1394-09-26 14:03
5401
0
24536

امپراطور صحرا؛ از قهرمانی در مراسم عروسی ترکمن ها تا قهرمانی در جهان

یعقوب کُر کشتی گیر ترکمن و اهل سيمين شهر است.او قهرمان کشتی آلیش جهان در سال 2015شده است و یکی از برترین کشتی گیران سبک آلیش کشورمان و جهان محسوب می شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از ساحل گميشان ، یعقوب کُر کشتی گیر ترکمن و اهل استان گلستان است.او قهرمان کشتی آلیش جهان در سال 2015شده است و یکی از برترین کشتی گیران سبک آلیش کشورمان و جهان محسوب می شود .وی علاوه بر كشتي آلیش در كشتي قزاق کورسی،کشتی تاتار نیز کشتی گرفته و صاحب عناوین متعدد شده است.

با یعقوب کر گفتگو کرده ایم که در ذيل مشاهده می کنید:

لطفا خودت را به صورت کامل معرفی کن؟ 

اهل شهرستان سيمين شهر از توابع گميشان در ٢٦ كيلومتري بندر تركمن هستم .سال 1372 به دنیا آمدم از همان دوران کودکی به رشته زیبای کشتی آلیش علاقه مند شدم.رشته ای که در مناطق ما اهمیت خاصی دارد و در مراسمات و جشن ها مسابقه کشتی برگزار می شود ،من هم در سال 1386 کشتی را از مراسم عروسی و جشن های محلی آغاز کردم!رشته دانشگاهی من نیز تربیت بدنی است .لازم به ذکر است که متأهل و داراي يك فرزند پسر به نام جابر هستم.

مربیان شما در این رشته چه کسانی بوده اند؟

من از ابتدا آقايان کمال کر،آرازقلی دهقا ٬و عبدالقادير نورتراج بودند كه از همه آنها تشکر می کنم.

تاکنون چه عناويني را در مسابقات داخلي و خارجي به دست آورده ايد؟

در سال ١٣٩٠ در رشته كشتي تاتار قهرمان جوانان آسیا شدم ودرهمان سال در مسابقات قهرماني کشتی تاتارجهان به میزبانی مشهد توتنستم قهرمان جهان شوم. البته در سال 90در كشتي جوانان قزاق کورسی هم سوم آسیا شدم.سال۹۳ در مسابقات کشتی آلیش بزرگسالان آسیا كه درگنبدکاووس برگزار شد بالاتر از همه ايستادم و مدال طلا را کسب کردم. همان سال درگير تحصيل در دانشگاه و مخارج زندگي شدم وقصد داشتم كشتي رو كنار بذارم؛اما زماني كه شنيدم فدراسيون كشتي متولي كشتي هاي سنتي و مخصوصا آليش شده اميدوار شدم كه دوباره بتوانم كشتي بگيرم .

تا پیش ازآن چهارسال عضوتیم ملی بودم و درآن مدت هزينه شركت در مسابقات را ورزشكاران پرداخت می کردند.اما زمانی که کشتی زیر نظر فدراسیون قرار گرفت اوضاع ما خیلی بهتر شد.امسال هم درمسابقات کشتی آلیش2015 قهرمانی جهان در لهستان حضور پیدا کردم با اینکه تمرینات منظمی نداشتم اما در لهستان كشتي هاي كم نقصي گرفتم و به مقام اول و تنها طلاي تيم ملي كمربند آليش كشورمان دست يافتم.

یکی از خاطرات شیرین کشتی خود را برایمان تعریف کن؟

در دومین سال که ازشروع کشتي گرفتن من می گذشت وهنوز مبتدی بودم درروستای "سقرتپه "و دريك مراسم عروسی مسابقه کشتی گورش برگزارشد من هنوز مبتدی بودم، بین هشت نفراز سران و بزرگان کشتی طوايف تركمن یک مسابقه تک حذفی گذاشتند جایزه آن هم یک راس "بز"بود وچون از طرف شهرما سه تا کشتی گیرقدرحضورداشتند مجبورشدند ازبین مبتدی ها یکی را انتخاب کنند تا با حضور در مسابقات تجربه كسب كنند ،لذا من رو انتخاب کردند سرانجام دراین مسابقه و در حضور هشت کشتی گیر پرقدرت دعوت شده به آن مراسم قهرمان شدم.

