1397-03-23 11:40
1466
0
54331
گزارش؛

گلستان زخم خورده بی‌تدبیری مسئولان؛ عدم تحقق توسعه با سهم‌خواهی گروه‌ها

سمت گرفتن برخی افراد بی‌تجربه و بعضا ناکارآمد و قرارگیری آنها در پست‌های حساس با فشار و حمایت گروه‌های سیاسی و اقتصادی خاص و تغییر احکام صادره برای برخی مدیریت‌ها گوشه‌ای از وادادگی‌ وفشارهای برخی گروه‌های سیاسی به استاندار و دیگر مسئولان استان است.

به گزارش گلستان ما به نقل از تسنیم، استان گلستان با وجود ظرفیت‌های بکر و مزیت های بی‌شمار سال‌هاست که از قطار توسعه جا مانده و نتوانسته آن‌گونه که برازنده نام و نشان و مردمان سخت‌کوش آن است در مسیر پیشرفت قرار بگیرد.

گواه این مدعا را می‌توان با گذشت 20 سال از عمر این استان در درآمد سرانه اندک مردم، بیکاری افسارگسیخته، عدم توزیع متوازن خدمات و اعتبارات، رشد آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق و داشتن رتبه های نخست کشور در برخی از بزه ها، وجود بیش از یک‌هزار پروژه نیمه‌کاره، عدم تحقق وعده‌های مسئولان از بزرگراه و راه آهن گرفته تا بیمارستان‌هایی که چند سال از تصویب آن می‌گذرد اما خبری از کلنگ‌زنی آنها نیست و شاید صدها نابه سامانی دیگر مشاهده کرد.

از شکل‌گیری استانی مستقل به نام گلستان 2 دهه می‌گذرد اما سیاست‌زدگی، بلای جان این سال‌های آن شده و نگذاشته مانند استان‌های همجوار، گلستان و مردمانش طعم توسعه و پیشرفت را بچشند. طرفداری از یک جریان خاص موجب شده تا اصل مهم شایسته‌سالاری در این استان به فراموشی سپرده شود و افراد عموما براساس سلایق سیاسی‌شان، در سمت‌های مختلف قرار بگیرند.

انتخاب استانداران و فرمانداران در دولت‌های مختلف با مشی‌های متفاوت هم نتوانست گره عقب‌ماندگی‌های این استان را باز کند، زیرا هر مدیری که آمد اتوبوسی هم پشت سر آن راه افتاد و فرقی نمی‌کرد افراد شایسته و ناکارآمد همه از دم یک تیغ گذارنده شدند و در نهایت افراد جدید اغلب بی‌تجربه و ناکارآمد برای چند سالی صندلی مدیریت را قبضه کردند.

این دور باطل همواره ادامه داشت و روزی منتقدان می‌گفتند استاندار وقت اتوبوس اتوبوس مدیر از استانی دیگر به گلستان آورده و روز دیگر هم می‌گفتند مدیریت عشیره‌ای و قبیله‌ای راه افتاده است. در این سال‌ها آنچه که کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت شایسته‌سالاری بود. اصلی که دولت تدبیرو امید داعیه آن را داشت اما در اغلب موارد برخلاف آن عمل کرد.  از سویی دیگر اغلب نمایندگان ادوار مختلف استان در مجلس شورای اسلامی هم کارشان دخالت در عزل و نصب‌ها و چیدن مهره‌ها برای انتخابات‌های بعدی بوده و هست.

حسن صادقلو، استاندار سابق گلستان که همواره از سوی منتقدین به ناکارآمدی و مدیریت عشیره‌ای متهم می‌شد، یک امتیاز خوب هم داشت. وی در قبال لیست‌هایی که برای انتصاب ها از سوی چهره‌ها، احزاب و گروه‌های سیاسی اصلاح طلب برایش فرستاده می‌شد، ایستادگی کرد و تاوان آن را هم داد. صادقلو بارها از اصلاح‌طلبان انتقاد کرده و گفته بود جز لیست دادن برای پست و سمت ها، حتی یکی از این منتقدان اصلاح طلب راهکاری برای توسعه استان ارائه نکرده است.

با رفتن صادقلو بازار شایعات برای تصدی سمت استانداری گلستان داغ داغ شد و برخی از چهره های موجه صرفاً به دلیل نداشتن مشی اصلاح طلبی در فضای مجازی موردهجمه سنگین قرار گرفتند. تا اینکه عکس‌های آن شام و آن رستوران در یکی از بهترین نقاط تهران منتشر شد. در حالی که تقریبا همه نمایندگان پایشان را برای انتخاب استاندار بومی از سوی دولت، در یک کفش کرده بودند. اما با سیدمناف هاشمی به توافق رسیدند! همان زمان بسیاری از صاحب نظران مدعی بودند نمایندگان امتیازات لازم را از هاشمی گرفتند و قول حمایت از وی را داده اند.

