1396-12-08 20:04
1378
0
50973
به قلم فعال اجتماعی فرهنگی گلستان؛

راه شهدا و تکلیف ما

اینروزها تشییع شهدای گمنام در کنار هیاهوی زندگی عصر ماشینی و در درگیری جنگ نرم و تهاجم فرهنگی جبهه شر به ایران و انقلاب اسلامی برایم این موضوع را پرنگ کرد که واقعاً شهدا چه آرمانی داشته و چطور بالاترین دارایی این دنیای خود را که جان گرانبهایشان بود در راه خدا در طبق اخلاص گذاشته و از آن گذشتند و حال تکلیف ما چیست ؟

به گزارش گلستان ما به نقل از کلاس بیست، مقام معظم رهبری: دشمنان از اسلام حقیقی میترسند، از اسلام ناب میترسند؛ اسلامی که نسل پیش از شما در میدانهای نبرد، در میدانهای سیاست، در میدانهای انقلاب آن را سرِدست گرفت و به دنیا نشان داد. امروز شما وارثان آن شهدای بزرگ و آن مردان عظیم‌القدر هستید.

پیام اسلام برای انسانیّت، پیام آسایش، عزّت، سربلندی و پیام زندگیِ همراه با امن‌وامان است؛ این را دشمنان نمیخواهند در دنیا شناخته بشود و ملّتها با آن آشنا بشوند. ۱۳۹۳/۰۸/۲۶

چند روز پیش همزمان با دهه دوم فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س) در چندین استان کشور تشیع پیکر شهیدان گمنام بود ؛ استان عزیز ما گلستان نیز افتخار میزبانی این لاله های پاک و فرزندان روح ا... (ره) را داشت و همزمان چند جانباز سرافراز نیز به دوستان شهیداشان پیوستند , سپس یادواره شهدای اهل سنت شمال کشور برگزار گردید.

این موضوع در کنار هیاهوی زندگی عصر ماشینی و در درگیری جنگ نرم و تهاجم فرهنگی جبهه شر به ایران و انقلاب اسلامی برایم این موضوع را پرنگ کرد که واقعاً شهدا چه آرمانی داشته و چطور بالاترین دارایی این دنیای خود را که جان گرانبهایشان بود در راه خدا در طبق اخلاص گذاشته و از آن گذشتند و حال تکلیف ما چیست ؟

واقعاً ما در مقابل شهدا چه وظیفه ای داریم و در چه باید بکنیم .

شهید کیست ؟

شهید از اسماء حسنای الهی است و در لغت به معنی کسی است که در گواهی دادن خود امین باشد.

در عمل به کسی که خود را در راه خدا فدا کرده و برای رسیدن به رضا و وصال محبوب از هستی خود ، در این عالم صرف نظر کرده و از تمام لذائذ مادی دست کشیده «شهید» اطلاق می‏کنند.

شهید در قرآن :

آیات مختلفی در معرفی و مقام شهید در قرآن کریم آمده همچون (سورهاى آل عمران، آيه‏ى 157و 158- محمد، آيات 6- 4 - توبه، آيه‏ى 111- نساء، آيه‏ى 74 و ... )

یکی از معروفترین آیات در این وصف سوره آل عمران، آيات 171- 169 است که می فرماید :

وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ* فَرِحِینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ* یسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ وَ أَنَّ اللَّهَ لا یضِیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِینَ

هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده اند ، مرده مپندار ، بلکه زنده اند که نزد پروردگارشان روزی داده می شوند . به آن چه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند ، و برای کسانی که از پی ایشانند و هنوز به آنان نپیوسته اند شادی می کنند که نه بیمی بر ایشان است و نه اندوهگین می شوند . بر نعمت و فضل خدا و این که خداوند پاداش مؤمنان را تباه نمی گرداند ، شادی می کنند .

با توجه به اینکه شهید ازبالاترین چیز خود را در این دنیا در معامله با خدا گذشت است , خدای متعال که خالق یکتاست و همه چیز به یَد اوست مقامی درخور شایسته به شهید در ازای شهادتش می دهد , همان مقامی که ؛ شهادت شهید موجب آمرزش تمام گناهانش می شود .

شهید از سوال قبر محفوظ است و فشار قبر ندارد و در بهشت با حوریان هم آغوش است . شهید حق شفاعت دارد . شهدا از اولین کسانی اند که وارد بهشت می شوند و همه به مقام شهیدان غِبطه می خورند .

