1393-08-29 11:25
6512
1
6029
حمایت رسانه ها از مبارزه با زمین خواران ؛

عملکرد دادستان لرزه به جان زمین خواران انداخته / پای برخی مدیران وسط است

دادستان گرگان به افرادی که اقدام به خرد کردن اراضی کشاورزی و تغییر کاربری آن از کشاورزی به ویلا و خانه باغ دارند هشدار داد و گفت: این طرح به صورت جدی از توشن آغاز شده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از مهر، قلع و قمع تغییرکاربری های غیرمجاز در روستای "توشن" که از توابع شهرستان گرگان است، خبری بود که ساخت و ساز در روستاهای استان گلستان را تحت شعاع خود قرار داد. توشن به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه، آب و هوای خوب و وجود آب بندان، طی سال های گذشته مورد توجه ویلا سازان و به عبارتی زمینخواران قرار گرفت و باعث شد تا سرنوشت شوم روستای زیارت به سراغ این روستا نیز برود.

در سال های گذشته انتقادات فراوانی توسط رسانه ها و فعالان درباره این تغییر غیرمجاز کاربری ها و تبدیل زمین های کشاورزی و منابع ملی به ویلا ها شد اما متاسفانه برخورد قاطعی با این اقدامات غیر قانونی انجام نشد. اما، دولت یازدهم پس از روی کار آمدن تاکید بسیاری بر برخورد با متخلفان این عرصه کرد و قوه قضائیه هم در همین رابطه قول مساعد برای مبارزه با زمین خواری و تغییرکاربری های غیرمجاز داد.

پای برخی مدیران گلستانی در ساخت و سازهای غیر مجاز اراضی ملی وسط است

حضور برخی مدیران برخی مدیران گلستانی در ساخت و سازهای غیرمجاز، خبری بود که احمد فاضلیان، رییس کل دادگستری گلستان، با اعلام آن شوک جدیدی به ساخت و سازهای روستایی وارد کرد. وی در نشست خبری ابتدا با همه مدیرانی که در حوزه های مرتبط با انفال فعالیت می کنند اتمام حجت کرد و افزود مدیرانی که در حوزه برخورد هم تخلف کرده اند معرفی خواهند شد.

وی با ابراز تاسف از حضور ردپای برخی مدیران در تخلفات صورت گرفته در عرصه های ملی و منابع طبیعی استان گلستان، اظهار کرد: رانت خواری یکی از مشکلات موجود در بخش منابع طبیعی استان گلستان است.

فاضلیان با بیان این که در استان های شمالی موضوع منابع طبیعی باید اولویت اصلی باشد، ادامه داد: تنها راه برخورد با رانت خواری، شفاف سازی اطلاعات است.

حجت الاسلام مصطفی حقی، دادستان گرگان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تایید وجود رانت اطلاعاتی در دستگاه هایی مانند منابع طبیعی، آن را یکی از مشکلات بخش مبارزه با ساخت و سازهای غیر مجاز عنوان کرد.

وی با بیان این که باید افراد امین در بخش های دسترسی به اطلاعات به کار گرفته شوند و افرادی هم که بازنشست می شوند بر فعالیت های آنان نظارت شود، افزود: کارکنان برخی ادارات مانند منابع طبیعی وقتی بازنشسته می شوند اطلاعات غنی از مستثنیات و اراضی ملی دارند که بعضا دیده شده همین افراد با سوء استفاده از این اطلاعات، میلیاردها تومان به جیب می زنند.

وی در ادامه سخنان خود به ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه ها اشاره کرد و گفت: سوال ما به عنوان دادستان این است که چرا دستگاه های متولی مانند منابع طبیعی و آب منطقه ای در برخورد با این افراد دیر اقدام می کنند و از همان ابتدا جلوی این ساخت و سازها را نمی گیرند.

