1397-09-12 19:32
1676
0
59236
به قلم سردبیر :

روند افزایشی قیمت مرغ گرم در بی تفاوتی و خاموشی مدیران گلستانی / حذف تدریجی مرغ از سبد غذایی خانوار / خبری از عرضه مرغ منجمد نیست

در پی روند افزایش قیمت مرغ گرم در روزهای اخیر و عدم توجه مسئولین و مدیران دستگاههای متولی متاسفانه در آینده نه چندان دور شاهد حذف مرغ گرم از سبد غذایی اقشار کم درآمد و حتی متوسط خواهیم بود .

سرمقاله پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما : جواد عموزاد – سردبیر ؛  علیرغم اینکه در جلسات کارگروه تنظیم بازار استان مصوب شده بود که با گذر قیمت مرغ گرم از مرز 9500 تومان ، شرکت پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان موظف به توزیع مرغ منجمد به بازار جهت تنظیم بازار شده بود اما در حال حاضر قیمت مرغ گرم به کیلویی 11200 تومان رسیده و خبری هم از توزیع مرغ منجمد نیست و براحتی شاهد بی اعتنایی مدیران دستگاههای متولی از مصوبات تنظیم بازار هستیم .

در این وضعیت بغرنج اقتصادی ،  کسی به فکر مصرف کننده نیست و شاید نیاز باشد استاندار گلستان از مدیران دستگاههایی چون سازمان جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام ، علل این کوتاهی و اهمال را جویا شوند و این عزیزان هم به جای حمایت یکجانبه از تولید کنندگان که بعضا در میان آنها پرسنل همین سازمان نیز حضور دارند ، کمی هم به فکر مصرف کننده و اقشار کم درآمد باشند .

بعضا کسانی هستند که حتی در زمان ارزان بودن قیمت مرغ هم توان و قدرت خرید آن را نداشته و به خرید یک بسته جگر وسنگدان اکتفا می کردند که آن هم به یمن تدبیر مدیران دیگر قادر به تهیه و تامین آن نیستند و در واقع با اوج گیری قیمت مرغ گرم قیمت آلایشات و مشتقات آن نیز رشد بی سابقه ای را شاهد بوده است .

در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم "دل" بین 11000 تا 11500 تومان ، قیمت هر کیلو "سنگدان" بین 11500 تا 12000 تومان ، قیمت هر کیلو "پای مرغ" حدود 9000 تومان و قیمت هر کیلو جگر مرغ بین 6000 تا 6500 تومان فروخته می شود و این در حالیست که همیشه قیمت آلایشات مرغ بین "یک سوم" تا "یک چهارم" قیمت مرغ گرم بوده است .

یک منبع موثق گفته که علت گرانی سنگدان و دل اینست که در شهرهای کوچکتر استان که نظارتها ضعیف تر است ، چرخ شده و در گوشت چرخ کرده مورد استفاده قرار می گیرد که امیدواریم واقعیت نداشته باشد اما در چنین فضایی باید احتمال این طور کارها را نیز داد .

انتظار می رود مسئولین و مدیران دستگاههای ذیربط به خودشان بیایند و فکری برای این اوضاع نابسامان اقتصادی بکنند و تدبیری برای جلوگیری از روند روبه رشد قیمت مرغ گرم بکنند تا از آسیب دیدگی قشر ضعیف و متوسط جلوگیری به عمل آید .

آخر همین هفته کارگروه تنظیم بازار استان گلستان برگزار می شود ، انتظار می رود استاندار گلستان در این جلسه جانب مصرف کننده و مردم را بگیرد و اینقدر به برخی تولید کننده ها که فقط دنبال سود هستند توجه نکند .

گفته شده در یکی از جلسات اخیر، فردی به نام (ب) که خودش یک واحد تولیدی مرغ در گمیشان دارد نسبت به اقدام قانونی بازرسان صنعت ، معدن و تجارت استان در حمایت از مصرف کننده ، در جریمه این واحد به دلیل عرضه گران مرغ بالاتر از قیمت مصوب ، اعتراض کرده و استاندار نیز تلویحا از وی حمایت کرده است و گفته که با این طور واحدها برخورد قضایی و جریمه ای نشود .

یکی از دلایل گرانی مرغ و پایین نیامدن قیمت اینست که متولیانی که باید فکری برای این کار بکنند خودشان دست اندر کار و تولید کننده مرغ هستند و طبعا دوست ندارند قیمت پایین بیاید چون خودشان ضرر می کنند .

طبعا با چنین رویکردی این طور واحدها احساس امنیت می کنند و قیمت ها را نیز افزایش می دهند و وقتی نیرویی قادر به برخورد با آنها نباشد طبعا باید از جیب مردم جبران شود و این اصلا موجب اعتمادسازی و بهبود رابطه دولت – ملت نخواهد شد .

همه اینها در حالیست که استان گلستان با داشتن بیش از 70 واحد تولیدی مرغ گوشتی و تخم گذار یکی از اقطاب تولید گوشت مرغ در کشور ، تامین کننده گوشت مرغ گرم تهران و حتی صادرات آن به کشورهای همسایه می باشد و شایسته نیست در جایی که اینقدر تولید زیاد است ، قیمت مرغ و مشتقات سر به فلک بکشد .

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.