1397-08-15 11:03
1661
0
58521
عباس سلیمی نمین در گرگان؛

اظهارات دولت در بی‎اعتمادی به آمریکا را باید تابلو کرد/ تفکر بازرگان در بین وزرای دولت وجود دارد

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: دولت آقای روحانی در شرایط جدید دوباره سعی کرد اعتماد آمریکا را تجربه کند و با وجودیکه برای کشور هزینه داشت اما امروز به نتیجه خوبی رسیدند و اعلام کرد که آمریکا قابل اعتماد نیست و امروز باید این اظهارات را تابلو کرد نه آنکه با آن مقابله کرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از دانشجوسلام؛ عباس سلیمی نمین رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در همایشی با عنوان آمریکا سراب تعامل، فرایند تقابل به دشمنی آمریکا با ملت ایران پرداخت.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: ایران به لحاظ  موقعیت استراتژیک خود مورد طمع کشورهای استعماری از جمله انگلیس و آمریکا بود و با توجه به اینکه ابتدا انگلیس در ایران منافع زیادی را داشت و آمریکا سعی می کرد از این  قافله عقب نیفتد دست به کارهای عجولانه ای زد که موجب قیام مردم شد.

وی گفت: کاپیتولاسیون و افزایش قیمت نفت در دهه 50 از اقداماتی بود که امریکا برای اینکه موقعیت خود را در ایران نشان دهد انجام داد که این امر موجب فساد در کشور شد.

سلیمی نمین ادامه داد: کودتای دولت قانونی مصدق، کشتار دانشجویان در 16آذر 32 از دیگر دشمنی های آمریکا با ملت ایران بوده است.

وی گفت: متاسفانه با وجود این همه مستندات برخی جریانات مانند نهضت آزادی نگاه خوشبینانه ای به آمریکا داشتند و آن را به عنوان دشمن ایران نمی شناختند.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران بیان کرد: اعضای نهضت آزادی خود معترف بودند که بازرگان  به آمریکا حسن ظن داشت و این نوع نگاه بازرگان به دشمن شناسی او برمی گردد. که حتی مورد انتقاد مصدق هم قرار گرفت.

وی تصریح کرد: نشناختن دشمن می تواند راه نفوذ را بر کشور باز کند و این افراد بدون اینکه بخواهند عامل دشمن باشند چون دشمنی آمریکا را باور ندارند می تواند راه تسلط بر کشور را باز کنند.

سلیمی نمین گفت: به همین علت بود بود که امام به قدرت رسیدن نهضت آزادی را برای کشور خطر بزرگی می دانست چون معتقد بود این تفکر وقتی به قدرت برسد دشمن را برکشور مسلط می کند.

وی با انتقاد از برخی رفتارها در مقابله با جریان نهضت آزادی گفت: برای مقابله با تفکر نهضت آزادی باید آنان را نقد می کردیم نه اینکه آنان را از معادلات حذف کنیم چرا که امروز همان تفکر با تابلوی دیگری در دانشگاهها وارد شده در حالی  که ناکارآمدی این تفکر در ابتدای انقلاب تجربه شده اما امروز به گونه ای مطرح می کنند که گویی راه حل مشکلات کشور با روش آنان قابل حل است.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران بیان کرد: 13آبان و تسخیر لانه جاسوسی قابل دفاع است اما امروز به جای دفاع از این اقدام دانشگاههای ما دچار انفعال شده اند و برخی طوری مطرح می کنند که با اشغال سفارت دلیل دشمنی آمریکا بوده در حالی که طبق مستندات موجود لانه، آمریکا قصد  داشت برعلیه دولت بازرگان که اتفاقا نگاه خوشبینانه ای به او داشت کودتا انجام دهد.

وی افزود: همه جریانها در آن زمان از تسخیر سفارت آمریکا و اقدام دانشجویان حمایت می کردند و حتی بنی صدر بعد از 13آبان در نامه ای به سازمان ملل نوشت که اگر یک صدم خیانتی که آمریکا برعلیه منافع ملت ایران کرد را ایران انجام می داد آمریکاییها کل خاک ایران را با خاک یکسان می کردند.

سلیمی نمین گفت: امروز با کم کاری و تبیین نادرست ما در جامعه و دانشگاهها عده ای سعی دارند دوباره آمریکا و تفکر نهضت آزادی را در کشور تجربه کنند.

وی ادامه داد: امروز بازگشت تفکر بازرگان را در دولت روحانی داریم و به دلیل اینکه تبیین درستی انجام ندادیم دوباره اعتماد به آمریکا را تجربه می کنیم.

وی افزود: دولت آقای روحانی در شرایط جدید  دوباره سعی کرد اعتماد آمریکا را تجربه کند و با وجودیکه برای کشور هزینه داشت اما امروز به نتیجه خوبی رسیدند و اعلام کرد که آمریکا قابل اعتماد نیست و امروز باید این اظهارات را تابلو کرد نه آنکه با آن مقابله کرد.

سلیمی نمین گفت: باید این بی اعتمادی به آمریکا در کشور را به یک باور تبدیل کنیم نه آنکه با منازعه و دعوا اثرات مثبت آن را از بین برد و این تجربه را هم باید به مستندات و تجربه های قبلی اضافه کنیم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.