ساخت و ساز غیر مجاز در زیارت

20 ساخت و ساز غیرمجاز در توشن تخریب شد

حقی از تخریب بیش از 20 ساخت و ساز غیرمجاز در روستای "توشن" گرگان خبرداد و گفت: ما اجازه نخواهیم داد عده ای با خرد کردن زمین های کشاورزی و تغییر کاربری آن، کشاورزی استان را با بحران مواجه کنند.

وی با تاکید بر جدیت دستگاه قضایی برای مبارزه با ساخت و ساز های غیرمجاز، گفت: اجرای طرحی را در  مرکز استان کلید زده ایم که بر اساس آن از هرگونه ساخت و ساز و تغییرکاربری زمین های کشاورزی از همان مراحل اولیه ساخت و ساز  ،جلوگیری می شود.

دادستان گرگان به افرادی که اقدام به خرد کردن اراضی کشاورزی و تغییر کاربری آن از کشاورزی به ویلا و خانه باغ دارند هشدار داد و گفت: این طرح به صورت جدی از توشن آغاز شده است و در توسکستان، شصت کلا، زیارت گرگان و دیگر مناطقی که  در خطر تغییر کاربری زمین های کشاورزی قرار دارند نیز اجرا می شود.

براساس تبصره دو ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها ماحصل اقدامات انجام شده در روستاي توشن آزادسازي حدودا 20 هكتار از اراضي مرغوب كشاورزي است. موضوعی که در این میان اهمیت دارد، این است که باید اقدامات انجام شده در این بخش در چارچوب قانون، پیگیر و مستمر صورت پذیرد تا در مردم این تصور بوجود نیاید که کار صرفاً مقطعی و بدون پیگیری های بعدی است.

روستای "زیارت" الگویی بدیهی از تخلف و بی‎توجهی به قانون در امر ساخت‎وساز این استان است که باید از آنچه در این منطقه افتاد، درس گرفت و نگذاشت مناطقی چون "توشن" سرنوشتی همچون این روستا پیدا کند. روستای "زیارت" آینه عبرتی است برای دیگران که بدانند سرانجام بی‎قانونی، ساختار ناهنجاری است که تبعات منفی آن دامن‎گیر شهر گرگان شده است.

نماینده مردم شهرستان علی آباد کتول در مجلس شوراي اسلامي نیز در این رابطه گفت: ساخت و سازهای غیر مجاز و تغییر اراضی کشاورزی از طریق دستگاه قضایی پیگیری می شود.

ساخت و ساز غیر مجاز در زیارت

تجاوز به اراضی ملی شایسته نظام ما نیست / دستگاه قضا خوب وارد شده است

رحمت ا.. نوروزي در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطال که تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت و ساز غیر مجاز تجاوز به اراضی کشاورزی و منابع طبیعی است، افزود: این کار شایسته استان های شمالی و نظام ما نیست.

 عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: امور اراضی، اداره کل منابع طبیعی، سازمان جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن باید پای کار بیایند و اقدامات پیشگیرانه انجام دهند از طرفی هر ساله با توجه به افزایش جمعیت روستاها نیاز است که افزایش بافت روستا انجام شود تا این بخش دچار چالش نشود.

 وی با اعلام این نکته که بنیاد مسکن در 10 سال اخیر باید یک باز نگری در افزایش بافت روستایی انجام می داد، تصریح کرد: تاکید مقام معظم رهبری بوده که از روستا کمتر به شهر مهاجرت کنند از این رو نیاز است تا مسئولین تامین مقدمات در این راستا انجام دهند.

وی با بیان اینکه دولت و مجلس هم ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی را اکنون دنبال می کند و اصرار به این موضوع دارند، افزود: از طرفی دستگاه قضا خوب وارد کار شده است ما اعتقاد داریم با افرادی که تغییر کاربری غیر مجاز انجام می دهند باید برخورد شود این نیاز دارد به اینکه نقشه های هوایی که قبل و بعد انقلاب گرفته شده مد نظر در این بخش قرار گیرد.

