1396-02-20 15:59
24340
6
38842
گفتگوی خواندنی با بانوی کارآفرین کردکوی؛

کسب درآمد 5 میلیون تومان در ماه با تولید چیپس میوه + تصاویر

من بعنوان یک زن کردکویی با همت و پشتکار و عزم راسخی که داشتم این کارگاه را راه اندازی کردم و چند تن از بانوان شهرم را در این کارگاه مشغول بکار کردم.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا ؛ مسئله اقتصاد مقاومتی تدبیری هوشمندانه است که از سوی مقام معظم رهبری مطرح گردید و مفهومی است که برای مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود در اقتصاد مطرح شد.

اقتصاد مقاومتی به دنبال آن است که با کاهش وابستگی ها و تأکید بر مزیت های تولید داخلی و تلاش برای خودکفایی زمینه توسعه و پیشرفت را مهیا سازد. در این بین خانواده در جامعه به عنوان اولین و مهم ترین نهاد اجتماعی در تربیت و پرورش منابع انسانی باید تقویت شود تا زمینه توسعه اقتصادی در کشور فراهم گردد.

زنان در خانواده به عنوان عاملان پرورش و رشد نیروی کار می توانند در جریان بهره وری و تولید ملی سهم بسزایی داشته باشند.

در فرهنگ اسلامی کار به عنوان یک ارزش تلقی می شود. اسلام، مردم را برای برطرف کردن نیازهای زندگی، به کار و کوشش امر کرده و از بیکاری، تنبلی و سربار دیگران شدن به شدت منع کرده است.

اشتغال زنان در جریان توسعه، امری گریزناپذیر و در مواردی با شدت یافتن نیازهای فرد و جامعه ضروری است.

در پی ضرورت وجود برخی مشاغل خدماتی ویژه بانوان و همچنین گسترش مشاغل خانگی و مسئله کارآفرینی زنان در سالهای اخیر زمینه ورود جدی آنان در فعالیت های اقتصادی در جامعه فراهم شده است که این امر به نوبه خود باعث اشتغال زایی و افزایش درآمد ملی می شود.

از این پایگاه خبری تحلیلی رادکانا؛ همچون گذشته سراغ یکی دیگر از کارآفرینان و زنان توانمند خطه سرسبز کردکوی رفته تا گزارشی از عزم راسخ، همت و پشتکار یکی دیگر از زنان این سرزمین را به نمایش بگذارد.

متن این گفتگو بدین شرح است؛


رادکانا: لطفا خودتان را معرفی کنید:

زینب حسینی متولد 1359 از شهرستان کردکوی.

رادکاناک تحصیلاتتون؟

دارای مدرک تحصیلی کاردانی امور بورس هستم.

رادکانا: درحال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

بواسطه مدرکی که از سوی مرکز آموزش فنی و حرفه ای دریافت کردم کارگاه وشرکت تعاونی تولید و بسته بندی چیپس و خشکبار میوه “میچکا خزر” را راه اندازی کردم و مشغول بکار هستم.

رادکانا: چطور ایده و هدف راه اندازی این کارگاه به ذهن شما رسید؟

زمانی که در کلاس های استاد موسویان که از مشاورین برجسته فنی و حرفه ای هستند شرکت کردم، ایده های خوبی از حضور در این کلاسها دریافت کردم متوجه شدم باتوجه به پتانسیل بالایی که در شهر من وجود دارد چنین کارگاهی را راه اندازی کنیم و وارد چنین شغلی شوم.

میوه های بسیار زیادی در شهرستان من وجود دارد که زیرقیمت خریداری می شود و به استانهایی دیگر ارسال می شود به ذهنم رسید که چرا من در چنین شرایطی انواع میوه ها را خریداری نکنم و بصورت چیپس و خشک شده به دیگر استانها صادر نکنم.

از این رو بدنبال چنین طرح و ایده ای رفتم که هم از سوی بسیج سازندگی سپاه و هم کمیته امداد امام خمینی (ره) بسیار مورد استقبال قرار گرفت و حمایت های بسیار زیادی در این راه شامل حال من شد.

رادکانا: چه مبلغ تسهیلات از سوی بسیج سازندگی سپاه و کمیته امداد به شما ارائه شد؟

مبلغ 60 میلیون تومان تسهیلات از سوی بسیج سازندگی سپاه و 50 میلیون تومان از کمیته امداد امام خمینی (ره) دریافت کردم تا توانستم این کارگاه را راه اندازی کنم.