چگونه شهید لایق درجه رفیع شهادت می شود ؟

یک انسان باید 2 شرایط برای رسیدن به مقام شامخ شهیدان را داشته باشد :

اول این که هدفش در راه خدا و فى ‏سبیل ‏الله باشد و بخواهد جان خود را فداى آن هدف مقدس نماید

ودوم اینکه این کار آگاهانه و از روی اختیار صورت گرفته باشد .

شهدای ایران اسلامی :

الف – شهداء انقلاب اسلامی

6663 نفر شهید

ب – شهداء دفاع مقدس 8 ساله

ﺟﻤـــﻊ ﮐــﻞ ۲۱۳۲۵۵ ﻧﻔــﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .
ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺁﻣﺎﺭ ﺗﻌﺪﺍﺩ ۱۵۵۲۵۹ ﻧﻔﺮ ﻣﺠﺮﺩ و ﺗﻌﺪﺍﺩ ۵۵۹۹۶ ﻧﻔﺮ ﻣﺘﺄﻫﻞ بوده اند .
۷۰۵۴ ﻧﻔﺮ ۱۴ ﺳﺎﻟﻪ ﻭ ﮐﻤﺘﺮ ، ۶۵۵۷۵ ﻧﻔﺮ ﺑﯿﻦ ۱۵ ﺗﺎ ۱۹ ﺳﺎﻟﻪ ، ۸۷۱۰۶ ﻧﻔﺮ ﺑﯿﻦ ۲۰ ﺗﺎ ۲۳ ﺳﺎﻟﻪ ، ۲۲۷۰۳ ﻧﻔﺮ ﺑﯿﻦ ۲۴ ﺗﺎ ۲۹ ﺳﺎﻟﻪ ، ۳۰۸۱۷ ﻧﻔﺮ ۳۰ ﺳﺎﻟﻪ ﻭ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﻮﺩﻩ اند .
ج – شهداء مدافع حرم

بیش از 1000 نفر شهید

د- شهدای امنیت پایدار , شهدای هسته ای , شهدای منا و ...

وصیت نامه شهیدان :

همانگونه که هر انسانی می باید برای رسیدگی امورات پس از فوت خود وصیت نامه ای را در زمان حیاطش مرقوم نماید , شهدا نیز دارای وصیت نامه بودند اما با بررسی وصیت نامه شهدا درمی یابیم که جنس وصیت و توصیه های شهداء با جنس وصیت نامه دیگران متفاوت است , آنان بیشتر به مسائلی پرداختند که نشان از افق دید و هدف راه آنان می باشد , همچون جنگ بین خیر و شر , دفاع از ولایت فقیه به عنوان نائب عام امام زمان (عج) , وحدت جامعه اسلامی , ادامه راه انقلاب , حفظ حیا و حجاب و ...

فرازی از وصیت نامه چند تن از شهداء :.

وصیتنامه شهید عبدالحسین برونسی

درود همه شهدا و درود همه خانواده شهدا و درود همه انسانهای محروم در سرتاسر عالم به رهبر انقلاب این امام عزیزمان این فرزند فاطمه سلام‌الله علیها و این امام نائب بر حق امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه الشریف و این یادگار رسول گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم و این یادگار همه انبیا واین عزیزی که همه ما را از بدبختی و بی‌چارگی نجات داد و به راه راست هدایت کرد .

وصیت نامه شهید مصطفی چمران

به خاطر عشق است که فداکاری می‌کنم. به خاطر عشق است که به دنیا با بی‌اعتنایی می‌نگرم و ابعاد دیگری را می‌یابم. به خاطر عشق است که دنیا را زیبا می‌بینم و زیبائی را می‌پرستم.

به خاطر عشق است که خدا را حس می‌کنم، او را می‌پرستم و حیات و هستی خود را تقدیمش می‌کنم .

وصیت نامه شهید حسن باقری ( غلام حسین افشردی)

فعلاً انقلاب ما همچون تير زهرآگيني براي تمام مستکبران در آمده است و ياوري براي همه مستضعفين جهان . ما با هيچ دولت و کشوري شوخي نداريم و با تمام مستکبرين جهان سرجنگ داريم .

وصیت نامه شهید عباس بابایی

خدايا،خدايا، تو را به جان مهدي (عج) تا انقلاب مهدي (عج) خميني را نگهدار . به خدا قسم من از شهدا و خانواده شهدا خجالت مي کشم وصيت نامه بنويسم . حال سخنانم را براي خدا در چند جمله انشاالله خلاصه مي کنم .