ساخت و ساز غیر مجاز در زیارت

حریم بافت روستاها نیازمند بازنگری است

در ادامه، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که باید دو مساله مستقل در موضوع تغییر کاربری اراضی در نظر گرفت، گفت: موضوع خانه هایی است که خود اهالی روستا  به دلیل محدودیت های ساخت و ساز در روستا و همچنین عدم آشنایی با قوانین در بیرون روستا یا نزدیک باغ های خود ساخته اند.

حجت الاسلام سید علی طاهری، در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: موضوع دیگر، ساخت و ساز توسط افرادی است بومی روستا نیستند و به دنبال ایجاد ویلا و استفاده تفریحی از زمین های کشاورزی هستند.

وی بیان کرد: دستگاه قضا که البته با حساسیت پیگیر موضوع تغییر غیر مجاز کاربری هاست، باید در مورد روستاهایی که سال هاست برای افزایش بافت دچار مشکل هستند و جلسه و برنامه ریزی هم برای افزایش آن نداشته اند نگاه متفاوت از زمینخواران داشته باشند.

وی افزود: اگر یک روستایی سال ها تقاضای افزایش بافت کرده از طریق دهیاری و شورا این موضوع را پیگیر شده است ولی این افزایش بافت صورت نگرفته نیازمند حمایت است.

حجت الاسلام طاهری خاطرنشان کرد: زمین های کشاورزی برای ما حیاتی است، در کشور و در استان های شمالی یکی از سرمایه های استان، زمین های کشاورزی است و طبیعتا باید این زمین ها حفظ شود.

وی ادامه داد: شنیده شده حتی به برخی از افراد از یک سال پیش هشدار داده شده که نه توجیحی دارید و مجوزی و همین جا کار را متوقف کنید، اما توجهی نشده و الان آسیب و خسارت بیشتری را متحمل شده اند.

ساخت و ساز غیر مجاز در زیارت

کشاورزی در گلستان درآمدزا و به صرفه نیست

طاهری در ادامه یکی دغدغه های استان را درآمد زا و به صرفه نبودن کشاورزی را برای کشاورزان عنوان کرد و افزود: واردات بی رویه و قیمت گذاری خرید تضمینی نا مناسب باعث شده کشاورزان از کشاورزی دست بردارند.

وی اضافه کرد: در جلسه ای در فراکسیون شمال کشور با  وزیر جهاد داشتیم این دغدغه ها مطرح شد و عنوان شد که حمایت از کشاورز الویت برنامه ها باشد.

49 درصد جمعیت استان، جمعیت روستایی است و حضور شهرنشین ها دراین مکان نه به عنوان تولید کننده بلکه مصرف‎گرا، ساختار فرهنگی منطقه را تحت‎تاثیر خود قرار می‎دهد و با وارد کردن خرده ‎فرهنگ ‎های نامانوس و نامتجانس کاری می‎کند که روستاییان دچار دوگانگی و تغییر هویت شوند.

با توجه به گسترش دامنه برخورد قانونی با متخلفان غیرمجاز در مناطق اطراف گرگان، منطقه بعدی که توسط دستگاه قضا اعلام شده، "شصت کلاته" است که همچون توشن طعم برخورد با تخلف غیر قانونی در ساخت وساز را خواهند چشید.

البته همانطور که توسط دو نماینده گلستان در مجلس تاکید شد، توجه به محدوده روستایی و افزایش جمعیت و از سویی دیگر توجه بیشتر به کشاورزان بسیار ضروری است. زیرا در صورتی که کشاورزی به صرفه باشد، کشاورز برای فروش یا حتی تفکیک و تغییر کاربری غیرمجاز وسوسه نمی شود.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

حسن

ما که امروز زیارت رفتیم ازکنار ابشار ازسمت غرب ان که بالارفتیم زمین فنس کشیده دیدیم دوطرف فنس کشیده شده فقط به اندازه رفت وامد انسان راه گذاشتند مثل ازمرز خسروی وارد مرز عراق می شوی یک چنین حالتی این دیگه مال کیه ؟ا

0
0
پاسخ
1393-08-30 17:19

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.