1397-05-19 03:02
2118
0
55937
گفت و گو با عبدالقیوم شکاری خبرنگار باسابقه ترکمن :

اساس نیوز محصول فقدان سایتی جامع در فضای اهل سنت ایران بود / رسانه های مکتوب و دیجیتال در یکسال گذشته از اقبال کمتری برخوردار شده اند

خبرنگار باسابقه ترکمن و سردبیر خبر صدا و سیمای گلستان گفت :مهم ترین علتی که بنده را برای راه اندازی اساس نیوز مجاب کرد فقدان سایتی جامع در فضای اهل سنت ایران بود.

به گزارش گلستان ما به نقل از ایتنا نیوز ؛ در آستانه روز خبرنگار به سراغ یکی از فعالان رسانه ای شاخص ترکمن رفتیم. “عبدالقیوم شکاری” مدیر سایت اساس نیوز و سردبیر خبر صدا وسیمای مرکز گلستان در این گفتگو دیدگاه های خود را در زمینه فعالیت های رسانه ای با ما در میان گذاشت.

سوال :در مورد نحوه ورود خودتان در فعالیت های رسانه ای برای مخاطبان ترکمن نیوز توضیح بدهید ؟

شکاری: در آغاز سخن روز خبرنگار را به همه فعالان رسانه ای تبریک عرض می کنم و برای همه عزیزان در این عرصه پرحاشیه آرزوی توفیق و کامیابی دارم.

ورود بنده در فعالیت های رسانه ای از دوعامل تاثیرگرفته است .

عامل نخست رشته تحصیلی بنده که علوم سیاسی گرایش روابط بین الملل بود. این عامل ذاتا بنده را به پیگیری اخبار علاقمند کرده است .

عامل دوم استخدام در صداوسیما در سال ۱۳۷۸ از طریق آزمون استخدامی این سازمان بوده است .حضور در بخش خبر صدا و سیما و طی کردن دوره های حرفه ای سردبیری خبر ،از همان سال دیدگاه حرفه ای بنده نسبت به این مقوله را شکل داده است .

سوال: جنابعالی در یک مقطع در یک قالب و چارچوب سایت محلی فعالیت کردید، اما بعد از مدتی یک سایت اهل سنت را راه اندازی کردید .علت این تغییر نگرش چیست؟

شکاری: طبیعتا بنده به علت اینکه یک ترکمن هستم و در استان گلستان سکونت دارم، نخستین فعالیت های رسانه ای خودم را در این محدوده شروع کردم .اما بعد از مدتی مطالعه و مشاهده کمبود هایی که در فضای اطلاع رسانی اهل سنت ایران وجود دارد به سمت راه اندازی سایت اساس نیوز حرکت کردم.

در این مسیر متحمل سختی های زیادی شدم و حتی تا به امروز علی رغم تلاش های مستمر مجوز سایت مورد تایید وزارت ارشاد قرار نگرفته است .

مهم ترین علتی که بنده را برای راه اندازی اساس نیوز مجاب کرد فقدان سایتی جامع در فضای اهل سنت ایران بود.

غالب سایت های فعال اهل سنت، بصورت منطقه ای فعالیت می کنند.در این شرایط فعالیت یک سایت که در برگیرنده نیازها و مطالبات کل اهل سنت ایران باشد یک ضرورت بود .اساس نیوز بر اساس همین احساس نیاز شکل گرفت.

سوال:بحث عدم صدور مجوز سایت را مطرح کردید از مشکلات خاص فعالیت در مسائل اهل سنت برای ما بفرمایید ؟

شکاری : کار رسانه ای در زمینه اهل سنت واقعا سخت و پیچیده است .کسی که می خواهد در این حوزه وارد شود باید خیلی از حاشیه ها را به جان بخرد .در فضای اطلاع رسانی اهل سنت در سال های گذشته فعالیت برخی از سایت ها و رسانه های مغرض به قدری بر ذهنیت مخاطب تاثیر منفی گذاشته است که در این فضا سخن گفتن از تعامل و قانونمداری برداشت های دیگری را به اذهان متبادر می کند .

