1397-04-23 13:48
1789
0
55174
گفتگوی اختصاصی با اولین بانوی وزنه بردار ایرانی:

حجاب محدودیتی برای ورزشکاران زن نیست/ استعدادهای ورزشی حمایت شوند

پارمیدا محمودیان نوجوان محجبه گلستانی است که برای نخستین بار با رفتن روی تخته وزنه برداری در میادن بین المللی جاودانه شد.

به گزارش گلستان ما؛ همواره ورزش کرن زنان مسلمان مورد توجه جهانیان قرار داشته و حضور بانوان ایرانی و درخشش آنان در صدر اخبار رقابت های ورزشی در جهان بوده است .بخصوص ورزش وزنه برداری که کمتر کسی فکرش می کرد بانوان ایرانی در آن فعالیت کنند، از سال گذشته به صورت رسمی در کشور با برگزاری آزمون های استعداد یابی کار خود را آغاز کرده است .
ورزشی که با حضور دختران ایرانی، طلسم 70 ساله حضور بانوان را شکسته است و باعث شد دختران ایران با پوشش کاملا اسلامی در جهان دیده شوند.

پارمیدا محمودیان نوجوان 15 ساله گلستانی است که لقب نخستین بانوی وزنه بردار ایرانی شرکت کننده در میادین جهانی را کسب کرده است، او امیدوار است با حضور دوباره در تیم ملی مدال جهانی برای کشور به ارمغان آورد.
این دختر ورزشکار گلستانی به دعوت پایگاه خبری گلستان ما به همراه پدر در دفتر این پایگاه خبری حاضر شد و به سوالات خبرنگار ما پاسخ داد.

پارمیدا محمودیان در گفتگو با خبرنگارما می گوید: 15 سال دارم و در پایه نهم تحصیل میکنم، در خانواده ورزشی رشد کرده ام، ورزش را از باشگاه مادرم آغاز کردم و با شرکت درآزمون استعدادیابی که سال گذشته در گرگان برگزارشد به مسابقات انتخابی تیم ملی راه یافتم و سپس در اردیبهشت ماه به مسابقات ازبکستان اعزام شدیم.

او درخصوص حضور در مسابقات ازبکستان و واکنش سایر کشورها به حضورشان می گوید: خوشبختانه خیلی ها خوشحال شدند که بانوان ایرانی شرکت کردند واکنش ها خیلی خوب بود که محجبه بودیم .برخی از بازیکنان هم زمانی که لباس تیم ما را می دیدند،تعجب می کردند که چقدر لباس ما پوشیده است و فکر می کردند مقنعه های ما شاید در زمان وزنه زدن جلوی چشمانمان را بگیرد اما نه تنها اینطور نشد بلکه لباس های پوشیده ما به وزنه زدنمان کمک کرد.

محمودیان می افزاید: اگردقیق ارزیابی کنیم، لباس های پوشیده خیلی بهتر از لباس های باز است، چون وزنه برداری ورزش هوازی نیست که بدنهایمان سرد شودبنابراین لباس های پوشیده راحتتر است و حتی برای پسران هم تصمیم براین است که با لباس های پوشیده تر شرکت کنند.

parmida 1

در عین هیجان با آرامش وزنه هایم را بالای سر بردم

او ادمه می دهد: اولین نفری بودم که از ایران باید بروی تخته می رفتم، کمی اضراب داشتم اما خانم طریقت هیجان ها را برایمان احوال خوش ترسیم کرد و گفت: وقتی می روید فقط به فکر خوشگذراندن زمان باشید و استرس نداشته باشید و همینطور هم شد در عین هیجان با آرامش وزنه هایم را بالای سر بردم.

محمودیان همراه بودن خانواده خود را یکی از دلایل اصلی موفقیتش عنوان می کند و می گوید: تشویق خانواده ورزشکار را لحاظ فکری آماده می کند، اینکه بدانی افرادی هستند که همیشه ازتو حمایت می کنند برای خوشحالی آنها و مردم کشورت تمام تلاشت را برای موفقیت انجام خواهی داد.

از او درباره نگاه مردانه و سخت به ورزش وزنه برداری و دست و پنجه نرم کردن با فولاد توسط یک دختر می پرسم ، می گوید: کسانی که از بیرون نگاه می کنند فکر می کنند این ورزش خیلی سخت، مردانه و خشن است اما تا وقتی سراغ آن نروی و وزنه نزنی لطافتش را احساس نمی کنی، تک تک تکنیک ها باعث آرامش می شود و فشار زیادی به ورزشکار وارد نمی شود .

parmida 5

ورزش تمرکزم بر روی دروس را بیشتر کرد

تاثیر ورزش در زندگی او نیز ایجاد تمرکز و آرامش و یادگیری بهتر دروس بوده است به طوری که بعد از مسابقات روزی 3 امتحان را با موفقیت و با معدل بالای 18 به پایان رسانده است .

