه این جلسه به تصویب رسید.

همچنین استاندار گلستان نیز در واکنش به خارج شدن مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بدون هماهنگی در جلسه گفت: در بالادست و گرگانرود در بستر رودخانه آب بندانی ایجاد شده و هیچ کسی به سراغ آن‌ها نرفته است.

زنگانه گفت: نزدیک به ۱۷۷ آب بندان غیرمجاز در آنجا داریم و مدیریت آب کجا است و مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان چرا بیرون رفتند و باید این‌ها تعیین و تکلیف شود ترک فعل و ترک وظیفه دیگر موقوف، باید چرخه بحران مدیریت و مدیریت بحران متوقف کنیم و برای مدیرانی که ترک فعل کردند تشکیل پرونده می‌شود.

وی افزود: با ترک فعل مدیران برخورد می‌کنیم و چرا باید آب پشت سد‌ها باشد و مزارع مردم خشک شود.

این مسأله باعث شد که به سراغ مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان برویم و در خصوص علت ترک جلسه و مصوبات ستاد بحران و پرسش‌های مطرح شده با وی گفتگو کنیم.

سید محسن حسینی، مدیرعامل آب منطقه ای استان گلستان  در خصوص علت ترک جلسه مدیریت بحران گفت: در دعوت نامه مدیریت بحران چیزی از ما برای این جلسه خواسته نشده بود و موضوعی را از ما پرسش کرده بودند که در جلسه پاسخ دادیم و آن هم مصوبه سال گذشته بود اما برای ترک جلسه به سرپرست مدیریت بحران استان و معاون استاندار در جلسه پیامی ارسال کردم که همزمان جلسه‌ای از پیش تعیین شده داریم که در آن مسائل مهمی در حوزه تامین آب مطرح است و دو معاونین من در جلسه حضور دارند و ساعت ۹ جلسه را ترک کردم، اما اگر موضوعی بود و یا توضیح می‌دادند قطعاً تلاش می‌کردیم این جلسه به تعویق بیفتد.

ماجرای آب بندان های غیرمجاز در گرگانرود با مجوز استانداری در سنوات گذشته

یکی از گلایه‌هایی هم که در این جلسه مطرح شد موضوع وجود ۱۷۷ سد و آب بندان غیرمجاز در گرگان رود بود، بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این سد‌ها از دوران استانداری قناعت ایجاد شده و برخی از دستگاه‌های اجرایی به این‌ها افراد مساعدت‌هایی داشتند و اکثر این سد‌ها در بالادست گرگان رود و در شهرستان گنبدکاووس قرار دارد.

حتی در سیل ۹۸ نیز این مساعدت‌ها به برخی از دارندگان این سد‌ها که بر اثر سیل خسارت‌هایی دیده بودند شد تا بتوانند سد‌های خود را احیاء کنند و این سؤال مطرح است که برای احداث این آب بندان های غیرمجاز و دریافت تسهیلات چه کسانی به آن‌ها مجوز دادند و آیا مسئولان در ارائه این تسهیلات مجوزات آب را بررسی کردند، گفته می‌شود که در آن زمان مسئولان با این فرضیه که در سال‌های ترسالی بتوانند این کشاورزان از آب آب بندان های غیرمجاز بهره‌مند شوند این مجوزات را صادر کردند اما آیا در زمان خشکسالی هم این افراد بهره‌ای از این سد‌ها نمی‌بردند.

این مسأله باعث شده که موضوع حق آبه گرگان رود امروز به یک چالش بزرگی تبدیل شود و با توجه به خشکسالی پیش رو قطعاً این مسأله چالش‌هایی را به همراه دارد.

ناکامی آب منطقه ای گلستان برای برخورد قانونی با آب بندان های غیرمجاز

در گذشته در دو مقطع شرکت آب منطقه‌ای تلاش کرد که با این آب بندان های غیرمجاز برخورد کند در سال ۹۱ مدیریت وقت آب منطقه‌ای استان این شکایت را مطرح کرد ولی از آنجایی که در استانداری گلستان احداث این سد‌ها صورت جلسه شده بود اتفاقی نیفتاد.

