1397-07-14 18:58
8199
0
57561
در گفت‌و‌گو با داور و قهرمان ورزش رزمی رشته نینجاواریور مطرح شد

رزمی‌کاری که شهید مدافع حرم شد/ نینجاواریور حلقه واسط ورزش و فرهنگ

مربی و قهرمان رشته نینجاواریور استان گلستان با اشاره به اینکه شهید «مهدی شکوری» افتخار رشته‌های رزمی گلستان است، گفت: نگاه فرهنگی موجود در ورزش نینجاواریور تقویت کننده عزم انقلابی و دینی است.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس، «نینجاواریور» یا همان «نین بودوواریور» یکی از سبک‌های ورزش‌های رزمی است که از سال 84 در کشورمان پایه‌گذاری شد اما فدراسیون ورزشهای رزمی اجازه فعالیت در ایران را نداد که باعث شد «محمدعلی وادیزاده» موسس این سبک فعالیت‌های خود را در خارج از کشور آغاز و در سال 94 بعد از ثبت در فدراسیون ورزش‌های رزمی رسما در ایران شروع کند.

ظرف دو سال با افزایش تعداد هنرجویان در سطح کشور این سبک با ارتقای جایگاه در فدراسیون ورزش‌های رزمی به گروه رسید و به عنوان تنها سبک نینجایی در سطح آسیا و جهان به ثبت رسید و در کنار آن به عنوان تنها سبک ورزش‌های ننیجایی شد که شورای برون مرزی و مسابقات جهانی و بین‌المللی برای آن در نظر گرفته شد.

این ورزش در استان گلستان نیز در همان سالهای ابتدایی تاسیس آغاز به کار کرد و ظرف مدت کوتاهی توانست در بخش آقایان و بانوان با رشد بسیار خوبی همراه شود به طوری که جایگاه خود را در میان ورزش‌های رسمی به خوبی پیدا کرده و مورد اعتماد جوانان و ورزشکاران قرار گرفت.

از این رو گفت‌و‌گویی صورت داده‌ایم با «مهدی حسن‌نژادان» مربی و قهرمان رشته «نینجاواریور» کشور که مشروح این گفت‌و‌گوی متنوع و خواندنی را در ادامه مشاهده می‌کنید.

خودتان را به صورت کامل معرفی کنید؟ و بفرماید از چه سالی ورزش در این رشته را آغاز کرده‌اید؟

حسن‌نژادان: مهدی حسن‌نژادان هستم مربی، داور و قهرمان ورزش رزمی رشته نینجاواریور که از سال 1386 فعالیت‌های رزمی خودم را از رشته «کاراته» آغاز و با رشته‌های «جودو»، «کیک بوکس»، «موی تای»، «هاپکیدو»، «کن جوتسو» و «نینجا» شروع و ادامه دادم و در حال حاضر مربی و داور درجه دو فدراسیون ورزش‌های رزمی و دان چهار جهانی رشته نینجاواریور هستم.

چه افتخاراتی را کسب کرده و در چه مسوولیت‌هایی حضور داشته‌اید؟

حسن‌نژادان: چندین دوره قهرمانی کشوری و استانی به صورت تیمی و انفرادی و  یک دوره جوان موفق استان و دو دوره جوان موفق شهرستان و سه دوره عنوان مربی نمونه کشوری از جمله افتخارات بنده است.

بنده در حال حاضر نماینده سبک جهانی نینجاواریو در استان گلستان ( به عنوان جوان‌ترین نماینده سبک در سطح هیئت رزمی استان)، مسوول کمیته داوران سبک نینجاواریور در کشور، و نمایندگی سبک نینجارنجر در استان گلستان نیز از مسوولیت‌های بنده در این سبک است.

در حوزه مسوولیت های ورزشی نیز مسوولیت‌هایی از جمله مسوول کمیته بازرسی هیئت ورزش‌های رزمی گنبدکاووس، نماینده کمیته همگانی فدراسیون رزمی در استان گلستان، مسوول بسیج هیئت ورزشهای رزمی گنبدکاووس و عضو شورای مشورتی جوانان فرمانداری ویژه گنبدکاووس از جمله مسوولیت‌های بنده بوده است.

به صورت خلاصه بفرمائید چه آموزش‌هایی به هنرجویان در این رشته داده می‌شود؟

حسن‌نژادان: فعالیت‌ها در باشگاه فرهنگی ورزشی ما در چند محور صورت می‌گیرد که به صورت خلاصه به شرح ذیل است:

وهله نخست آموزش‌های رزمی است که به هنرجویان آموزش داده می‌شود که خود به چهار دسته دفاع شخصی، سلاح سرد، آکروبات رزمی و مبارزات رینگی تقسیم می‌شود.

در گام دوم برگزاری دوره ‌های ویژه در طبیعت با عنوان «شی‌دوشی‌کای» که هنرجویان آموزش‌های ویژه از قبیل جهت‌یابی، خودامدادی و دگرامدادی، استتار و اختفا، مقابله با ترس، ساخت پناهگاه، زندگی در شرایط سخت و... را فرا می‌گیرند.

