1396-12-16 19:58
1059
0
51290
به قلم محمد دیلم کتولی؛

8 ویژگی امام جمعه و نماز جمعه جامع الشرایطی که دشمن هراس است

دشمنان اسلام همیشه از یک نماز جمعه جامع الشرایط با رعایت دقیقاً دستورات اسلام در آن، بیم دارند، زیرا چنین نماز جمعه ای سبب ایجاد همبستگی و انسجام میان مسلمین می شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از زرین نامه؛ صفوف منسجم و برادرانه مردم در نماز جمعه و ادعیه و شعارهای وحدت آفرین این فریضه الهی، آن را به مظهر لطف و رحمت خداوند تبدیل کرده است.

*دولتی نشدن امامان ‌جمعه

از ویژگی های نماز جمعه، دولتی نشدن و عدم تبدیل آن به بوق تبلیغاتی دولت هاست که اتفاقاً مورد تاکید مقام معظّم رهبری است.

*حقوق بگیر نبودن ائمه جمعه:

ائمه جمعه حقوق ندارند و فقط شهریه‌ای که به حوزه‌ها می‌دهند، برای ائمه جمعه هم پرداخت می شود.

*تاثیرگذاری نماز جمعه:

مخالفت‌ ها نشانه اثرگذاری نماز جمعه است و دیدیم در حوادث و فتنه های اخیر، به دفاتر و مصلی‌ها حمله کردند.

*نداشتن سازمان عریض و طویل دولتی:

ستادهای نماز جمعه با کمترین نیروی کارمند، بیشترین کار را انجام می دهند.

*دور بودن از گرایشات حزبی و فامیلی:

در ستادهای نماز جمعه هیچ‌گاه دوست بازی، فامیل بازی و جناح‌بازی در کار نبوده است. البته ممکن است به برخی جناح‌ها نزدیک باشند، چون به ولایت نزدیک ‌تر هستند.

*حسابرسی دقیق مالی و جلوگیری از لفت و لیس های مالی با کمک معتمدین مردم

*تریبون نماز جمعه بهترین رسانه برای گزارش خدمات مسئولین به مردم، ارائه یک تریبون آزاد برای بیان کم و کاستی های مختلف در حوزه های مختلف اجرائی دولتی و خصوصی

*دارا بودن سیستم نظارت و سنجش عملکرد قوی:

ارزیابی و ارزشیابی براساس شاخص‌های عمومی و اختصاصی عملکرد، کارشناسی خطبه‌ها، تحقیق میدانی و نظرسنجی عمومی درباره امام جمعه، معدل‌گیری و نمره‌ عملکردی از ضعیف، متوسط، نسبتاً خوب، خوب و عالی به دست می‌آید که در عزل، تمدید حکم و جابجایی ائمه جمعه ملاک و معیار قرار می‌گیرد.

*وظایف امام جمعه و شاخص های ارزیابی:

شاخصه‌های عمومی ارزیابی ائمه جمعه شامل «نظم و انضباط» و «رعایت شئون امامت جمعه به لحاظ گفتاری و رفتاری» و شاخصه‌های اختصاصی ارزیابی آن ها نیز شامل«نظارت و کنترل»، «اداره تشکیلات امامت جمعه»، فعالیت های عمرانی «ساخت، تجهیز و احیای مصلی، منزل امام جمعه، دفتر، حوزه، مسجد، مدرسه، خانه عالم، مراکز عام المنفعه در شهر و روستا»، «فعالیت های فرهنگی»، «فعالیت های سیاسی»، «ارتباط با جوانان، ایثارگران، روستائیان، روحانیون، مسئولان، قومیت‌ها» و مسئولیت‌های خاص امام جمعه در حوزه فرهنگی و اجتماعی اعم از «ریاست شورای فرهنگی، مدیر ستاد بزرگداشت غدیر، مسئول ستاد ذکات و غیره» است.

*تحقیقات میدانی از نحوه عملکرد ائمه جمعه:

محققان میدانی که افرادی زبده هستند، با رفتن به شهر مربوطه بدون این‌که شناسایی شوند، ارزیابی و تحقیقی را انجام می‌دهد و نتیجه را برای شورای سیاست گزاری ائمه جمعه می‌ فرستد.

در مجموع باید گفت؛ به دلیل اثر بخشی بسیار زیاد، آگاهی بخشیدن به مردم در زمینه‌ی معارف اسلامی و رویداد‌های مهم اجتماعی و سیاسی، ایجاد همبستگی و انسجام هر چه بیشتر میان صفوف مسلمین به گونه‌ای که دشمنان را به وحشت افکند و پشت آن ها را بلرزاند، تجدید روح دینی و نشاط معنوی برای توده‌ی مردم مسلمان و جلب همکاری برای حل مشکلات عمومی، نماز جمعه از اهمیّت و ارزش والائی برخوردار است.

به همین دلیل همیشه دشمنان اسلام، از یک نماز جمعه جامع الشرایط که دستور های اسلامی دقیقاً در آن رعایت شود، بیم دارند.

در این مسیر دشمنان اسلام از حمله به این سنگر مهم سیاسی _عبادی و سنگربانان شجاع آن یعنی ائمه محترم جمعه کوتاهی نمی کنند.

پس از کلانتری ها و پایگاه های بسیج، اولین هدف آشوبگران و فتنه جویان محل های برگزاری نماز جمعه و مشخصاً ائمه محترم جمعه بوده است.

همانطور که در بقیه جبهه های جنگ، دشمنان اسلام شکست، زبونی و ذلّت را پذیرفته اند، در این نبرد نیز با دلاوری ائمه محترم جمعه و پایبندی مردم به اصول و آرمان های انقلاب اسلامی، شکست دشمن قطعی است.

نویسنده و پژوهشگر: جانباز محمد دیلم کتولی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.