1397-05-22 10:02
28047
0
56016
کشف استعدادی از مناطق محروم؛

۱۲ ساعت مطالعه می‌کردم/ اهمیتی به امکانات آموزشی ما داده نمی‌شود

رتبه ۱۴ کنکور علوم انسانی با بیان این‌که ۱۲ ساعت در طول روز مطالعه می‌کردم، گفت: در منطقه‌ای زندگی می کنیم که از لحاظ آموزشی زیاد به آن اهمیت داده نمی‌شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از مهر، با انتشار لیست نفرات برتر کنکور سراسری سال ۹۷، چیزی که بیشتر از همه برای گلستانی ها احساس شد جای خالی نخبگان این استان است. اما بررسی دقیقتر رتبه های بعدی نشان می دهد چهره های بسیاری در کنکور امسال، از گلستان موفق شدند در این رقابت تنگاتنگ خود را به بالای جدول نتایج نزدیک کنند.

بسیاری از این چهره ها ساکن مناطق محروم گلستان بودند و حتی از امکانات آموزشی هم بهره زیادی نبرده اند. «ریحانه سعیدی» ساکن روستای «تمر قره قوزی» از توابع شهرستان کلاله یکی از این چهره هاست. او در کنکور ۹۷، توانست رتبه ۱۴ علوم انسانی را در منطقه سه به دست آورد.

این دختر ترکمن، دانش‌آموز دبیرستان عشایری «قدسیه» کلاله است و نشان داد که اگر دانش‌آموزی هدف و برنامه داشته باشد حتی اگر در دور افتاده‌ترین مکان‌ها و حداقلِ امکانات زندگی کند «موفقیت» دور از دسترس نیست.

وی که اکنون یک الگوی موفق برای دانش آموزانی با شرایط خودش است، در خانواده پرجمعیت زندگی می‌کند و ۶ خواهر دارد؛ پدر وی کارگر و مادرش خانه‌دار بوده و یکی از خواهران در رشته «مهندسی کامپیوتر» دانشگاه بجنورد مشغول به تحصیل است.

ریحانه علی‌رغم سختی‌های زندگی توانست رتبه ۱۴ در رشته علوم انسانی را کسب کند به همین منظور خبرگزاری مهرگفتگویی را با وی ترتیب داده است که در ذیل خواهد آمد:

*خانواده چه اندازه در موفقیت شما نقش داشتند؟

خانواده‌ام در دوران تحصیل به من کمک زیادی کردند حتماً لازم نیست که آن‌ها کمک تحصیلی و درسی به دانش‌آموز کنند همین که فرد احساس کند خانواده‌اش با او همراه هستند و حمایتش می‌کنند برای یک دانش‌آموز کافی است.

*آیا کلاس کنکور هم می‌رفتی؟

خیر. کلاس کنکور نرفتم فقط دو ماه کلاس عربی شرکت کردم.

*معدل دوران تحصیلی شما چگونه بود؟

معدل من در دوران تحصیل خوب بود، سال اول دبیرستان ۱۸.۴۱ شدم و علیرغم این‌که دوست داشتم در رشته علوم تجربی تحصیل کنم به من اجازه انتخاب این رشته داده نشد.

در سال دوم دبیرستان معدلم ۱۹.۸۹ و در سال سوم ۱۹.۷۰ بود. از همین سال بعد از امتحانات نهایی (تابستان ۹۶) درس خواندن را به طور جدی برای کنکور شروع کردم و به صورت تستی کتاب‌هایم را مطالعه می‌کردم.

*آیا رتبه خود را حدس می‌زدی و یا برای رتبه‌های بالا برنامه‌ریزی کرده بودی؟

از همان ابتدا که رشته‌ انسانی را انتخاب کردم هدف من «تربیت معلم» بود البته این‌که رتبه خاص در کنکور بیاورم مدنظرم نبود تا این‌که مشاور بنده آقای «ابراهیم اکبری» که از بازنشستگان آموزش و پرورش کلاله بود و برای بچه‌های مدرسه زحمت زیادی می‌کشید به بنده گفت تو توانایی رتبه دو رقمی و یا یک رقمی را داری و از همان مهرماه ۹۶ جرقه‌های اولیه این کار در من زده شد. از همان زمان هدف خود را مشخص کردم و تصمیم گرفتم حداقل، رتبه دو رقمی بیاورم.