حسینی در خصوص این آب بندان‌ها می‌گوید: اگر بخواهیم به تمامی آب بندان‌های غیرمجاز آب بدهیم و پرتی رودخانه و تبخیر و آبی که پشت سد باقی مانده را محاسبه کنیم به ۲۷۰ میلیون متر مکعب در این بازده آب نیاز داریم و این در حالی است که ۱۷۰ میلیون متر مکعب تا اردیبهشت ماه باید تأمین کنیم.

وی می‌گوید: این در حالی است که تمامی ظرفیت آبی ما ۷۵ میلیون متر مکعب است و در حال حاضر کل ظرفیت ما ۳۰ درصد است و در چنین مقطعی در سال گذشته ۴۲ درصد آب پشت سد‌های استان داشتیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان ابراز داشت: از سال ۸۵ به صورت شورایی در خصوص حق آبه با حضور ذی نفعان تصمیم‌گیری می‌شود و حتی در برخی جلسات از حضور نمایندگان و دستگاه‌های نظارتی و امنیتی نیز استفاده می‌کنیم و در طول این پنج سال به صورت مداوم این جلسات برگزار شده و در سال‌های ترسالی مشکلات و گرفتاری‌های ما کمتر است ولی در خشکسالی‌ها گلایه‌ها بیشتر می‌شود.

حسینی می‌گوید: با توجه به پیچ و خم‌های زیاد گرگان رود مسیر رودخانه تقریباً ۲۰۰ کیلومتر تخمین‌زده می‌شود و بخشی از آن پوشش گز دارد و شیب آن کم است و یافتن افرادی که با موتور پمپ برداشت غیرمجاز انجام می‌دهند سخت است و در این راستا از ظرفیت نیروی انتظامی استفاده می‌کنیم.

وجود ۱۳۳ آب بندان غیرمجاز در مسیر گرگانرود

وی بیان کرد: کل آب بندان‌های در بستر گرگان رود از سد گلستان ۱۶۶ مورد است که دو هزار و ۴۰۲ هکتار آبرسانی می‌کند و از این تعداد ۳۳ آب بندان مجاز داریم که برای آبیاری یک هزار و ۵۷۰ هکتار استفاده می‌شود و ۱۳۳ اب بندان غیرمجاز کوچک هستند و ۸۳۱ هکتار وسعت را پوشش می‌دهند و دیگر عداد مطرح شده در این بخش درست نیست.

این مقام مسئول بیان کرد: بخشی از این آب بندان‌ها در نقاطی قرار دارند که تخریب دارای ضوابطی است و تنها می‌توانیم تلاش کنیم جلوی آبگیری آن را بگیریم، در سال ۹۸ در این خصوص اقدام شد ولی همه شکایت‌های ما با منع تعقیب رو به رو شد و علت آن استناد دادگاه به مجوز استانداری گلستان بود.

حسینی بیان کرد: اخیراً مسئولان استان بازدیدی از منطقه انبارالوم داشت و این مسیله مطرح شد و ما نیز تأکید کردیم که این مسأله نیاز به عزم استانی دارد و تصمیمات در جلسه‌ای با حضور رئیس کل دادگستری استان گلستان گرفته شده ولی به دلیل اینکه از این سد‌ها برای پرورش ماهی استفاده می‌شود از فصل پاییز و زمستان اقداماتی برای برچیدن این سد‌های غیرمجاز اتفاق می‌افتد.

وی افزود: اگر عزم استانی وجود داشته باشد این آمادگی را داریم تا پایان آذر ماه همه این سد‌های غیرمجاز را برچنیم و اخطار به صاحبان این سد‌های غیرمجاز نیز داده شده است.

با توجه پیشینه این اقدامات حالا باید دید که مسئولان استان تا چه میزان برای تخریب این سد‌های غیرمجاز عزم جدی دارند و آیاد در سال ۱۴۰۲ این معضل برطرف می‌شود؟

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.