1397-07-05 18:57
1572
0
57292
حاشیه های زیست محیطی کانسار خزر بهانه است ؛

می خواهند فخر استان را زمین بزنند/ مراقب آدرس غلط برخی ها باشیم

جای تامل دارد که در فضای مشکلات معیشتی و اقتصادی و خلا مبارزه جدی با فساد و احتکار ، حاشیه های زیست محیطی شرکت کانساز خزر در استان گلستان برجسته و تیتر می شود .

به گزارش گلستان ما ؛ بعد از متوقف کردن پارک موزه دفاع مقدس استان گلستان ، طرح گردشگری آشوراده بندرترکمن ، پروژه بزرگ پتروشیمی گلستان با 93 هزار سهامدار حالا نوبت به تعطیل کردن و بیکاری تعداد زیادی از پرسنل کارخانه ید کانسار خزر به بهانه مشکلات زیست محیطی رسیده است .

جای تامل دارد که در فضای مشکلات معیشتی و اقتصادی و خلا مبارزه جدی با فساد و احتکار ، چنین مسائلی در استان گلستان برجسته و تیتر می شود .

هنوز وقت آن نشده بفهمیم در سال اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید که انتظار همدلی و همراهی بیشتری با صنایع تولیدی می رود عده ای می خواهند با تعطیل کردن این کارخانه ، ایجاد فضای رکود و بروز نارضایتی های کارگری و نهایتا ناکارآمدی جمهوری اسلامی را نشان دهند .

نکته مهم اینجاست که طی 10 سال فعالیت این کارخانه که بزرگترین تولید کننده ید ایران و فخر استان گلستان است چرا صدایی از این مدعیان در نیامد ؟

مواظب باشیم افرادی که نمی خواهند یا نمی توانند و توان کار کردن برای مردم را ندارند به ما آدرس غلط ندهند ؟ و همین بضاعت های موجود و صنایع توانمند را زمین نزنند؟

درباره کانسار خزر بیشتر بدانید ...

شرکت کانسار خزر در سال 1383 با هدف اکتشاف و استخراج ید در حاشیه شرقی دریای خزر تأسیس گردید. در این راستا پس از عملیات اکتشاف، وجود ید در شورابه های محدوده معدن به اثبات رسید و کارخانه فرآوری  ید اینچه در استان گلستان احداث شد.

مهندسی و دانش طرح تماماً توسط تیم شرکت تازه تأسیس شده پردازش گردید و ماشین آلات عمدتاً توسط سازندگان داخلی ساخته شدند. تولید در سال 1387 با استخراج 17300 کیلوگرم ید آغاز شد و بتدریج افزایش یافت تا در سال 1394 به 301تن رسید و پیش بینی می شود که این مقدار در سال 1395 به 400 تن نزدیک گردد.

کیفیت ید تولیدی شرکت منطبق با دو استاندارد USP آمریکا و BP انگلستان با حداقل درجه خلوص99/8 %می باشد که  نیاز اغلب شرکت های دارویی، شیمیائی، پتروشیمی؛ وتولید کنندگان ضد عفونی کننده های انسانی و دامی را تامین نموده است.

برای نخستین بار در سال 1390 از مجموع 42 تن تولید شرکت مقدار 15 تن آن صادر گردید. رعایت دقیق استاندارد؛ یکنواختی محصول طی سالهای متمادی و بسته بندی فراتر از حد استاندارد و بهره گیری از بهترین سرویس های حمل و نقل، منجر به افزایش تقاضای شرکت های دارویی زیادی از چین، هند، ایتالیا، ژاپن، روسیه، آلمان و ... برای خرید محصول گردیده بگونه ای که از مجموع 301 تن تولید سال 1394، مقدار 215 تن صادر شده است و پیش بینی می شود که مقدار آن در سال 95 افزایش یابد.

مطالعات انجام شده نشان میدهد که مقدار ید موجود قابل استحصال از مخازن شورابه تحت بهره برداری بر 16000 تن بالغ گردد.کانسار با راه اندازی این واحد موفق به ایجاد 150 شغل مستقیم پایدار و صد ها شغل غیر مستقیم در منطقه گردیده است. این تعداد اشتغال و نیزتولید آتی ناشی از راه ندازی طرح توسعه شرکت که در انتظار موافقت نهایی مسئولین ذیربط است دو برابر خواهد شد.

مطالعات زمین شناسی و مهندسی فاز توسعه طرح باتمام رسیده، جاده های دسترسی به نقاط حفاری بطور کامل احداث گردیده، قرارداد های ساخت ماشین آلات و تجهیزات تهیه شده و 30% از هزینه های پیش بینی شده برای تکمیل طرح توسعه هزینه شده است.

با راه اندازی و به بهره برداری رسیدن طرح توسعه و افزایش تولید، نقش شرکت کانسار خزر در بازار ید کشورهای حاشیه شمال اقیانوس هند تعیین کننده تر و در تغییر سیمای اقتصادی- اجتماعی منطقه پررنگ تر خواهد شد.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.