طرحی که من ارائه داده بودم با مبلغ 150 میلیون تومان راه اندازی میشد به همین خاطر یک ارگان نمی توانست در راه اندازی آن تسهیلاتی را ارائه کند به همین دلیل به صورت مشترک از سوی بسیج سازندگی و کمیته امداد اجرا شد.

تسهیلاتی که از سوی سپاه برای راه اندازی این کارگاه ارائه شد برای خرید دستگاه هزینه گردید و همچنین تسهیلاتی که از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) ارائه شد برای سرمایه در گردش تعیین شد و هزینه می شود.

رادکاناک باتوجه به اینکه رشته تحصیلیتون کاردانی بورس می باشد چطور شد که مسیرتون تغییر کرد و وارد این کار شدین؟

نه بنظرم مسیرم تغییر نکرد. بورس و بازاریابی مجزای از کار من نیست.

رادکانا: خب اصلا چی که باتوجه به اینکه بورس خوندین، کارآفرینی را انتخابا کردین؟

ریسک چنین کارهایی بالاست اما بنظر من وقتی چنین کارگاهی در غرب گلستان وجود ندارد و کاری نو محسوب می شود ترجیح دادم که مقتدرانه وارد این کار شوم.

رادکانا: آیا هراس از این نداشتین که روزی در این طرح شکست بخورین؟

طی این یک سال و تیم آغاز فعالیتم بیش از 10 بار چنین فکری به ذهنم آمد اما هر بار با حمایت های بسیج سازندگی و کمیته امداد امام خمینی (ره) مسمم تر میشدم برای ادامه این راه و موفقیت و سربلندی در کارم.

رادکانا: تا بحال در این شغل شکست خوردین؟

شکست نه. اما وقتی برای ادامه روند کارم به ادارات مراجعه می کردم و شاهد برخی نامهربانی ها نسبت به طرحم میشدم خستگی تمام وجودم را در بر می گرفت.

رادکانا: مشکلاتی که برای راه اندازی این کارگاه با آن روبرو بودید؟

برای راه اندازی هر کارگاهی باید ابتدا مکان راه اندازی کارگاه کاملا آماده باشد تا مجوز لازم برای راه اندازی آن را کسب کنیم به همین دلیل برای آماده سازی اینجا با مشکلات زیادی روبرو بودم که بسیار اذیت شدم در صورتی که یک کارآفرین باید همه جوره از سوی نهادهای دولتی حمایت شود.

رادکانا: باتوجه به اینکه شما در این موقعیت شغلی قرار گرفتید و کارآفرینی کردید، بسیاری از جوانان دغدغه بیکاری دارند؛ نظر شما دراین خصوص چیست؟

اگر جوانان ما کمی بیشتر به محیط پیرامون خود دقت و توجه کنند اصلا مشکلی بیکاری نباید داشته باشیم. بیکاری معنا ندارد.

من بعنوان یک زن کردکویی با همت و پشتکار و عزم راسخی که داشتم این کارگاه را راه اندازی کردم و چند تن از بانوان شهرم را در این کارگاه مشغول بکار کردم.

حتی برای تعدادی از بانوان بصورت غیرمستقیم شغل ایجاد کردم. بانوانی که براحتی درآمدزایی می کنند.آنان با چیدن گزنه که یک گیاه دارویی مفید می باشد از من پول دریافت می کنند و من نیز این گیاهان دارویی را خشک کرده و بصورت بسته بندی به دیگر شهرستانها و استانها ارسال می کنم.

ابتدای راه اندازی این کارگاه بانوان توجه آنچنانی به این شغل نداشتند اما امروز بسیار به آن اهمیت می دهند و همه روزه مقدار بسیار زیادی گزنه از سوی بانوان به این کارگاه ارسال می شود.

خواستن توانستن است اما باید مجدانه بخواهیم.

رادکانا: بازار فروش تولیدات شما چطور است؟

تمامی میوه ها و گیاهان در این کارگاه شست و شو داده شده و خشک شده و به تهران و دیگر استانها ارسال می شود.

رادکانا: درآمد تقریبی شما در ماه؟

درآمد بستگی کارآیی دستگاه و تهیه مواد اولیه دارد که اگر همه چی خوب باشد می توان در ماه 4 الی 5 میلیون تومان درآمد کسب کرد.

رادکانا: چه کسی و یا کسانی تا به امروز بیشترین حمایت را از شما داشته اند؟

بیشترین حمایت را استادم داشت که راهنمایی های ایشان راه روشنی بود برای ورود من به این عرصه و ادامه فعالیت.