خدايا مرگ مرا و فرزندان و همسرم را شهادت قرار بده .

وصیت نامه شهید سید مرتضی آوینی

زندگی زیباست ، اما شهادت از آن زیباتر است ؛ سلامت تن زیباست ، اما پرنده‌ی عشق ، تن را قفسی می‌بیند که در باغ نهاده باشند. و مگر نه آنکه گردن‌ها را باریک آفریده‌اند ، تا در مقتل کربلای عشق ، آسانتر بریده شوند .

وصیت نامه شهید مدافع حرم محسن حججی

از ولایت فقیه غافل نشوید و بدانید من به یقین رسیدم که امام خامنه ای نائب بر حق امامزمان است.

از همه ی خواهران عزیزم و از همه ی زنان امت رسول الله می خواهم روز به روز حجاب خود را تقویت کنید ، مبادا تار مویی از شما نظر نامحرمی را به خود جلب کند ؛ مبادا رنگ و لعابی بر صورتتان باعث جلب توجه شود ؛ مبادا چادر را کنار بگذارید...همیشه الگوی خود را حضرت زهرا و زنان اهل بیت قرار دهید .

از همه ی مردان امت رسول الله می خواهم فریب فرهنگ و مدهای غربی را نخورید ؛ همواره علی ابن ابی طالب امیرالمومنین را الگو و پیشوای خود قرار دهید و از شهداء درس بگیرید...

قسمتی از زندگی شهیده واقعه منا مرجان نازقلیچی

شهیده «مرجان نازقلیچی» اولین فرماندار بندرترکمن و سومین فرماندار زن کشور که قریب به ده سال به عنوان معینه هرسال به حج مشرف می شد و در سال 92 از طرف رهبر معظم انقلاب ، زیارت نیابتی حج را انجام داده بود ،

در روز نهمین روز ماه ذی الحجه، در فاجعه منا به شدت مجروح شد و پس از آن در بیمارستان به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

قسمتی از زندگی و وصیت نامه شهید هسته ای مصطفی احمدی روشن

کارش را با سپاه قدس شروع کرده بود و دوره‎‎های آموزشی و تحقیقات را یک‎جا طی کرده بود. او کم‎کم پی برد که صنعت هسته‎ای، محور است. بعد به «UCF» راه پیدا کرد و در آن‎جا استخدام شد , سپس به این نتیجه رسید که به UCF نرود و حدود شش ماه منتظر ‎ماند تا به نطنز بیاید. بالأخره پس از شش ماه انتظار، اجازه ورود به عرصه غنی‎سازی را پیدا کرد در سال ۸۸ معاونت بازرگانی را متعهد گردید و دیگر معاونت‎ها را نیز به او پیشنهاد کردند، ولی به‎دلیل دشواری و استراتژیک بودن این معاونت وارد بازرگانی شد و تا آخر در این پست ماند.

و می‎گفت آشنای محرومیت هستم و اگر مدیری از سر سیری با موضوعی برخورد می‎کرد می‎گفت: «این بچه پول داره و این مشکلات را حس نمی‎کنه و متوجه حرف‎‎های ما نیست.»

آنچه که در درجه اول در زندگی مصطفی پررنگ بود ولایت‎مداری‎اش بود و نه ولایت‎باوری‎اش. بسیاری از کار‎هایی که می‎کرد بر همین اساس بود. او می‎گفت الان نظر ولایت این است و انگشت اشاره ایشان الان دارد این‎جا (صنعت غنی‎سازی) را نشان می‎دهد؛ پس من باید این کار را بکنم.

خوب حال ما چه بایدبکنیم و تکلیف ما چیست ؟

آنچه از دین مبین اسلام , کلام ائمه اطهار , وصیت نامه شهیدان و بررسی راه و روش زندگی شهیدان در باب وظیفه ما در مقابل شهدای معظم به دست می آید به شرح زیر است :

الف : آحاد مردم :

1- دوستی با دوستان شهدا ، و دشمنی با دشمنان شهدا

2- زنده نگهداشتن یاد و نام شهید و بزرگداشت شهدا

3- پیرو مقام معظم هبری(دام ظله العالی) باشیم.

4- الگوسازی از شخصیت و سیره زندگی و حماسه ایثارگرانه شهید .

5- حرمت خانواده شهدا باید تماماً حفظ گردد .

