1398-06-07 16:03
866
0
65205
یادداشت؛

استان گلستان و مدیریت عالی منابع آب / اعتبارات مقابله با سیل و بازسازی مناطق سیل زده چگونه از جیب ما رفت؟

حجم بالایی از اعتبارات ارزی و ریالی و همچنین کمک های مردمی صرف مقابله با سیل و بازسازی می شود که با این اعتبارات در استان گلستان چه کارهای بزرگی می شد انجام داد ؟ آیا به واقع این حجم اعتبارات مقابله ای و بازسازی بخاطر فقدان مدیریت منابع آب از جیب ما نرفت ؟

به گزارش گلستان ما، ایران در منطقه‌ای خشک و نیمه خشک واقع شده است و کم آبی شاید امری طبیعی بنظر برسد؛ اما با توجه به اینکه ما بلحاظ مدیریت منابع آب در بین ۱۳۴ کشور جهان در رتبه ۱۳۳ قرار داریم؛ قطعا این موضوع غیرطبیعی است!

جالب است که بدانید جمعه ۱۰ اسفند ۹۷ یعنی ۱۸روز قبل از وقوع سیل و سیلاب گسترده در استان گلستان که شهر گمیش تپه را هم در بر گرفت؛ استاندار وقت گلستان به همراه مدیران ارشد استان در راستای فعالیت شرکت مپنا جهت پروژه آب شیرین کن شهرستان گمیشان ، از پروژه آب شیرین کن اجرا شده این شرکت در جزیره قشم بازدید کردند!

پروژه ای که توسط شرکت مپنا با سرمایه گذاری ۱۰ میلیون یورویی در فاز اول آغاز می شد و تا ۴ برابر قابل ارتقا است! و با بهره برداری از این پروژه روزانه ۹ هزار متر مکعب آب شیرین تولید خواهد شد.

اما با وقوع سیل و ورود حجم گسترده ای از سیلاب به حوزه شهرستان گمیشان کاملا مشخص شد که در این شهرستان که حاضر شده اند ۱۰میلیون یورو برای آب شیرین کن سرمایه گذاری کنند یکی از اصلی ترین مشکلات آن مدیریت منابع آب است که متاسفانه سرمایه گذاری لازم بعمل نیامده است!

و فراتر از این فقدان یک مدیریت استراتژیک و آینده نگرانه منجر به آن می شود که تخصیص اعتبار لازم به سد نرماب در شرق استان صورت نگیرد و این سدتکمیل و مورد بهره برداری قرار نگیرد و اتفاقا همین به یک عامل اصلی در وقوع سیل مبدل می گردد و حجم بالایی از اعتبارات ارزی و ریالی و همچنین کمک های مردمی صرف مقابله با سیل و بازسازی می شود !

با این اعتبارات در استان گلستان چه کارهای بزرگی می شد انجام داد ؟ آیا به واقع این حجم اعتبارات مقابله ای و بازسازی بخاطر فقدان مدیریت منابع آب از جیب ما نرفت ؟

✍️ حسن بیارجمندی فارغ التحصیل دانشگاه وزارت خارجه روسیه

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.