1397-07-06 11:58
1580
3
57350
یادداشت ؛

آیا یک وزارت اطلاعات مستقل از دولت‌ها کار آمدتر است ؟

شاید زمان آن فرا رسیده است که یک سازمان اطلاعاتی مستقل از دولت‌ها در ایران تشکیل شود تا هیچ تأثیری از دولت‌های مستقر نگیرد. یک سازمان حاکمیتی که نیروهای خدوم، متعهد، متخصص و انقلابی آن را سازماندهی کنند. این نیرو بدون گرایش‌های جناحی تنها در اندیشه برقراری امنیت داخلی و امنیت روانی در میان مردم ایران است. 

به گزارش گلستان ما ، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی برای جمهوری اسلامی ایران حکم حیاتی دارد، وجود آنها است که از عملیاتی شدن تهدیدات جلوگیری می‌کند.

قطعاً از خاطره‌ها نرفته است که ریگی را از هواپیمای مسافربری اماراتی پایین کشیدند.

هواپیمای مسافربری را در فرودگاه داخل کشور وادار به فرود کردند، ریگی را از داخل آن بیرون آوردند و کت بسته تحویل مراجع ذیربط دادند سزای اعمال و جنایات او هم اعدام بود.

چنین اتفاقی اگر نگوییم بی‌سابقه اما بسیار کم‌سابقه است و در دنیا نمونه آن را کمتر می‌توان یافت که دستگاه اطلاعاتی کشوری یک تروریست جنایتکار را که آسوده در هواپیمایی نشسته و در رویای این است که ساعتی دیگر به مقصد خواهد رسید، ناگهان بر زمین می‌نشانند و او را دستگیر می‌کنند.

چنین واکنش‌ها و اقداماتی نشان از اقتدار اطلاعاتی و امنیتی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران دارد. اکنون دستگیری ریگی در میان مردم یک تمثیل شده است، ضمن اینکه چنین عملیاتی برای مردم ایران غرورآفرین است و هیچ‌گاه از یادها نمی رود همانگونه که پاسخ‌های کوبنده ایران به دیگر اقدامات تروریستی از یاد نخواهد رفت.

روشن است که دستگاه اطلاعاتی کشور که متولی آن وزارت اطلاعات است، از زمان تأسیس تاکنون توانسته است بسیاری از توطئه‌ها را خنثی کند و این نشان از قوت و اقتدار وزارت اطلاعات در جمهوری اسلامی ایران است.

اما نکته‌ای در عملکرد این دستگاه امنیتی دیده می‌شود که به نظر می‌رسد اکنون که جمهوری اسلامی در آستانه جشن ۴۰ سالگی خود است، مناسب خواهد بود تا همانگونه که پالایش و یک پوست‌اندازی در برخی ساختارها و سازمان‌های گوناگون در حال شکل‌گیری است، این سازمان حساس و تأثیرگذار در امنیت کشور نیز دستخوش تغییراتی شود تا کارایی و کارآمدی آن افزون گردد.

یکی از معضلاتی که گریبان وزارت اطلاعات را می‌گیرد این است که با تغییر هر دولتی شاهد تغییرات و اتفاقاتی در این مجموعه می‌شویم که باعث آن نوع تفکری است که وارد ریاست جمهوری شده است. اصل سخن این است که وزارت اطلاعات، همانگونه که گفته و اصرار می‌شود نیروهای مسلح نباید وارد جناح‌های سیاسی و باندبازی شوند، این نیرو نیز از تفکرات جناحی به دور باشد، در واقع نوعی استقلال داشته باشد تا بتواند بیشتر در راستای منافع ملی کشور و انقلاب حرکت کند.

بیشترین تأثیر مخرب را اصلاح‌طلبان در بدنه وزارت اطلاعات داشته‌اند، قتل‌های زنجیرهای در زمان دولت اصلاحات اتفاق افتاد. اکنون نیز اخباری منتشر می‌شود و اتفاقاتی می‌افتد که نشان‌دهنده برخی ضعف‌ها و دیدگاه‌هایی است که باعث شده سمت و سوی دستگاه اطلاعاتی کشور با برخی منافع ملی ناهمسو شود.

از دوتابعیتی‌ها گرفته تا برخی جاسوسانی که در سازمان حفاظت محیط‌زیست وجود داشتند و حتی جاسوسی که در تیم هسته‌ای بازداشت شد، نشان‌دهنده تفاوت عملکرد و دیدگاه وزارت اطلاعات دولت تدبیر و امید است.

اینکه از سوی وزارت اطلاعات خبری منتشر می‌شود بر این اساس که در حوالی کرمان ادوات نظامی سنگین و نیمه‌سنگین کشف شده است، خبر خوبی است اما سوال اینجاست که این ادوات نیمه‌سنگین و سنگین چرا و چگونه تا کرمان آمده است؟

یا حتی می‌توان به این اقدام تروریستی اشاره کرد که داعش یا هر گروه تروریستی چگونه سر از مجلس و مرقد امام(ره) درآورد و عملیات خود را انجام داد؟ اقدام تروریستی ۳۱ شهریور در اهواز را نیز باید یادآور شد.

حتی می‌توان به موضوع ارز و سکه نیز اشاره کرد که محسنی‌اژه‌ای در ۱۹ شهریور امسال در برنامه نگاه یک گفته بود: وزارت اطلاعات در فروردین امسال در نامه‌ای خطاب به مسئولان دولت ضمن هشدار درباره نحوه توزیع سکه اعلام کرد که این کار اثر منفی دارد؛ کمااینکه مداخله ارزی شما در گذشته این ‌اشکال را داشته است.

روشن است که با بروز وضعیت کنونی در بازار ارز و سکه، دولت به این هشدار بی‌توجه بوده است. امنیت داخلی برای جمهوری اسلامی ایران همچون نان شب واجب است، چراکه همه دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درپی آن هستند تا هر طور شده این امنیت را که برای آن خون‌ها ریخته شده است، نابود کنند.

شاید زمان آن فرا رسیده است که یک سازمان اطلاعاتی مستقل از دولت‌ها در ایران تشکیل شود تا هیچ تأثیری از دولت‌های مستقر نگیرد. یک سازمان حاکمیتی که نیروهای خدوم، متعهد، متخصص و انقلابی آن را سازماندهی کنند. این نیرو بدون گرایش‌های جناحی تنها در اندیشه برقراری امنیت داخلی و امنیت روانی در میان مردم ایران است. / سیاست روز

به قلم سیاوش کاویانی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.