1397-01-16 11:32
907
0
52256
یادداشت؛

ابعاد عرضِ عريضِ سخنان كاخ سفيد پس از انتصاب جان بولتون

مي گويند كه در قدیم، عثماني ها يك نوع توپ جنگي به نام «قمپز» داشتند كه در جنگ ها از آن استفاده مي كردند اما اين توپ، قدرت تخريبي چنداني نداشت و تنها بخاطر صداي مهيبش، ترس و رعب در دل دشمن مي انداخت! بعدها، سربازان ايراني هر وقت كه اين صدا را مي شنيدند به همديگر مي گفتند« نترسيد، دارند قمپز در مي كنند».

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، كاخ سفيد هم روز سوم فروردين با انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنيت ملي يك «قمپز» در كرد. پنداري كه جمهوري اسلامي هم از اين قمپزها خواهد ترسيد و مجبور خواهد شد كه به تمامي زياده خواهي هاي امريكا در توافقنامه برجام تن به دهد.

كاخ سفيد هميشه عادت داشت كه عرايض خودش را به ساير كشورها ديكته كند غافل از اينكه دوران قدر قدرتي پشت سرگذاشته شده است. حال بايستي ديد كه اين عرايض عريضِ زياده خواهي هاي امريكا در مقابل كشورمان چه عرض و طولي دارد. آيا اين هم نوعي قمپز در كردن در عرصه سياسي نيست؟

كمتر از 40 روز به پايان ضرب الاجل دولت امريكا در مورد برجام باقي مانده است.

ترامپ، تنها 10 روز پس از انتصاب مايك پمپئو به وزارت خارجه، اقدام به انتصاب جان بولتون يار ديرينه و استراتژيك منافقين به عنوان مشاور امنيت ملي امريكا نمود. انتصاب پمپئو ضد برجام خود به اندازه كافي مايه نگراني بود اما انتصاب دوم ترامپ، نه تنها باعث نگراني كارشناسان بلكه باعث نگراني و حيرت اروپا نيز شد.

بهرحال، شخصي در سياست خارجي و استراتژي نظامي و امنيتي امريكا ظهور كرده است كه علاوه بر نزديكي با شخص مريم رجوي، در يك جايگاه تصميم گيرنده قرار گرفته است. بولتون شهرت سياسي خود را در دو دهه گذشته ـ علاوه بر نزديكي با منافقين ـ مديون نظرات و ديدگاه هاي افراطي جنگ طلبانه اش است.

نزديكان جان بولتون بر اين عقيده اند كه يكي از نقاط قوت! جان بولتون كه هر سياستمداري را مجذوب خود مي كند توان بسيار بالاي اقناع سازي وي در پيشبرد ديدگاه هاي سياسي و نظامي اش است؛ امري كه رسانه ها و تحليل گران خارجي و داخلي كمتر به آن ورود كرده اند.

بسياري از تحليل گران بر اين عقيده اند كه حضور بولتون در دايره تصميم سازان ترامپ، مي تواند هموار كننده زمينه يك جنگ باشد؛ خواه در شبه جزيره كره يا هر نقطه ديگري از خاورميانه.

آن چيزي كه از ديد سياست گذاران امريكايي پنهان مانده است درس هاي تاريخ است. مردم و سياستمداران امريكايي هنوز هزينه هايي را كه در جنگ عراق كرده اند را از ياد نبرده اند؛ جنگي كه نهايتاً بدون هيچ دستاورد ملموسي، با خفت و خواري مجبور به ترك اين كشور شدند.

در آستانه سررسيد ضرب الاجل دولت امريكا در مورد برجام، همه كهنه سياستمداران به اين واقعيت معتقدند كه ـ علي رغم اذعان آژانس بين المللي انرژي اتمي و اروپا به پايبندي ايران در توافق هسته اي ـ امريكا چه با برجام و چه بي برجام، اعمال تحريم ها را ادامه خواهد داد، پس، چيدمان جديد ترامپ و شاخ و شانه كشيدن هاي آنها نقش «قمپز» را ايفا مي كند تا در زمينه هاي ديگر، در مقامي باشد كه بتواند امتيازگيري كند.

ما علاوه بر اينكه از تنش ها استقبال نمي كنيم، از ظرفيت تنش زدايي منطقه اي و بين المللي نيز برخورداريم.

در اين مسير صعب العبور، دستگاه ديپلماسي ما هم بايد پوست بيندازد تا نگذارد كه منافقين به سبب نزديكي به بولتون، از « قمپز»، فرآورده ديگري بسازند. اين، همان عرض و طول انتصاب مشاور جديد امنيت ملي آمريكاست.

به قلم علی صفاری

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.