6- به زیارت شهدا خصوصاً شهداء گمنام رفته ، آنها را یاد کنیم و برایشان فاتحه بخوانیم.

7- حفظ حجاب و غیرت اسلامی در مردان و زنان جامعه

8- اهل شهید بودن ( پیامبر اسلام (ص) در حدیثی عنوان کردند هر شهید ۷۰ هزار نفر از اهلش را شفاعت می‌کند.

اهل شهید کسی است که بیشتر به تفکر و عمل او شبیه باشد ، پس وظیفه ما حفظ اندیشه، تفکر و عمل شهداست . )

9- روز پدر و روز مادر به دیدار پدران و مادران شهدا رفتن .

10- طبق بیان رهبر معظم انقلاب ؛ شهدا ، ارکان نگهدارنده انقلاب و نظام اسلامی هستند .

11- طبق بیان رهبر معظم انقلاب ؛ مجاهدت (که شهدا انجام دادند) ، راه پیشرفتِ ایران اسلامی است .

12- عکس شهدا را نبینند و عکس شهداء زندگی کنند .

ب : دانش آموزان و دانشجویان :

1- شهدا با تفنگ از دین و کشور محافظت کردند و دانش آموزان و دانشجویان باید با علم خودمان راهشان را ادامه دهند

2- طبق بیان رهبر انقلاب علاوه بر درس خواندان کار انقلابی انجام دهند .

3- دانش آموزان و دانشجویان باید بدانیم که ماهواره ها و فضای مجازی همان تانک های دشمنان اند و ما هم می توانیم حسین فهمیده های 13 ساله باشیم و با ایثار و از خودگذشتگی برای گسترش اسلام و مبارزه با انحرافات در راه دین تلاش کنیم .

4- قهرمانان ملی ما که همان شهداء هستند را بیشتر بشناسند و بیشتر به دیگران معرفی کنند .

ج : وظایف مسئولان :

بخشی از وصیت نامه شهید «قباد شمس الدینی»:

مسئولین بدانند، اگر عهد خود با شهدا را فسخ کنند ، یا حقی به نام شهدا از مظلومی پایمال شود ، آن ها را نمی بخشیم.

بخشی از وصیت نامه شهید « حاج حسین خرازی»:

از مسئولین عزیز و مردم حزب‌الهی می‌خواهم كه در مقابل آن افرادی كه نتوانستند از طریق عقیده ، مردم را از انقلاب دور و منحرف كنند و الان در كشور دست به مبارزه دیگری از طریق اشاعه فساد و فحشا و بی‌حجابی زده‌اند در مقابل آنها ایستادگی كنید و با جدیت هر چه تمام تر جلو این فسادها را بگیرید .

1- مسئولان باید همیشه این را مد نظر داشته باشند که با خون صدها هزار شهید ، معلول ، مجروح و جانباز روی کار آمده اند . پس مواظب باشند از این امکانات ، سوءاستفاده نکنند و مصلحت اندیشی و بی تفاوتی در کار را نداشته باشند .

2- برای هر صندلی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران چندین شهید سرو قامت پاک فدا شده اند , پس همان مدیریتی بکنند که اگر شهدا بودند می کردند .

3- تلاش برای تحقق کامل سیاست های کلی ابلاغی از سوی رهبر انقلاب اسلامی

4- حفظ وحدت امت اسلامی

5- ایستادگی در برابر دشمنان ایران اسلامی

6- اراده کامل خدمت به مردم به عنوان ولی نعمتان مسئولان

7- سعی در معرفی اسطوره های ملی و عامل افتخار کشور و نظام که بخش عظیمی از آنان شهدای سرزمین ما هستند .

8- الگو نمودن شهدا در طرح ها , برنامه ها و هدف سازمانهای خود و تصمیم گیری های خُرد و کلان .

9- انتخاب مدیران , مسئولان و کارشناسان شایسته از طریق نظام شایسته سالاری و مطابق با الگوی ایرانی – اسلامی

10- سعی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

11- سعی در گسترش و همگانی نمودن سبک زندگی شهدا که برگرفته از سبک زندگی ایرانی – اسلامی می باشد.

12-بررسی و بکار گرفتن راه و روشی که شهداء با آن در عرصه های مختلف پیروز شدند : انقلاب اسلامی , دفاع مقدس , دفاع از حریم ائمه , دفاع از حریم کشور , امنیت پایدار و ...

و من الله توفیق

مجتبی لشکربلوکی – فعال فرهنگی , اجتماعی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.