1397-06-04 12:02
1080
0
56408
رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران:

باید ندای قربانیان و بازماندگان حملات تروریستی را رسا کنیم/ ایران نقش مهمی در راستای ترویج صلح دارد

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران گفت: باید ندای قربانیان و بازماندگان حملات تروریستی را رسا کنیم.بی توجهی به شان انسانی قربانیان تروریسم شرایط گسترش تروریسم را مساعد می کند.

به گزارش گلستان ما؛ ماریا دوتسنکو امروز در سومین همایش اسوه های صبوری که به مناسبت روز بین المللی یادبود گرامیداشت قربانیان تروریسم  که در تالار فخرالدین اسعدگرگانی برگزار شد، اظهار کرد: مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه ۱۶۵/۷۲ روز ۲۱ آگوست را به عنوان روز بین المللی یادبود و احترام به قربانیان تروریسم در راستای ارج نهادن و حمایت از قربانیان و بازماندگان تروریسم، همچنین ترویج و حمایت کامل از بهره بردن آنان از حقوق بشر و آزادی های اساسی خود، نام نهاد.

وی افزود: این قطعنامه بر تلاش های جاری مجمع عمومی، کمیسیون حقوق بشر و شورای حقوق بشر به منظور ارتقاء حمایت از حقوق قربانیان تروریسم استوار است.

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران تصریح کرد: با اعلان روز بین المللی اختصاص یافته به قربانیان تروریسم، مجمع عمومی مجددا تاکید کرد که ترویج و حمایت از حقوق بشر و حاکمیت قانون در سطوح ملی و بین المللی برای جلوگیری از و مبارزه علیه تروریسم ضروری است.

وی بیان کرد: ما باید ندای قربانیان و بازماندگان حملات تروریستی را رسا کنیم که همواره خواستار پاسخگویی و نتیجه عملی هستند، زمانی که به قربانیان حقوق بشر احترام می گذاریم و از آنان حمایت می کنیم، خسارات دائمی وارده توسط تروریست ها به افراد و جوامع را کاهش می دهیم.

بی توجهی به شان انسانی قربانیان تروریسم شرایط گسترش تروریسم را مساعد می کند

دوتسنکو یادآورشد: راهبرد جهانی ضد تروریسم که با اتفاق آرا در قطعنامه ۲۸۸/۶۰ مورخ هشت سپتامبر ۲۰۰۶ تصویب شد، تاکید دارد که بی توجهی به شان انسانی قربانیان تروریسم شرایط گسترش تروریسم را مساعد می کند.

وی ادامه داد: امروزه در حالی که کشورهای بیشتری تحت تاثیر تروریسم قرار گرفته اند، تعداد قربانیان در تعداد کمی از کشور های عضو سازمان ملل متحد هستند. در ۲۰۱۷ به تنهایی سه چهارم مرگ و میرهای ناشی از تروریسم فقط در پنج کشور یعنی افغانستان، عراق، نیجریه، سومالی و سوریه اتفاق افتاد.

دوتسنکو افزود: قربانیان تروریسم تلاش می کنند تا ندای آنان شنیده شود، نیازهایشان برطرف و از حقوقشان حمایت شود. قربانیان غالبا احساس می کنند که فراموش شده اند و بلافاصله بعد از این که اثرات آنی حملات تروریستی محو می شود، مورد غفلت قرار می گیرند که این امر نتایج عمیقی بر آنان دارد.

وی اضافه کرد: تعداد کمی از دولت های عضو ملل متحد منابع یا توان کافی برای رفع نیازهای طولانی و میان مدت مورد احتیاج قربانیان برای بهبود کامل، باز پروری و ادغام در جامعه را دارند. قربانیان فقط از راه حمایت چند وجهی طولانی مدت شامل حمایت های فیزیکی، روانشناسی، اجتماعی و مالی می توانند بهبود یابند یا زخم خود را التیام بخشند و نهایتا شفا یافته و با کرامت به زندگی خود ادامه دهند.

مسئولیت و حمایت اصلی ازحقوق قربانیان تروریسم بر عهده دولت های عضو ملل متحد است

دوتسنکو اظهار کرد: مسئولیت و حمایت اصلی ازحقوق قربانیان تروریسم بر عهده دولت های عضو ملل متحد است. سازمان ملل متحد نقش مهم در حمایت از دولت های عضو در اجرای ارکان یک و چهار«راهبرد جهانی ضد تروریسم» از راه ارائه همبستگی با قربانیان و حمایت از آنان، کمک به ظرفیت سازی، تاسیس شبکه ها و ارائه حمایت به سازمان های مردم نهاد به ویژه انجمن های مدافع قربانیان تروریسم و ترغیب دولت های عضو به منظور ترویج، حمایت و احترام به حقوق قربانیان دارد.

وی اذعان کرد: امسال گرامی داشت روز بین المللی یادبود و احترام به قربانیان تروریسم بیانگر گام مهمی به جلو جهت همبستگی با قربانیان تروریسم است. با دعوت از کشور های عضو، سازمان ملل متحد، سازمان های بین المللی و جوامع مدنی برای گرامی داشت این روز، توجه به قربانیان در سطوح منطقه ای، ملی و بین المللی جلب می شود.

ایران نقش مهمی در راستای ترویج صلح دارد

دوتسنکو خاطرنشان کرد: درگاه فهرست انجمن های قربانیان  فعال است اما هیچ انجمنی زیر نام ایران قید نشده است و رخداد امروز می تواند فرصتی برای تشویق انجمن های دفاع از قربانیان تروریسم ایرانی باشد تا در این درگاه نام خود را ثبت کنند.

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران در خاتمه گفت: ایران همواره نقش مهمی با ابتکارات جهانی خود در راستای ترویج صلح، دوستی و گفتگو ایفا کرده و می کند، از جمله آن ها گفتگوی تمدن ها بوده است که به وسیله حمایت مجمع عمومی سازمان ملل متحد،  سال ۲۰۰۱ به عنوان سال ملل متحد برای گفتگوی تمدن ها اعلام شد و هم اکنون نیز  ایده "جهان علیه خشونت و افارط گرایی" از سوی رئیس جمهمور به اتفاق آراء توسط کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد حمایت و مجمع با قطعنامه های سال 2103 و دوباره در 2015 و 2017 از آن حمایت کرد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.