همچنین در ادامه راه نیز حمایت های همیشگی آقای لشگربلوکی بسیج سازندگی و آقای قجر کمیته امداد امام خمینی (ره) بسیار کمک حال من بود.

رادکانا: برای فروش محصولات خود با مشکلی روبرو نیستید؟

قبل از اینکه وارد این کار شوم بیشتر درخصوص بازار فروش آن تحقیق و بررسی کردم که خوشبختانه امروز در امر فروش با مشکلی روبرو نیستم.

شخصی در تهران در کار صادرات خشکبار و گیاهان دارویی هست که من نیز تولیدات خود را به این خریدار میفروشم.

رادکانا: غیر از این کار دارای شغل دیگری هم هستید؟

درحال حاضر غیر از این شغل، شغل دیگری ندارم. اما پیش از اینکه وارد این کار شوم، طراحی و دوخت لباس انجام میدادم.

رادکانا: چند نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم در این کارگاه مشغول بکار هستند؟

سه تن از بانوان بصورت مستقیم در این کارگاه مشغول بکار هستند و حدود 10 نفر از بانوان بصورت غیرمستقیم در این کارگاه مشغول بکار هستند.

رادکانا: کلا آخر؟

دلم میخواد مسئولین از کارآفرینان نوپا حمایت کنند. زیرا ما کارآفرینان باعث ایجاد اشتغالزایی و رونق اقتصادی می شویم و در اقتصاد مملکت نقش بسزایی را می توانیم ایفا کنیم.

یکی از مشکلاتی که اینجا با ان روبرو هستم مشکل برق است.

درحال حاضر در این کارگاه از برق خانگی استفاده می کنم. به مدت سه ماه کارم خوابیده بود تا بتوانم از همین برق خانگی استفاده کنم.

برق خانگی جوابگوی دستگاههای موجود در کارگاهم نیست لذا از مسئولین مربوطه می خواهم موانع پیش روی مرا در بهره مندی از برق مناسبت کنار بزنند.

ان شاالله با کمک و همراهی مسئولین دلسوز و زحمتکش شهرم بتوانم باعث اشتغالزایی تعداد بیشتری از بانوان شهرم شوم.

گفتنی است؛ کارگاه تولید و بسته بندی چیپس و خشکبار میوه “میچکا خزر” بمناسبت گرامیداشت هفته بسیج سازندگی باحضور مسئولین افتتاح و به بهره برداری رسید.

گفتگو: علی لیاقتی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

قاسم

سلام.شاید در دوران ایتدایی نوشتن یک انشاء برام سخت بود ولی الان نوشتن از درد ساده شده از بس که درد کشیدم شما نوشتین کارآفرین منی که هیج پارتی ندارم و نه قدرتی دارم چگونه می تونم کارآفرین باشم به کمیته امداد مراجعه کردم مسول وام بهم میگه ما فقط به کارهای کوچیک وام میدیم ودرحد 15م ت نه بیشتر و به کارگاه بسته بندی یا عمده فروشی وام نمیدیم بهش گفتم همون مغازه داری میگه برو جواز کسب بیار من که تازه میخوام استارت بزنم و جوازکسب داشته باشم میرفتم سراغ بانک ها و نیازی نبود بیام به کمیته مراجعه کنم.صندوق مهررضا رفتم گفت وام میدیم بعد جواز کسب بیار اما ایرخدا 15م ت فقط پول پیش مغازه است بقیه وسایل و خرید جنس و 3ماه تا فروش داشته باشم چکار کنم تو را خدا حرفی تو سایت بنویسید که قابل درک باشه

0
0
پاسخ
1396-06-29 07:18
احمد

این بنده خدا رو چقدر اذیتش کردن که تابحال مشکل برقش حل نشده.

0
0
پاسخ
1396-07-01 04:46
حسین

خدا قوت آفرین بر شما خانم پرتلاش ،انشالله الگویی برای بقیه هم شهری ها و هم وطن نان هستید

0
0
پاسخ
1396-07-02 06:47
رسول

سلاماگر لطف میکردید و میگفتید با توجه به تجربه شماچه دستگاهایی خوبه بخریم از کجا با چه قیمتیخوب وبد

0
0
پاسخ
1397-03-24 07:24
درویشی

باسلام وخداقوت لطفا نام دستگاه اسلایسر وهسته گیر رو برام بفرستید ودرضمن میخواستم بپرسم که آیا موقع هسته گیری میوه ها له نمیشوند؟

0
1
پاسخ
1397-06-31 10:06

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.