1397-04-06 18:22
1141
0
54746
یک مقام مسئول :

تاکنون گلستان رتبه دوم تولید کننده گندم کشور دارد

مدیرکل خرید داخل بازرگانی دولتی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: براساس آخرین آمار حدود 3 میلیون و 700 هزارتن گندم با ارزش بالغ بر 44 هزار میلیارد ریال از گندمکاران خریداری شد.

به گزارش گلستان ما ؛ به گفته مومن نیافر؛ تاکنون 20 هزار میلیارد ریال معادل 48 درصد مطالبات گندمکاران پرداخت و مابقی پس از تأمین منابع مالی به صورت روزانه و هفتگی به حساب آنها واریز خواهد شد.

نیافر در پاسخ به این سوال که آیا میزان خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است یا خیر، بیان کرد: با توجه به شرایط جوی متغیر، توقف برداشت روزانه در برخی استان ها ناشی از ریزش باران و مه و تاخیر در برداشت گندم امکان مقایسه خرید تا پایان فصل برداشت وجود ندارد.

این مقام مسئول خوزستان، گلستان، فارس، کردستان و کرمانشاه را به ترتیب از استان های برتر تولیدکننده گندم برشمرد.

وی در پاسخ به این سوال که شنیده های اخیر مبنی بر کاهش تمایل کشاورزان در تحویل گندم به سیلوها و افزایش رغبت آنها در عرضه گندم به مرغداران و دامداران صحت دارد یا خیر،گفت: همه ساله بازرگانی دولتی براساس جدول پاکی و مشخصات خاص اقدام به خرید تضمینی گندم از کشاورزان می‌کند و بدیهی است که کشاورزان برای گندم تولیدی که خارج از شرایط خرید است، آن را جهت سایر مصارف به فروش رسانند.

مدیرکل خرید داخلی بازرگانی دولتی ادامه داد: هم اکنون متوسط گندم تولیدی کشاورزان با نرخ یک هزار و 325 تومان از آنها خریداری می شود که با توجه به قیمت سایر نهاده ها بعید است که قیمت خرید گندم مورد توجه دامداران و مرغداران باشد.

وی با اشاره به اینکه کاهش عرضه گندم به سیلوها را نمی توان تایید و تکذیب کرد، بیان کرد: با وجود آنکه متغییرهای مختلفی همچون شرایط جوی،کاهش تولید و میزان روزانه برداشت در ارائه گندم تولیدی به سیلوها تاثیرگذار است؛ بنابراین تا پایان فصل برداشت نمی توان اظهار نظری راجع به این موضوع داشت.

نیافر در پایان سخنان خود درباره آخرین وضعیت ثبت اطلاعات گندمکاران در سامانه تصریح کرد: شش ماه قبل از فصل برداشت، حوزه فناوری اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی به تولیدکنندگان اطلاع رسانی کرده بود که تنها گندم کشاورزانی که در سامانه پهنه ثبت نام کنند، توسط سیلوها خرید تحویل گرفته می شود اما برخی از بهره برداران در سامانه ثبت نام نکردند و باور نداشتند که امسال گندم تولیدی تنها از این طریق خریداری خواهد شد، بنابراین پس از مراجعه به سیلوها و راهنمایی جهت ثبت نام در سامانه محصول آنها خریداری می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.