علاوه بر این دو محور، در طول سال هنرجویان در استاژهای فنی مربیگری، داوری و دان در سطح کشور و همچنین دوره‌های آزمون کمربند زیرمشکی در سطح استان شرکت کرده و ارتقا درجه پیدا می‌کنند.

اجرای نمایش رزمی در سطح استان و شهرستان به دعوت ارگان‌ها و نهادها نیز یکی از فعالیت‌های ماست که در کنار مسابقات شهرستانی، استانی و ملی مجموعه فعالیت‌های ما را شامل می‌شود.

گروه رزمی شما به برگزاری مراسمات فرهنگی و اجتماعی در شهرستان گنبدکاووس معروف است؟ این فعالیت‌ها را شرح دهید؟

حسن‌نژادان: در این بخش نیز برگزاری مراسمات ملی و مذهبی در مناسبت‌های مختلف از جمله دهه فجر، ماه محرم، هفته تربیت بدنی، ماه مبارک رمضان و در کنار برگزاری کلاس‌های مشاوره و آسیب‌شناسی اجتماعی در سطح استان برای هنرجویان و خانواده‌های آنها، برگزاری غرفه‌های فرهنگی ورزشی در تفرجگاه‌های استان، شرکت هنرجویان در برنامه‌های ملی و مذهبی جهت افزایش معنویت‌افزایی، ایجاد و تشکیل مجموعه فرهنگی مذهبی دارالحسین (ع) در سطح استان و برگزاری کلاس‌های اخلاق و قرآن بخشی از برنامه‌های باشگاه فرهنگی و ورزشی ماست.

به نظر شما مزیت رشته شما نسبت به سایر رشته‌ها چیست؟

حسن‌نژادان: نخستین هدف پرورش یک رزمی کار در رشته‌های رزمی به ویژه سبک‌های جنوب شرقی آسیا که طرفداران بسیاری دارد، پرورش روحی توام با اخلاق ورزشی است و در درجه دوم افزایش توانمندی‌های رزمی.

 نینجا دارای قدمت 800 ساله بوده و ریشه آن در چین و سپس به ژاپن برمی‌گردد که عموما پیدایش این هنر رزمی در ژاپن یاد می‌کنند. تمامی سبک‌های رزمی با تمام فنون و راهبردهای خود دارای ارزش و احترام هستند اما چیزی که نینجا را نسبت به بقیه رشته‌های رزمی متمایز کرده است منحصر به فرد بودن آن است.

 برای مثال نینجاها در گذشته برای بقا و ادامه زندگی و پیشبرد اهداف خود از روش‌های خاصی استفاده می‌کردند مانند شنای بی سر و صدا در آب (سوئی‌رن جوتسو) که افراد به زیر آب رفته و از نی هم برای حرکت در زیر آب و هم برای تنفس از آن استفاده می‌کردند.

به زمان حال که نگاه می‌کنیم در واقع تکمیل شده این کار در بحث غواصی در دریا دنبال می‌شود یا در بحث سلاح های مورد نیاز آنها برای جنگیدن و دفاع خود از هر چیزی استفاده می‌کردند مثل داس که در کشاورزی استفاده می‌شود، این ابزار کشاورزی با کمی تغییرات به سلاحی به «نامکوساری کاما» تبدیل شده است .اما در بقیه سبک‌های رزمی این تفاوت‌ها و تلفیق هنر رزم با شرایط زندگی را نمی‌بینیم و تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها در یک چهارچوب کلی و قواعد از پیش تعیین شده می‌گنجد. پس نتیجه اینکه نینجا یک رشته رزمی نبوده بلکه یک هنر برای زندگی کردن بهتر است.

هدف از اینکه هر چند سال یک‌بار سبک‌های جدیدی در هنرهای رزمی ابداع می‌شود چیست؟ آیا تغییر محسوسی نسبت به سایر سبک‌ها دارند؟

حسن‌نژادان: صد در صد هر مجموعه سبک و رشته‌ای با توجه به، به‌روز شدن جامعه و نیازمندی‌های جدید نمی‌تواند تمام قواعد و تکنیک‌های قدیمی و کلیشه‌ای را دنبال کند .به همین جهت خیلی از سبک‌های رزمی یا شامل تغییرات گسترده شده یا از دل آن سبک‌های جدیدی با قواعد جدید و به روز به وجود آمده است. نینجا نیز طبیعتا از این قاعده مستثنی نیست. در یک دهه اخیر در سطح جهان و کشور عزیزمان ایران سبک‌هایی به جامعه رزمی دنیا عرضه شده که در خیلی از امور رزمی سنت‌شکنی اتفاق افتاده است.

نکته مهم که باید گفته شود این است که البته توجه و احترام به گذشته نینجا و اهدای آن نیز مورد توجه است مثلا در بحث بالارفتن نینجاها از یک دیوار یا ارتفاع که توسط طناب های کنفی محکم برای ورود به اماکن صعب‌العبور انجام می‌شود با توجه به این اصل و همچنین تمرین این موارد نینجاهای مدرن یاد می‌گیرند چگونه توسط ابزار جدید این ماموریت و تمرین را انجام دهند که برای این امر تکنیک‌های «راپل» را فرا می‌گیرند.

