1396-01-22 03:45
3186
1
37564
بصیرنیا طی گفتگویی عنوان کرد:

گرگان نیاز به طرح توسعه‌ی همه‌جانبه و پایدار شهری دارد / باید تعریف جدیدی از شهر زیبا در گرگان ارائه داد

یک فعال فرهنگی- اجتماعی شهر گرگان عنوان کرد: باید تعریف جدیدی از شهر زیبا در گرگان ارائه داد.

به گزارش گلستان ما، علی‌اکبر بصیرنیا با اشاره به ویژگی‌های زیبایی‌شناختی شهرهای امروز، ذکر این مطلب افزود: یکی از دغدغه‌های نهادهای شهری به ویژه شوراهای شهر و شهرداری‌ها، ساخت و ایجاد چهره‌ی زیبا با بهره‌گیری از روش‌ها، عناصر و المان‌های مختلف است.

به گفته وی، بر سر این گزینه کما بیش اتفاق نظر وجود دارد اما اختلاف سلیقه و تفاوت از این آغاز می‌شود که اتخاذ چه روش‌ها و بکارگیری کدام عناصر است که چهره‌ی یک شهر را زیبا می‌سازد. درک و دریافت این زیبایی نیز به معنای این است که بخش عمده‌ی افکار عمومی از طریق چهره به چهره، رسانه‌ها، گروه‌های مرجع و... نوع سلیقه و جهت‌گیری خود را در این زمینه بروز می‌دهند.

وی هم‌چنین در این زمینه خاطرنشان کرد: شهر گرگان یکی از نمونه‌های شهری کم نظیر در ایران است که متاسفانه تاکنون آن چنان که باید و شاید و همه‌جانبه زیباسازی آن مورد توجه قرارنگرفته است. هرچند بارها مردم دیدگاه‌ها و مطالبات خود را به طرق مختلف بیان داشته و دارند. پس بر همه‌ی مسوولین به ویژه شورای شهر و شهرداری است که تعریف جدیدی از شهر زیبا در گرگان ارائه دهند.

علی‌اکبر بصیرنیا تاکید کرد: اگر قرار است گرگان شهر زیبا باشد باید یکسری ویژگی‌ها ایجاد گردد. چرا که شهر زیبا و ایده‌آل دارای تعاریف گوناگونی است. امروزه داشتن سرویس‌های حمل و نقل عمومی گسترده و با کیفیت اولین الزام در مورد داشتن یک شهر زیبا بشمارمی‌آید. استفاده از مترو، اتوبوس، منوریل، تاکسی و... همگی این دسته را تکمیل می‌کنند.

وی یادآور شد: مقوله‌ی بعدی یک شهر زیبا، رساندن خدمات به نواحی فقیرنشین و متوسط به اندازه‌ی دسترسی افراد بالانشین است. یعنی مثلاً اگر در یک مساحت کیلومتر شما 10 مأمور نظاافت می‌گذارید برای مناطق پایین‌دست شهر 3 مأمور نگذارید و لااقل 7-8 تا مأمور بگذارید.

علی‌اکبر بصیرنیا از دیگر ویژگی‌های یک شهر زیبا، داشتن فضاهای تفریح سالم برای همه‌ی مردم و به ویژه جوانانی است که در فضای کنونی اگر به حال خود رها شوند به راحتی اسیر آسیب‌های اجتماعی می‌شوند. ویژگی دیگر، وجود فضاهای سبز متعدد برای پاکیزه نگاه داشتن آسمان شهر است و کمک این فضاها به داشتن مکان‌هایی مناسب برای اجتماع خانواده‌ها هم‌چون پارک ملت مشهد یا تهران و... است.

وی اضافه کرد: با توجه به این که مهندسی مدیریت شهری در دهه‌های اخیر به سمتی رفته است که تردد شهری و حضور انسان در درون شهر به جای این که، خودرومحور باشد شهروندمحور است. به عبارت دیگر، معابر به گونه‌ای اصلاح، نوسازی و احداث می‌شوند که پیاده روی و تردد ناوگان عمومی حمل و نقل تاکیر دارد و این یعنی حرکت و حضور بی‌دغدغه‌ی انسان در درون شهر.

علی‌اکبر بصیرنیا هم‌چنین اذعان داشت: فازغ از نگاه‌ی تعصبی، گرگان بالقوه یکی از زیباترین شهرهای ایران است و بایستی گامی بزرگ و مهم در جهت استفاده بهتر از فواید، ظرفیت‌ها و ویژگی‌های این شهر برداشته شود.

وی هم‌چنین تصریح کرد: ممکن است برخی از این اقدامات و فعالیت‌ها آغاز هم شده باشد اما بایستی دقت داشته باشیم که این اقدمات همراه و با نیت عوام‌گرایی و لحاظ نکردن نظرات کارشناسی و نگاه نخبگان نباشد. برای نمونه، در پارک شهر گرگان در مقاطعی از سال، اقدماتی انجام می‌شود اما شاهدیم بسیاری از کارشناسان با این نگاه‌ی مقطعی و تبلیغاتی میانه‌ای ندارند.

این فعال فرهنگی- اجتماعی شهر گرگان در پایان اظهارامیدواری کرد، شورای بعدی، طرح توسعه‌ی همه‌جانبه و پایدار شهر گرگان را به سمتی ببرد که به زیرساخت‌هایی همانند ایجاد برندینگ شهری و راه‌اندازی مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری گرگان که از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های داشتن شهر زیباست لحاظ گردد.

خبرنگار : هادی علمدار

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

علی اکبر طاشی

حرفهای خوبی زده. امیدواریم یه همچین گزینه هایی رای بیارن

0
0
پاسخ
1396-01-21 10:31

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.