متاسفانه در این فضای غبارآلود برخی تلاش می کنند جوانان ما را از جامعه و آینده ناامید نمایند. این افراد به درستی ثمره سرخوردگی اجتماعی را نمی دانند . بر اساس همین شرایط فعالیت رسانه ای در این بستر ناهموار محتاج تحمل مشکلات بسیاری است که ذکر آن از حوصله خوانندگان شما خارج است.

سوال:بنظر می رسد در یک سال اخیر فضای رسانه های عمومی به ویژه رسانه های اهل سنت و اقوام به یک رکود گرفتار شده است .جنابعالی علت این شرایط را در چه می دانید؟

شکاری: متاسفانه فرمایش شما درست است .رسانه های مکتوب و دیجیتال در یکسال گذشته به نسبت گذشته از اقبال کمتری برخوردار شده اند .

بنظر بنده در سطح عمومی این شرایط متاثر از وضعیت نابسامان اقتصادی جامعه است .اقتصاد عاملی است که همه فعالیت های اعضای یک جامعه را تحت تاثیر خود قرار می هد.

در شرایط کنونی تورم حاکم بر جامعه باعث شده است که مشغله نخست ذهنی افراد جامعه، تامین حداقل های زندگی برای خود و اعضای خانواده باشد .بنابراین ما نمی توانیم از مردم انتظار داشته باشیم به زمینه های فرهنگی و اجتماعی نیز به شکل متناسب توجه داشته باشند.

خبرنگاران نیز به عنوان بخشی از این جامعه از این شرایط تاثیر گرفته اند و دغدغه های معیشتی در خیلی از موارد علاقمندی آنها برای کار در این حوزه را کم کرده است.

به عنوان مثال در زمینه فعالیت های سایت و موسسه خودمان عرض کنم که در سال ۹۷ دوقرارداد از سه قرارداد پژوهشی که در سال ۹۶ با سازمانها و نهادهای فرهنگی و پژوهشی منعقد کرده بودیم، تمدید نشد.

این مساله به علت شرایط نامناسب مالی دستگاه های دولتی است .ماحصل این شرایط این بود که با هدف کاهش هزینه ها فعلا فعالیت های دفتر موسسه را متوقف کردیم و کارها بصورت خانگی دنبال می گردد. امیدواریم با بهبود شرایط بتوانیم به فعالیت ها گذشته برگردیم.

البته عوامل دیگری نیز در سطوح مختلف در رکود فعلی حاکم بر فضای رسانه ها موثر است. محدودیت های محیطی اعمال شده بر فعالیت های برخی از فعالان رسانه ای و خودسانسوری برخی از رسانه ها باعث کاهش اقبال عمومی به سمت آنها شده است .تقویت توان و سواد حرفه ای فعالان رسانه ای هم می تواند در بازگشت رسانه ها به جایگاه اصلی شان در جامعه می تواند موثر باشد.

سوال: در مورد فعالیت های سایت ترکمن نیوز چه نظری دارید؟

شکاری: از دیدگاه بنده سایت ترکمن نیوز از نظر حرفه ای یکی از قویترین سایت های فعال در بین تورکمن هاست .فعالیت به روز این سایت و تلاش برای پوشش اخبار همه مناطق استان گلستان به ویژه مناطق ترکمن نشین ،این سایت را به یک برند معتبر رسانه ای تبدیل کرده است.

تنها کمبود این سایت ضعف تیم تحلیلی و تولید محتوا در آن است .البته این ضعف به شرایط عمومی کار در این گونه رسانه ها ارتباط دارد و مقصر این شرایط ساختار معیوبی است که در زمینه حمایت از رسانه ها در کشور ما وجود دارد .در هر صورت فعالیت کم حاشیه و حرفه ای این سایت در این شرایط سخت، جای قدردانی دارد.

سوال : سخن آخر؟

شکاری: برای همه همکاران رسانه ای آرزوی سلامتی و توفیق دارم .چه آنهایی که رویه رسانه ای بنده را قبول دارند و چه آنهایی که تیشه برداشته بر ریشه می زنند.امیدوارم همه در نهایت صحت و سلامتی در کنار خانواده اوقات خوبی را سپری نمایند.

خبرنگار: یاشار نیازی

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.