1396-05-11 16:58
1252
0
42228
به قلم خسرو خلیلی؛

ایران دارنده ذخایر عظیم نفتی و واردات بنزین!

ایران کشوری دارای ذخایر عظیم نفتی است اما بنزین این کالای استراتژیک را همچنان باید وارد کنیم.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا؛ این روزها و بعد از هشدارهای مسئولین در مورد لزوم رعایت الگوی مصرف در آب و برق شاهد افزایش مصرف بنزین هستیم.

ایران کشوری دارای ذخایر عظیم نفتی است اما بنزین این کالای استراتژیک را همچنان باید وارد کنیم.

درست 10 سال قبل بود که پس از یک دوره عادت بر افزایش سالانه 10% رشد مصرف و اینکه بنزین از منظر اقتصادی فشار زیادی به کشور وارد می کرد و از منظر سیاسی بعنوان پاشنه آشیل کشور محسوب می گردید، با مصوبه مجلس، کارت هوشمند سوخت و سهمیه بندی آغاز شد و از سال 89 و با اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها، قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین با افزایش چشمگیری روبرو شد.

در نهایت رشد مصرف بنزین کاهش یافت تا از رهگذر این اقدام، صنعت CNG بعنوان جایگزین و کمک به سوخت پاک وارد سبد انرژی مصرفی کشور شود تا کمک قابل توجهی به هزینه های مردم، محیط زیست و ذخایر نفتی و … کشور بنماید.

امّا از چند سال قبل و با افزایش رشد اقتصادی و نگاه توسعه ای و رفاء نسبی مردم، تولید خودرو و موتور سیکلت شتاب گرفت و از طریق خودروهای وارداتی با حجم موتور بالا (غالبا” شاسی بلند) که تماماً بنزین سوز هستند و همچنین کمرنگ شدن نقش کارت سوخت و ثابت ماندن قیمت سوخت که توان و تمایل مردم را به استفاده از بنزین افزایش داد،‌ رشد مصرف بیشتر از حد پیش بینی ها اتفاق افتاد.

بطوریکه در سه ماهه اول سال رشد (6/8) درصد و از ابتدای تیر ماه و بعد از ماه مبارک و شروع تعطیلات تابستانی این رشد مصرف شتاب بیشتری به خود گرفته (6/12 درصد) و حجم واردات را بالا نگاه داشته و مسئولین را بر دو راهی استفاده مجدد از کارت هوشمند که تمام تجهیزات آن پابرجاست (البته مردم کارت های سوخت را کنار گذاشته اند) و افزایش نرخ بنزین (با توجه به رشد قیمت در سایر کالاها و خدمات در چند سال گذشته) قرارداده است.

اما بنظر می رسد در کنار قبول رشد اقتصادی و لزوم بهره مندی مردم از خودرو، باید با توجه به تمام جوانب، مسئولین الویت بندی در زمینه توسعه ریلی و تولید و واردات خودروهای کم مصرف و اصلاح قیمت ها و راه اندازی پالایشگاه خلیج فارس را نیز به ترتیب پیگیری کرده و مردم نیز با توجه به لزوم حفظ محیط زیست، فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای تک سرنشین و … را مد نظر قرار دهند.

به نظر می رسد سهمیه بندی تجربه موفقی نبوده و ایجاد رانت و بازار سیاه و مفسده را بدنبال خواهد داشت.

نویسنده: خسرو خلیلی رئیس شرکت توزیع فرآورده های نفتی غرب استان گلستان

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.