1396-07-27 17:32
1096
0
45489
یادداشت؛

زینب(س) خود یک هنرمند است

زینب نه تنها یک فیلسوف زیبایی شناس است بلکه خود یک هنر مند است .آن هم هنرمندی که هنری شهودی دارد و در سخت ترین شرایط ، روح بلندش چنان متصل به عالم معناست که می تواند بافصاحت و بلاغت رنج ها و دردهایش را بگوید و از حقیقت دفاع کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، با توجه به متن خطابه و نکته هایی که در یادداشت گذشته تقدیمتان شد، می توان گفت؛

از طرفی زینب(س) یک حماسه سرا و حماسه خوان بزرگ است زیرا چنانکه در متن خطابه ی ایشان آمده ، به هیچ وجه – ذره ای سستی و ضعف دیده نمی شود . او فقط زیبایی دیده و در اوج دردها ، به زیباترین شکل از حقیقت خون حسین(ع)  دفاع کرده است.

زینب(س) صدای هاتف غیبی را می شنود و در حقیقت هنر جوششی اش را برای حسین(ع) عرضه می کند؛ آنگاه که حسین بن علی (ع) در مسیر خود به کربلا به منزلی به نام ˈخزیمیهˈ وارد شد و یک شبانه روز در آنجا توقف و استراحت کرد و در این منزل بود که در اول صبح حضرت زینب علیها السلام به خدمت آن حضرت آمد و عرضه داشت: برادر! این دو بیت گویا از هاتفی به گوش من رسید که بیشتر موجب نگرانی و تشویش خاطر من شد.

ˈای چشم من با تلاش فراوان آماده باش برای گریه کردن ؛ زیرا چه کسی بجز من برای شهدا گریه خواهد کرد.

گریه برای گروهی که خطرات ، بر طبق مقدرات ، آنها را به سوی وفای به عهد سوق می دهد.ˈ

حسین بن علی (ع) در پاسخ زینب کبری علیهاالسلام به یک جمله قناعت ورزید، آری تنها به یک جمله کوتاه: ˈخواهرم ! آنچه خدا تقدیر کرده حتما به وقوع خواهد پیوست.ˈ( مقتل خوارزمی )

و زینب(س)  ، آرام می شود و خود را آماده می کند که دردناک ترین رنج ها بر انسان پسر انسان را مشاهده کند اما با کدام چشم ؟! با چشمی که فقط زیبا ببیند !

اما چرا زینب(س)  توانست چنین زیبا ببیند؟ پاسخش در یک کلمه است ؛ « صبر »

می توان گفت ؛ زینب(س) فیلسوف هنر و زیبایی است که برچشم و دل نقش صبر حک کرده و زیبا اینکه بین « صبر » و « زیبایی » پیوندی است که خدا پیش از واقعه ی عاشورا آن را بیان داشته اما تفسیرش را در رفتار و اندیشۀ زینب(س)  ، مشاهده می کنیم .

در قرآن کریم واژۀ صبر و زیبایی در کنار هم آمده و زینب(س) این دو گل واژه را چنان با هم تفسیر می کند که خود می شود آیه ای از آیات خدا !!

آری ... زینب(س)  ،  آیه و نشانۀ خداست ! 
گویا خدا به زینب(س)  می گوید که ؛

فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِيلًا ... (‌ معارج . 5 )

و این پیام خداست به تمام آنان که قرار است پس از عاشورا تا سپیده ی ظهور زینبی باشند !  

صبر کنید . صبری زیبا و زیبا ببینید دردها و رنج ها را و با اقتدار یزیدیان هر دوره را رسوا کنید و با اقتدار در راه خدا خون بدهید و اسارت بچشید و  نهراسید که خداوند با صابران است، ان الله مع الصابرین !

مسئلۀ دیگر ، مسئلۀ نمود، تجلی و ظهور هنری است که فیلسوف و تئوری پردازش زینب(س)  است !

تمام هنرهایی که در حوزۀ هنر های عاشورایی و انقلابی با تاکید بر پیروزی خون بر شمشیر تولید و عرضه می شوند و تمام حرکت های بزرگ هنری که در آن مرگ زیبا ترسیم می شود و در راه آرمان به صبوری و مقاومت دعوت می کنند ، در زمین عمل و اندیشۀ زینب(س)  گام بر می دارند و فعالیت می کنند زیرا در تمام طول تاریخ فلسفۀ هنر و زیبایی ما صبر و زیبایی – اسارت و اقتدار – وصل و هجران را در کنار هم ندیده ایم جز در تاریخ زندگی و اندیشۀ زینب (س).

بر این اساس ؛ زینب(س)  ، متعالی ترین فیلسوف هنر و زیبایی و بزرگ ترین مفسر عبارت« صبرا جمیلا » است!

و ما این بانو را نشناخته و در زمین هنر و اندیشه به او و اندیشه ی متعالی اش ظلم کرده ایم.

"سلام علی قلب زینب الصبور"

مجتبی طالبی 
نویسنده و تهیه کننده صدا و سیمای مرکز گلستان 
مدرس و دبیر پژوهشی گروه فلسفه و عرفان اسلامی . جامعه المصطفی العالمیه . واحد گرگان

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.