1400-07-22 20:20
1374
1
76530
عضو اسبق شورای نظارت بر فناوری وزارت آموزش و پرورش:

تک‌فرزندی مهمترین عامل ایجاد وابستگی کودک به تبلت

عضو اسبق شورای نظارت بر فناوری وزارت آموزش و پرورش خطاب به والدین اظهار کرد: اگر تنها یک فرزند دارید، به او حق دهید برای پُر کردن تنهایی‌اش به تبلت وابسته شود، در چنین شرایطی به جای جنگیدن با او، خودتان برای تغییر شرایط وارد عمل شوید.

به گزارش گلستان ما، مجتبی لشکربلوکی در گفت‌وگو با خبرنگار این پایگاه خبری در خصوص اینکه خانواده‌های شهدا چه میزان در الگوسازی نسل کودک و نوجوان می‌توانند نقش‌آفرینی کنند، اشاره به بیانات مقام معظم رهبری کرد و افزود: یاد شهدا زنده است و باید هم این بقای نام و یاد شهدا را ما به صورت یک امر مهم دنبال کنیم. چون شهیدان حامل بشارتند.

وی افزود: شهیدان به ما می‌گویند شما خوف و حزن نداشته باشید، دلسردی و نومیدی نداشته باشید، نعمت الهی را، لطف الهی را، برکات الهی را در مقابل چشم ما نگه میدارند و این آن چیزی است که ما امروز به آن احتیاج داریم.

* رسانه‌ها در گسترش فرهنگ شهادت در جامعه کم کار کردند

عضو اسبق شورای نظارت بر فناوری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امنیت و اقتداری که داریم مدیون شهدا هستیم، بیان کرد: باید تامل کنیم آنها پای کدام مکتب و با چه اصولی تربیت شدند و از مهمترین چیزی که در این دنیا دارند یعنی جانشان گذشتند و با خدا معامله کردند.

لشکربلوکی با بیان اینکه پس از انبیای الهی و امامان معصوم؛ چه الگویی بالاتر از شهیدان، اظهار کرد: ولی همه در گسترش این فرهنگ در جامعه کم کار کردند، حداقل کاری که می شود برای امر نمود جستجو در زندگینامه و وصیت نامه شهداست از صدا و سیما تا مدارس و مراکز کانون ها در این زمینه باید به خوبی ایفای نقش کنند.

وی اشاره‌ای به تحقیقات میدانی که در این زمینه با برخی از نوجوانان در الگو گرفتن از شهدا انجام داده کرد و پیرامون نتایج حاصله گفت: با این جملات گاهی روبرو شدم که تا حالا با خانواده شهید برخوردی نداشتم، تا کنون نه تنها نه با خانواده، نه از طرف مدرسه سر مزار شهیدی نرفته ایم، زندگینامه یا وصیت هیچ شهیدی نه در مدرسه ما است از عکس ، بنر و ..  و تاکنون در صبحگاه مدرسه وصایای شهدا خوانده نشده است.

*برخی از والدین اصول تربیتی را نمی‌دانند

لشکربلوکی در پاسخ به این سوال که با توجه به مجازی شدن فعالیت‌های آموزشی و تربیتی آیا برنامه‌ریزی مسئولان و خانواده‌ها برای حضور کودکان در این فضای پرالتهاب و کنجکاوانه با چارچوب نسل اسلامی سازگاری دارید یا خیر؛ بیان کرد: یکی از مشکلات عصر فناوری اطلاعات، کار کردن دائم با گوشی می‌باشد و این رفتار در کودکان نیز به شدت تقلید شده است.

عضو اسبق شورای نظارت بر فناوری وزارت آموزش و پرورش افزود: برخی از والدین که اصول تربیتی را نمی‌دانند، یا می‌خواهند به کارهای روزمره خود بپردازند و کمتر وقت برای کودک و نوجوان خود بگذارند، تبلت یا گوشی هوشمندی به فرزند خود می‌دهند تا با آن سرگرم شده و والدین خصوصاً مادر آزادتر باشند!

لشکربلوکی ابراز کرد: پس از گذشت بیش از یکسال و نیم از شروع آموزش‌های مجازی هنوز معلمان و مربیانی داریم که مسلط به این فناوری برای تدریس و آموزش نشده اند.

* داشتن سواد رسانه شرط جذب معلمان و مربیان باشد

وی با تاکید بر اینکه باید آموزش و پرورش یکی از شروط جذب معلمین و مربیان جدید را داشتن سواد فنی و سواد رسانه بگذارد، گفت: معلمین باید آشنا به فنون سواد رسانه شوند.

عضو اسبق شورای نظارت بر فناوری وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از شرط انتخاب وزیر تا مدیر مدارس و مسئول مراکز کانون نیز همین باید باشد ضمنأ تصویب سند صیانت از کودکان در فضای مجازی به این کمک شایانی می‌کند .

لشکربلوکی چند توصیه در این خصوص برای والدین و معلمان و مربیان داشت و افزود: کار با رسانه و ابزارهای دیجیتال، بهتر است از خودمان شروع شود‌‌.

وی ادامه داد: کودک ما آن چیزی نمی شود که ما انتظار داشته یا به او می گوییم، بلکه آنچه می‌کند که ما انجام میدهیم، لذا رعایت این نکته حائز اهمیت است که رفتار خود را خصوصاً در حضور کودک کنترل کرده تا الگوی مناسب برای تربیت وی گردد.

*برای ثمره زندگی خود وقت بگذارید

عضو اسبق شورای نظارت بر فناوری وزارت آموزش و پرورش خطاب به والدین اظهار کرد: اگر تنها یک فرزند دارید، به او حق دهید برای پُر کردن تنهایی‌اش به تبلت وابسته شود. در چنین شرایطی به جای جنگیدن با او، خودتان برای تغییر شرایط وارد عمل شوید. بازی‌های دو نفره پُرتحرک و هیجان‌انگیز، هم می‌تواند سلامت جسم فرزندتان را تضمین کند و مهارت‌های حرکتی‌اش را تقویت کند و هم لحظات شاد و خوشی را برای هردوی شما فراهم آورد.

لشکربلوکی با بیان اینکه بازی بازوی مهم تربیت است، گفت: رمز تربیت درست همراهی هر چه بیشتر والدین با فرزندان می‌باشد، باید برای ثمره زندگی خود وقت بگذارید، اگر او برای شما مهم است.

وی ادامه داد: بازی بازوی پرتوان تربیت است چرا که کودک اصول زندگی را در بازی یاد می گیرد، اگر شما با او بازی نکنید، هرکس و چیزی که با او بازی کند و سرگرم شود تربیت او را به عهده می گیرد !!! در مقطع ابتدایی معلمینی موفق‌تر هستند که با بازی و قصه درس خود را به دانش آموز دهند.

لشکربلوکی بیان کرد: کودک ذاتاً به بازیهای تحرکی و پرهیجان علاقه بیشتری دارد و همراهی والدین با او برای چنین بازیهایی، بسیار برای کودک لذت‌بخش است و مطیع و عاشق چنین والدینی می‌گردد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.