*چند ساعت در روز درس می‌خواندی؟

ریحانه: کیفیت مطالعه مهم‌تر از کمیت آن است یعنی ممکن است مطلبی را دانش‌آموزی در یک زمان کوتاه بیاموزد و دانش‌آموز دیگر نیازمند صرف زمان بیشتری باشد.

اوایل که شروع به درس خواندن برای کنکور کردم ساعت مطالعه‌ام زیاد نبود ولی یک دفترچه داشتم و مرتب تمام ساعات مطالعه را به طور دقیق در آن یادداشت می‌کردم. معمولاً بین هشت تا ۱۲ ساعت درس می‌خواندم و نزدیک کنکور ساعت مطالعه‌ام به ۱۳ ساعت در طول روز رسیده بود.

*روز کنکور چطور بود؟

اگر دانش‌آموز خوب درس بخواند یک طرف قضیه است ولی باید روز کنکور هم اتفاق بدی برای وی نیفتد زیرا نتایج چند سال زحمت او در یک روز خلاصه می‌شود. روز کنکور در حوزه آزمون ما رئیس حوزه به همه دانش آموزان استرس می‌داد و پرخاشگرانه با آن‌ها برخورد می‌کرد اما در کل روز خوبی داشتم و محیط هم برای من آشنا بود.

کتاب‌های درسی اولویت‌ بنده بود زیرا اگر دانش‌آموزی مسلط به کتاب درسی نباشد نمی‌تواند سراغ کتاب تست و کمک درسی برود

در یک ساعت به تمام سؤالات عمومی جواب دادم و ۱۵ دقیقه وقت اضافه آورده و سؤالاتی که جواب نداده بودم را پاسخ دادم. سؤالات تقریباً آسان و آشنا بود. در دروس اختصاصی که آسان‌تر از سؤالات عمومی بود نیم ساعت وقت اضافه آورده و به حل مسائل درس «اقتصاد» که بسیار سخت بود، سپری شد.

*چه رشته‌ای را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب کردی؟

رشته دبیری «ادبیات فارسی» دانشگاه تربیت معلم ساری اولین انتخاب بنده بود و تصمیم دارم در آینده استاد دانشگاه شوم.

*معلمان در موفقیت دانش‌آموزان چه نقشی دارند؟

یک دانش‌آموز وقتی درس می‌خواند به تنهایی نمی‌تواند موفق باشد بلکه یک خانواده و یا مجموعه ای از معلمان باید پشت وی باشند. معلمان ما وقتی می‌دیدند دانش‌آموزی اشتیاق و علاقه از خود نشان می‌دهد آن‌ها هم به وی کمک می‌کردند. من در دروس اقتصاد، علوم اجتماعی و ریاضی از دبیرهایم کمک می‌گرفتم و آن‌ها در کلاس با تمام وجود تدریس کرده و خالصانه و صادقانه کار می‌کردند. در ساعات تفریح و یا بعد از زنگ انتهایی مدرسه ممکن بود من ساعتی در مدرسه بمانم و آن‌ها به سؤالات من جواب دهند.

*از شرایط محل تحصیل خود برای ما بگویید؟

تعداد ما در کلاس ۹ نفر بود. در منطقه‌ای هستیم که زیاد به آن اهمیت داده نمی‌شود برای همین علیرغم داشتن استعدادهای خوب رتبه‌های خوبی به دست نمی آید، اگر سرمایه‌گذاری مالی و حمایتی در این منطقه صورت گیرد استعدادهای زیادی وجود دارد که می‌توانند در سال بعد حائز رتبه‌های خوبی شوند.

