1397-09-17 04:29
1944
0
59345
به بهانه سالروز تصویب تاسیس استان گلستان؛

تاسیس استان گلستان برآیند همکاری همه نخبگان و مردم / تاسیس استان گلستان را به نام یک فرد و یا گروه مصادره نکنید

روز 16آذر سالروز تصویب ماده واحده تاسیس استان گلستان است که به موجب آن به دولت اجازه داده ‌شد تا نسبت به تأسیس استانی با عنوان استان گلستان، به مرکزیت شهر گرگان اقدام نماید[1] و بدین ترتیب یکی از اصلی ترین و حیاتی ترین آرزوهای مردم این منطقه تحقق پیدا نمود.

به گزارش گلستان ما، از سال 1376 و با تاسیس این استان تا کنون هرچند شاهد تحولات شگرفی در بعض حوزه ها بوده ایم اما هنوز تا تحقق کامل آن تحت راهبرد کلان پیشرفت و عدالت فاصله بسیاری داریم و این مهم قطعا به همکاری تمامی نخبگان بومی این استان و مردم دوست داشتنی این دیار نیاز دارد.

در این فرآیند نیل به پیشرفت و برقراری عدالت در این منطقه هر جا این راهبرد کلی(همکاری تمامی نخبگان و مردم) بطور اجماعی در دستور بوده است؛ چشم انداز روشنی از برآیند مورد انتظار پیش روی همگان قرار گرفته و النهایه تحقق یافته است و هر جا به آفت رقابت های ناسالم و تخریب نخبگان بومی و یا حذف آنان از معادلات استان و در نتیجه فراموش کردن مردم و مطالبات آنان مبتلا شده است ؛ از پیشرفت و توام با عدالت باز مانده ایم.

تجربه تاسیس این استان و آرزوهای همه پرچمداران این هویت گلستان و گلستانی پیش روی همه ماست.یکبار دیگر این تاریخ سراسر غرور و افتخار را مرور کنیم تا عمق و ابعاد حقیقی این اصل و راهبرد حیاتی در استمرار و تداوم پیشرفت توام با عدالت در این استان برای همگان آشکار گردد.

خاستگاه اصلی مطالبات مربوط به استان شدن منطقه گرگان و دشت به مردم این منطقه باز می گردد؛ مطالبه ای که هیچ رنگ و بوی حزبی و گروهی و یا جناحی نداشت.یک خواست و مطالبه اجتماعی و فرهنگی برای بازیابی هویت اصلی خود و بهرمندی از منافع معنوی و مادی آن .البته در گام دوم نخبگان مردمی این منطقه در بازتاب رسانه ای این آرزوی دیرینه و تبیین آن در محافل عمومی نقش بسزایی ایفا نمودند که اشاره به تمام آنان در این وجیزه نمی گنجد.

اما اصلی ترین گام به پشتوانه این سرمایه مردمی و نخبگانی توسط بعض مدیران شاخص و انقلابی بومی این منطقه در استانداری مازندران سابق رقم خورد که متاسفانه در تمام این سالها سانسور و نامی از آنان برده نشده است و با مصادره این دستاورد بزرگ به نام یک فرد! و یا گرو از یک جریان سیاسی خاص نه تنها تاریخ این استان را تحریف نموده اند بلکه جدی ترین آسیب را به راهبرد صدرالاشاره _که دستاورد تاسیس این استان است _ وارد نمودند!

تاسیس استان گلستان تحت فرآیند یاد شده محصول اولیه قالب بندی حقوقی این مطالبه مردمی و نخبگانی توسط مدیران و مسولین بومی این منطقه در استانداری مازندران سابق بود.

در این میان می بایست از چهره های شاخصی همچون محمد رضا ربیعی رییس دفتر گرانمایه استاندار مازندران ،محمد عباسی معاون برنامه ریزی استانداری مازندران ،حاج ذبیح نعمتی رییس بازرسی استانداری ، حاج فتح الله نوری فرماندار آمل ، محمدابراهیم کیاپور فرماندار نکا و...نام برد.

اما چرا این فراز مهم از تاریخ تاسیس این استان ساسنسور شده و با قلب و تحریف ، آخرین گام ها در حافظه تاریخی این استان ثبت و ضبط شده و هر سال باز تکرار می شود! آیا واقعا تحقق این مهم می تواند نتیجه اقدام تنها یک نفر باشد؟ با این بازخوانی چه پیامی به مردم منتقل می شود و به کدام اصل خدشه وارد می شود ؟ آیا با همین تحریف تاریخ اصل فردگرایی و فرد محوری در اداره امور این استان با آن آرزوهای بزرگ را انگاره سازی نکردید؟ و تمام عقب ماندگی ها و ناکامی ها به همین اصل فردگرایی و خودمحوری در اداره استان باز نمی گردد!؟

رمز اصلی تداوم پیشرفت توام با عدالت در این استان و دستیابی به افق چشم انداز ترسیم شده آن همان رمز تاسیس استان گلستان است؛ یعنی همکاری و تعامل تمامی نخبگان دلسوز و مردم بزرگوار این استان و این نیز با بازخوانی حقیقت تاریخ تاسیس این استان و انتقال تمامی ارزش ها و اصول متاثر از آن به نسل کنونی و نسل های آینده تحقق خواهد یافت و نه تحریف و قلب آن.

1_ قانون تأسیس استان گلستان ( ‌تاریخ تصویب 1376.9.16‌تاریخ تایید شورای نگهبان 1376.10.3)

به قلم حسن بیارجمندی مشاور اسبق حوزه معاونت سیاسی امنیتی استانداری گلستان

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.