پدر این ورزشکار نوجوان  این نکته را تایید می کند و می گوید ، ادب، آرامش و احترام زیاد از خصلت های پارمیدا است.

محمودیان درپاسخ به کاستی های وزنه برداری بانوان دراستان و کشورو مقایسه آن با امکانات سایر کشورها می گوید: ایران در وزنه برداری همیشه حرف اول را می زند ، مربی های خوبی هم داریم و تا جایی که هم توانسته اند امکانات خوبی برای ما فراهم شده و حمایت ها از سوی فدراسیون خوب بوده و امکانات عالی بود .

parmida 3

کمبود مربی خانم در استان

اما پدر پارمیدا در تکمیل سخنان دخترش می گوید: درزمینه مربی با توجه به نوپا بودن این رشته برای بانوان کمی مشکل داریم ، در استان مربی خانم نداریم و به تازگی و میله و .امکانات توسط مسئولان برای تمرین فراهم شده است.
پارمیدا البته اضافه می کند که کلاس های مربی گری در حال برگزاری است بزودی مربیان خانم بیشتری خواهیم داشت و امیدواریم استان گلستان هم مربی بومی تربیت کند.

محمودیان واکنش ها به بازگشت غرور آفرینش را به استان با برگزاری مراسم استقبال در گرگان بیان می کند و می گوید: وقتی برگشتم همه خیلی خوشحال شدند .

چندان حمایتی از پارمیدا نشد

محمودمحمودیان اما با تقدیر از مرادی رئیس فدراسیون خانم طریقت بیان می کند: این دو شخص در فدراسیون از دختران حمایت کردند و حتی با حمایت های آنان تیم ملی بانوان تشکیل شد اما در استان چندان حمایتی از پارمیدا نشد .

پدر پارمیدا که خود نیز از رزمی کاران سالهای نه چندان دور استان است ادامه می دهد: همه ورزشکاران نیازمند روحیه و حمایت هستند، حمایت فقط مالی نیست همین روحیه دادن شرکت کردن در مراسم استقبال، دیدار با ورزشکاریک دلگرمی مضاعف برای ورزشکاران است حالا این فرد اگر در رده نوجوانان باشد بسیار با اهمیت تر است چرا که استعداد و آینده ورزشی کشور هستند که باید حفظ شوند .

وی از تربتی نژاد رئیس هیئت های ورزش گرگان هم تشکرمی کند و می گوید: دعوت پارمیدا و تقدیر از او را برایمان ارزشمند چرا که همین حمایت های معنوی ورزشکاران به ورزش در زیر پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران دلگرم و مانع از حضورشان برای سایر کشورها می شود.

parmida 4

استعدادهای ورزشی باید حمایت شوند/ هدفگذاری برای نگهداشت استعدادها مهم است

پدر پارمیدا به هدفگذاری و داشتن برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت تاکید می کند و می افزاید: حمایت از استعداد های ورزشی باید از سوی مسئولان استانی صورت گیرد،.فراهم کردن زیرساخت های مکان تمرین و امکانات برای ورزشکاران حرفه ای باید انجام شود تا استعدادها نسوزند، چرا که باید به صورت حرفه ای تمرین کنند تا بتوانند در میادین بزرگ بدرخشند.

حجاب مانع ازحضور ورزشکاران در میادین جهانی نیست

اولین بانوی تاریخ وزنه برداری ایران اما حجاب را مانع از حضور ورزشکاران در میادین جهانی نمی داند و می گوید: برای زن محجبه ورزشکار محدودیتی وجود دارد، محدودیت بستگی به عادت ها دارد، ما مسلمانیم و هیچ محدودیتی برای بسیاری از رشته های ورزشی نداریم، شاید اگر کسی از بیرون نگاه کند اینطور به نظر بیاید اما بانوان ایرانی نشان دادند که در همه جا با حجاب اسلامی و موفق حاضر می شوند .

parmida 2

اطلاعات ورزشکار باید بروز باشد

محمودیان که کار ورزش حرفه ای اش را با مطالعه عجین کرده است ، می گوید: همواره برای بروز کردن اطلاعات خود موضوعات مختلف تکنیک و ..وزنه برداری را مطالعه می کنم و حتی اخبار روز جهان را دنبال میکنم.
او معتقد است برای هر فرد در هر رشته ای الگویی وجودارد و ادامه میدهد، الگوهای ورزش ام درایران سهراب مرادی و در بانوان لیدیا وزنه بردار اسپانیا یی است.

اولین بانوی ورزشکار تاریخ وزنه برداری ایران حرف پایانی خود را تشکر از پیشکسوتان می گذارد و احترام به آنها وظیفه خود می داند و می گوید: از آقای مردادی و خانم طریقت تشکر میکنم برای راه اندازی تیم بانوان خیلی تلاش کردند و از خانواده ام و که حمایتم کردند و رئیس هیئت ورزشی شهرم تشکر میکنم . و آرزو میکنم لیگ بانوان این رشته نیز با حمایت های مسئولان راه اندازی شود .

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.