1395-12-05 11:59
1634
0
35679
بخش سوم/

تا انتخابات...... / شرایط فردی که کاندید ریاست جمهوری می شود

در بخش دوم  اشاره شد که قانون اساسی در 13 اصل به موضوع انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است و انتخاب پذیر بودن رئیس جمهور را علاوه بر شروط مندرج در قانون به رای و نظر مردم دانسته است. و این حق را به مردم داده است که در صورت عملکرد ضعیف دولت گزینه مناسب تری را از بین رجال سیاسی و مذهبی کشور انتخاب نمایند.

به گزارش گلستان ما ؛ در اصل یکصدو پانزدهم قانون اساسی با توجه به وظایف سنگین رئیس جمهور در عرصه اجرایی کشور، شرایطی رابرای کسانی که قصد ورود به میدان رقابت  را دارند. پیش بینی کرده است.

اصل‏ يكصد و پانزدهم

رئيس‏ جمهور بايد از ميان‏ رجال‏ مذهبي‏ و سياسي‏ كه‏ واجد شرايط زير باشند انتخاب‏ گردد: ايراني‌الاصل، تابع ايران‏، مدير و مدبر، داراي‏ حسن‏ سابقه‏ و امانت‏ و تقوي‏، مؤمن‏ و معتقد به‏ مباني‏ جمهوري‏ اسلامي‏ ايران‏ و مذهب‏ رسمي‏ كشور.

 شرط اول اشاره دارد که کاندید ریاست جمهوری  بایداز رجال مذهبی و سیاسی کشور باشدکه البته همین شرط  ازدو شرط  مجزا تشکیل شده است . اول اینکه کسی که وارد این عرصه می شود باید از رجال باشد؛  اینکه آیا رجال به عنوان مرد است یا شخصیت سیاسی نیاز به تفسیر شورای نگهبان دارد.    و اگر تفسیر شورای نگهبان به عنوان شخصیت سیاسی باشد خیلی از زنان مشهور  مذهبی و سیاسی نیزمی توانند وارد این رقابت شوند.

که  البته هنوز در این خصوص تفسیر ی ارائه نشده است. (در حال بررسی است) دوم اینکه کاندید ریاست جمهور باید از رجال سیاسی باشد،شاید منظور این عبارت  این باشد که معرف سیاسی بودن یک فرد را می توان از سوابق کاری ، اظهار نظر های سیاسی، و شناختی که مردم از افکار و عقاید او مشخص کرد. مطابق این بند هر فردی به صرف اینکه مرد است نمی تواند وارد این عرصه شود.شرط سوم رجل مذهبی باشد  یعنی شخصیتی صاحب تشخیص و اراده در زمینه اصول  مذهبی واعتقادی باشد.

اصل 115 قانون اساسی علاوه بر سیاسی و مذهبی بودن ایرانی الاصل  بودن را جزء شروط اصلی می داند. یعنی کسی که کاندید ریاست جمهوری می شود   پدر و مادرش و گذشتگانش ایرانی باشند. که البته قانون ایران در بخش ایرانی بودن قائل به سیستم خون و خاک است و هردو حالت را مورد پذیرش قرار می دهد. و در ادامه همین اصل  مدیر و مدبر بودن و تقوا  داشتن نیز از اصول اساسی کاندیدای ریاست جمهوری  شمرده می شود این شروط اشاره دارد که  کاندید ریاست جمهوری باید سابقه مدیریت در سطوح عالیه کشور را داشته باشد. و همچنین آینده نگر باشد. و نسبت به تمام اوضاع و احوالات کشور تسلط کافی داشته باشد تا بتواند تصمیمات درستی  در فراز و نشیب های کشور داشته باشد.

و در نهایت اینکه کاندید ریاست جمهور باید تقوا داشته باشد. تقوا یعنی خود کنترلی، یعنی ترس از خدا داشتن . در واقع همین یک شرط  مندرج در قانون اساسی  اگرتوسط کاندیداهای ریاست جمهوری اجراء شود.  مشکلاتی که امروز در بدنه اجرایی کشور داریم  را قطعا نخواهیم داشت.

محمد مهدی قزلسفلی - کارشناس حقوق خصوصی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.