ترکمن ها به اسب ارادت خاصي دارند و اسب را نمادترکمن می دانند آن زمان یک اسب سیاه به نام "امپراطور صحرا" درهمه کورسها اول میشد وچون من هم بااینکه مبتدی بودم وتوانستم بین حرفه ای ها كشتي اول بشم وهمچنین به خاطر رنگ پوستم که متمایل به سیاه است اسم آن اسب رو روی من گذاشتند ومن ازآن روزبه بعد بالقب امپراطورصحرا درکشتی شناخته شدم . اين لقب به من روحيه مضاعف مي دهد.

و خاطره تلخ شما از کشتی؟

در يكي از روستاهای اطراف مراسم عروسی بود و من براي جایزه سه هزارتومانی کشتی گرفتم .در برگشت به علت دور بودن شهر از جاده اصلي و مجبور شدم چهارهزارتومان کرایه بدهم! سه هزار تومان پاداش گرفته بودم اما مجبور شدم مبلغي اضافه هم بپردازم تا به منزل برسم!

وقتي با مدال طلا ازمسابقات جهاني برگشتي برخورد مردم و مسولان استان با شما چگونه بود؟

حساب مردم هميشه جداست ،مردم آنقدر محبت به ورزشكاران دارند كه هميشه شرمنده آنها هستيم. زماني كه به شهر مان برگشتم همه به استقبال ما آمدند .مسئولان محترم تربيت بدني و شهري در حضور مردم قول دادند كه تجليل شايسته ايي انجام بدهند اما هیچگاه وعده ها عملی نشد.

اردوهای برگزار شده توسط فدراسیون چگونه بود؟

در گذشته کشتی آلیش زیر نظر انجمن بود و ما هیچ اردویی نداشتیم، فقط سه روز قبل از مسابقات انتخابی برگزار می شد و بلافاصله تیم به مسابقات اعزام می شد. اما اولین اردوی منظم اليش رافدراسیون کشتی امسال آغازکرد و به نظرمن عالی بود. ما زندگي درون اردويي را ياد گرفتيم ، البته کمی در انتخاب مربي هاي دعوت شده به اردو ضعف هايي بود چون هنوز فدراسیون كشتي مربیان خبره را شناسايي نكرده و نياز به جذب و تربيت مربيان مجرب احساس مي شود.

از اهداف خودت در آینده بگو؟

هدف من این است که بتوانم این قهرمانی هارا ادامه دهم. درحال حاضر هم قصد دارم در کلاس مربیگری اين رشته كه توسط فدراسيون كشتي برگزار مي شود شركت كنم تا بتونم قهرمان پروری کنم ودرکنارآن به تمرینات خودم نيز ادامه بدهم

فدراسيون کشتی و رسول خادم واقعا نشان داده در تمام رشته هاي كشتي و مخصوصا رشته آاليش آينده نگري دارد و فكر مي كنم با توجه به زيبايي هاي اين رشته المپيكي شدن ـن دور از دسترس نیست.

در پایان چه صحبتی داری؟

جادارد تشکر ويژه ايي داشته باشم از سرپرست تیم هاي ملي كشتي كمربند آليش اقای علی بازیار که با مديريت و سخت كوشي و ارتباط خوب با تمام اعضای تيم ملي در ايجاد همدلي و تفاهم نقشی اساسی داشت.جاهایی کم آوردم و گاهی مسائل حاشیه ای آزارمان می داد ،حتی مشکل خروجی من به دلیل دانشجو بودن هم روحیه من را تضعیف کرده بود اما بازیار با صبوری و حوصله در تمامی مراحل در کنار من و اعضای تیم بود.اميدوارم فدراسيون با قدرت بيشتر و ايجاد بسترهاي مناسب تَر اين رشته را در تمام نقاط كشور ترويج دهد./ طرفداري

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.