مناف هاشمی حدود 10 ماه قبل به عنوان هشتمین استاندار گلستان منصوب شد و هدف خود را خدمت به مردم و توسعه این استان برشمرد. در روزهای نخست صراحت لهجه، برخورد کلامی با برخی مدیران، انتقاد از گزارشات برخی دستگاه‌ها و مدیران شهروندان گلستانی را به ادامه مسیر با هاشمی امیدوار کرد. اما با آغاز انتصاب مدیران که البته حق طبیعی هر مسئولی است، ماجرا به گونه‌ای دیگر رقم خورد.

سمت گرفتن برخی افراد بی تجربه و بعضا ناکارآمد و قرارگیری آنها در پست های حساس با فشار و حمایت برخی افراد و گروه های سیاسی خاص، تغییر احکام صادره درباره برخی مدیریت ها و قرار گرفتن افراد در برخی سمت ها که خود در آینده به بحران ها دامن خواهد زد، گوشه ای از وادادگی های استاندار به برخی گروه‌های سیاسی است. فشار برخی نمایندگان برای دخالت در عزل و نصب ها و سمت گرفتن خواهرزاده فلان نماینده و فلان مدیر با وجود افراد اصلح، نشان می دهد، نمی توان خیلی به شعارهای توسعه استاندار دلخوش کرد.

هاشمی بارها تأکید کرده که نیروی انسانی شایسته و کارآمد، بزرگترین سرمایه در سیستم‌های اجرایی است اما به نظر می‌رسد خود، اعتقادی به این سخنان نداشته باشد.

این در حالی است که استاندار حتی برای انتخاب مشاوران و تشکیل شوراهای به اصطلاح راهبردی از جمله جوانان، بانوان و رسانه نیز بسیار ضعیف عمل کرده و تنها در مورد شورای راهبردی رسانه می توان گفت که برخی افراد در این شورا عضویت دارند که از پس اداره یک رسانه برنیامده‌اند و آن را به تعطیلی کشاندند و یا اینکه سابقه برخی افراد در حوزه رسانه هم در حد وبلاگ‌نگاری بوده است.

معامله‌ها برخی مسئولان و صاحبان قدرت، خیانت در امانت است

حجت‌الاسلام دکتر سیدعلی طاهری، نماینده سابق گرگان و آق قلا در این باره ابتدا اشاره ای به فرمایشات امام خمینی (ره) می‌کند و می‌گوید: فردی که قرار است مسئولیتی برعهده بگیرد باید خودسازی داشته باشد. اگر افراد می‌بینند که توان انجام مسئولیتی را ندارند نه تنها برای این سمت‌ها داوطلب نشوند بلکه دیگرانی هم که برای خوش خدمتی این سمت را به آنها پیشکش می‌کنند، نیز " نه" بگویند.

وی با تأکید براینکه مسئولیت‌ها امانتی در دست افراد است، خاطرنشان کرد: متأسفانه این گونه معامله‌ها بین برخی مسئولان و صاحبان قدرت وجود دارد. برخی اوقات افرادی ناکارآمد و ناتوان و ضعیف و حتی برخی دارای سابقه منفی برای برخی سمت‌ها به سفارش مدیران یا نمایندگان انتخاب می‌شوند که این خیانت در امانت است.

طاهری معتقد است انتخاب افراد ناکارآمد در بدنه اجرایی استان مانع توسعه بوده و در گذشته هم ضررهای آن متوجه این استان شده و دودش به چشم مردم رفته است.

وی که سابقه دو دوره نمایندگی مردم گرگان و آق قلا در بهارستان را دارد، درباره دخالت برخی نمایندگان در عزل و نصب‌ها یا چیدن مهره‌های موردنظر برای انتخابات بعدی می‌گوید: متأسفانه این یک نقطه ضعف بوده و تبدیل به یک فرهنگ نادرست شده است. من هم در 8 سال نمایندگی با این خواسته‌ها مواجه بودم. برخی در انتخابات به نامزدها برای رأی آوردن کمک کردند و بعد از انتخابات توقع آنها بسیار زیاد است و عده قلیلی هم هستند که صرفا برای رضای خدا کار کرده‌اند. اگر نماینده بخواهد به وظیفه خود عمل کند، به هیچ وجه نباید در عزل و نصب‌ها دخالت کنند هرچند در حد مشورت گرفتن یا مشورت دادن، یک امر طبیعی است.

طاهری معتقد است با توجه به عقب‌افتادگی‌هایی که این استان دارد داشتن روحیه جهادی، خداترسی، پاک دستی، وجدان‌کاری و تخصص شاخص‌هایی است که در انتخاب مدیران و مسئولان باید به آن توجه کرد.

در پی اتفاقات اخیر اعتراضاتی از سوی برخی از شهروندان در فضای مجازی به برخی عزل و نصب‌های اخیر در استان مطرح و بعضا به دستمایه‌ای برای طنز هم تبدیل شده است. در سوی دیگر هم بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران در حوزه مدیریت معتقدند این شیوه ناصواب در انتخاب مدیران، به عقب ماندگی‌های استان دامن زده و گپ تاریخی که همواره از آن یاد می‌شود را عمیق‌تر می‌کند. باید دید استاندار  گلستان که شعار " توسعه همه جانبه" را مطرح کرده چگونه می‌خواهد با این انتصابات چرخ این استان را به حرکت درآورد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.