 البته باید توجه داشته باشیم نباید هیچگاه تکنیک و تاکتیک‌های جدی، آموزه‌های قدیمی که برای پیدایش آنها سالها زحمت کشیده شده را به فراموشی سپرده و منحصر به فرد بودن نینجاها را از  800 سال قبل زیر سوال  ببرد.

نکته دیگر این است که در سبک‌های نینجایی مدرن آموزش دفاع شخصی های کاربردی با به روزترین متدهای آموزشی دنیا در کنار سیستم دفاع شخصی سنتی به هنرجویان آموزش داده می‌شود. سبک نینجاواریور نیز از جمله سبک‌های مدرن و به‌روز است که زیر نظر سازمان ICMAUA اروپا ثبت جهانی شده و بنیانگذاری آن در ایران توسط کانچو «محمدعلی واریزاده» انجام شده است.

بزرگترین آسیب را در میان ورزشکاران رزمی در چه موضوعی می بینید؟

حسن‌نژادان: متاسفانه با پیدایش سبک‌های رزمی متعدد و همچنین افزایش مربیان رزمی گاهی شاهد خودبرتربینی مربیان در سبک‌های مختلف هستیم. بهتر است در جامعه رزمی به ویژه استان گلستان سبک‌های رزمی به جای کلیشه‌ای بودن و عدم ارتباط و تعامل با دیگر سبک‌ها دست دوستی و وحدت به یکدیگر داده و در برنامه‌های مختلف مانند مسابقات، استاژهای فنی و برنامه‌های فرهنگی بتوانند برای نظام و انقلاب در عرصه ورزشی قدمی هر چند کوچک بردارند. شک نداریم که هر سبکی شیوه‌های آموزشی خاص خود را داشته و هیچ‌کس حتی با داشتن تمام ظرفیت‌ها و منحصر به فرد بودن نمی‌توانند بگوید که برترین و مهمترین است.

نقش بانوان در رشته شما به چه صورتی است؟

حسن‌نژادان: در مجموعه نینجاواریور استان گلستان سه سالی است که بانوان محترم در عرصه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی دوشادوش آقایان فعالیت کرده و در برخی برنامه‌ها و فعالیت‌ها حتی بانوان قوی‌تر از آقایان ظاهر شده‌اند. در حال حاضر نیز «سنسی حبیب‌اللهی» به عنوان نماینده بانوان سبک در استان هدایت بانوان در سطح استان گلستان را بر عهده دارند.

درخواست شما از مسوولان و مدیران ورزش شهرستان و استان چیست؟

حسن‌نژادان: این موضوع که ورزشکاران و مربیان و قهرمانان دغدغه‌های زیادی برای حمایت شدن دارند برای همه مسوولین روشن و مبرهن است. اما سوال اینجاست چند درصد از سبک‌های ورزشی و مربیان ورزشی به ویژه در هنرهای رزمی جدا از ورزش وقت خود را برای امورات فرهنگی جوانان صرف می‌کنند؟! به جرات می‌توانم بگویم سبک نینجاواریور استان گلستان با همدلی مربیان و هنرجویان در سطح استان یکی از فعال‌ترین قطب‌های فرهنگی ورزشی در استان گلستان است که متاسفانه با توجه به اینکه به هیئت ورزش‌های رزمی نگاه ویژه‌ای نمی‌شود، به تبع آن فعالیت‌های این سبک که زیرمجموعه این هیئت است شاید به خوبی دیده نشود. جالب این است که در سطح مجموعه در بخش بانوان نیز به صورت مجزا با هر سلیقه و قومیت مذهبی این امورات فرهنگی دنبال می‌شود.

 درخواست ما از مسوولین ورزش و جوانان استان این است که در سطح استان رشته‌ها، سبک‌ها و مربیانی که جدا از ورزش کار فرهنگی نیز انجام می‌دهند را شناسایی کرده و با حمایت‌های مادی و معنوی کمکی به رفع آسیب‌های اجتماعی کنند.

اگر حرف و سخن دیگری دارید که مطرح نشده است بیان کنید؟

حسن‌نژادان: در ابتدا یادی میکنم از افتخار سبک نینجاواریور استان، اولین بسیجی مدافع حرم استان گلستان شهید مهدی شکوری که یکی از زحمت کشان مجموعه ما بوده و در امورات فرهنگی و ورزشی بسیار فعال بودند و با تقویت اراده و انگیزه‌ای که در ورزش پیدا کرده بود در کنار صفا، خلوص و تعهدی که داشت راهی دفاع از حریم آل‌الله شد و نهایتا به افتخار شهادت رسید.

سپس باید تشکر ویژه ای از استاد منوچهری رئیس هیئت ورزش‌های رزمی استان داشته باشم که در حد توانشان از سبک‌های رزمی حمایت کرده و برنامه‌های خوبی را دنبال می‌کنند و همچنین از شما و مجموعه پرتوان خبرگزاری فارس که این فرصت را در اختیار بنده گذاشت تا درد دلی صمیمانه با اهالی ورزش و ورزش دوستان به ویژه ورزش‌های رزمی داشته باشم، تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.