* احساس شما بعد از فهمیدن رتبه چه بود؟

صبح روزی که قرار بود نتایج اعلام شود بنده بسیار استرس داشتم مشاورم چند بار با من تماس گرفت و من را به آرامش دعوت کرد. کد رهگیری را به آقای اکبری دادم که رتبه‌ام را نگاه کند و خودم به دلیل استرس زود خوابیدم. ساعت ۱۲ شب بود که آقای اکبری تماس گرفت و به من گفت «۱۴» من که منتظر بودم شاید این عددی باشد که برای نگاه کردن رتبه‌ام به آن نیاز باشد به وی گفتم بقیه‌اش؟ گفت این رتبه تو است آنجا بود که من از شوق اشک ریختم و خانواده‌ام نگران شدند که نکند من رتبه خوبی کسب نکرده‌ام.

*از چه منابع مطالعاتی استفاده می‌کردی؟

کتاب‌های درسی اولویت‌ بنده بود زیرا اگر دانش‌آموزی مسلط به کتاب درسی نباشد نمی‌تواند سراغ کتاب تست و کمک درسی برود. البته برای بالا بردن سطح درسی خود از کتاب‌های تست‌ و کمک درسی هم استفاده می‌کردم.

*برنامه مطالعاتی شما از چه زمانی شروع شد؟

تابستان ۹۶ برنامه مطالعاتی اصلی من شروع شد البته یک سال قبل از آن هم تست می‌زدم و درس می‌خواندم اما به صورت کنکوری و هدف‌گذاری شده و با ساعت مطالعه نبود.

*از چه روش مطالعاتی استفاده می‌کردی؟

۸ ساعت در طول شبانه‌روز می‌خوابیدم و تفریح زیادی نداشتم ولی خیلی کوتاه و محدود به مهمانی می‌رفتم

دروس را تقسیم‌بندی کردم، در یک محدوده زمانی آن‌ها را مطالعه و در بازه زمانی دیگر مطالب مرور می‌شد. عمومی و اختصاصی‌ها را جدا می‌خواندم، سه روز اول هفته را به دروس عمومی و سه روز آخر هفته را به دروس تخصصی، اختصاص داده می‌شد.

*نقش مشاور در میزان موفقیت تو چگونه بود؟

مشاور نقش بسیار مهمی در زندگی من داشت آقای اکبری از بهمن ۹۶ تا کنکور شبانه‌روزی چه از لحاظ مالی و چه از نظر معنوی از دانش آموزان مدرسه حمایت کرد و برای ما وقت می‌گذاشت. هر روز پیام‌های انگیزشی می‌فرستاد و در انتخاب رشته هم به ما کمک کرد.

* چند ساعت در روز می‌خوابیدی؟ آیا تفریح هم داشتی؟

بنده هشت ساعت در طول شبانه‌روز می‌خوابیدم و تفریح زیادی نداشتم ولی خیلی کوتاه و محدود به مهمانی می‌رفتم.

*موفقیت خود را مدیون چه کسانی هستی؟

به خدا توکل کردم و لطف الهی شامل حال من شد، همراهی خانواده و معلمان و مشاوره‌های آقای اکبری هم نقش مهمی در کسب این رتبه داشت.

* آیا مدرسه به تنهایی جوابگوی نیاز کنکورهای است؟

معلمان اطلاعات خوبی در سطح کلاس درسی دارند ولی جوابگوی کنکور نیستند. معلم‌های من وقتی شوق و اشتیاق بنده را در آموختن می‌دیدند در ساعات تفریح و بعد از مدرسه به من کمک می‌کردند.

*توصیه شما به کنکوری‌ها چیست؟

تلاش کنند و استرس نداشته باشند، با آرامش درس بخوانند و بدانند که قطعاً خداوند بهترین نتایج را برای آن‌ها رقم زده است. بنده هر کمکی که از دستم برآید برای بچه‌های روستای خود انجام می‌دهم و دوست دارم در آینده فردی کوشا و فعال در جامعه خود باشم. «هدفِ بدون برنامه تنها یک آرزو است» بنابراین آن‌ها باید یک برنامه مطالعاتی خوب داشته باشند.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.