1397-01-08 09:11
3555
0
52039
مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان مطرح کرد:

۶ روز حضور فعال هلال احمر گلستان با 8 غواص در حادثه گل رامیان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گلستان اظهار داشت:هلال احمر در حادثه چشمه گل رامیان ۸ غواص اعزام کرده بود و در ۹ روز جستجوی جسد در گل رامیان ۶ روز حضورفعال داشت.

به گزارش گلستان ما ؛ حسین احمدی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گلستان در گفتگو با خبرنگار کمالان نیوز در رابطه با حادثه چشمه گل رامیان گفت:غریق هایی که در محدوده شهرها اتفاق می افتد بر عهده دو دستگاه محول شده یکی در درجه اول شهرداری ها است و دیگری هیئت نجات غریق و غواصی است.

وی ادامه داد:حدود ۱۰ سال پیش ستاد حوادث غیرمترقبه نام داشت که به مدیریت بحران تغییر نام داد و در آن زمان در استان یک دبیر داشته و ریاست آن بر عهده معاون هماهنگی امور عمرانی بوده و در شرح وظایفی آن نوشته شده است که امدادنجات ساحلی دریایی بر عهده فدراسیون شنا می باشد که هلال احمر پشتیبان و اورژانس در محل حادثه باید حضور داشته باشد.

احمدی متذکر شد: بحثی که در غریق وجود دارد این است که غریق هایی که در سیلاب اتفاق می افتد همچون حادثه سیلاب دهنه زرین گل علی آبادکتول،مواردی که ناشی  از حوادث غیرمترقبه و در خارج شهرها باشد برعهده هلال احمر است و ما نیز ورود پیدا کرده بودیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گلستان عنوان داشت:طبق قانون ،فدارسیون نجات غریق و غواصی که در استان ها، هیئت نجات غریق و شهرداری رامیان متولی این حادثه در چشمه گل رامیان بودند، که شهرداری رامیان امکانات غواصی ندارد.

احمدی افزود: هلال احمر در ۴ روز اول این حادثه که ورود کرده بود و هیچ دستگاهی در این حادثه حضور نداشته است و مستندات آن موجود است.

این مقام مسئول تصریح کرد: دستگاه غواصی سریعا آف می شوند(از دور خارج می شوند) آف شدن مانند؛ تمام شدن کپسول اکسیژن ، تنظیم شدن کمپرسور که متاسفانه در استان گلستان محلی که این موارد را چک کند نداریم ،چون ۲۶ اسفند آغاز این عملیات انجام شد و چون به ایام تعطیلات نوروزی مواجه شدیم جهت چک وسایل غواصی با مشکل برخوردیم چون چک وسایل غواصی در استان مازندران و تهران بوده در استان مازندران به دلیل ایام نوروز این مکان تعطیل بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گلستان گفت:ما جلسه ای با فرماندار رامیان در فرمانداری این شهرستان برگزار کردیم و در این جلسه به فرماندار این شهر گفتیم که طبق قانون این دو دستگاه مربوطه را ورود دهید اما متاسفانه ما تا همین چند روز آخر چیزی از حضور این دوستان ندیدیم.

وی یادآور شد:در روز ۲ فروردین که شخصا درمحل حادثه حضور داشتم یک تیم مستندساز نیز دراین محل اعزام کردیم ،البته حضور مستندساز جهت آموزش و پیشگیری در کارگاه های آموزشی بوده چون بحث پیشگیری بسیار مهم است زیرا همین چشمه گل رامیان قربانیان زیادی را به خود گرفته است و در بحث پیشگیری در این منطقه اقداماتی انجام نشده بود.

احمدی خاطرنشان کرد:متاسفانه محوطه چشمه گل رامیان ریزش و رانش کرده که باید متویان امر به این منطقه اهمیت خاصی دهند تا شاهد این اتفاقات تلخ نباشیم.

وی افزود:مدیرعامل شهرداری گرگان یک روز در محل حادثه جهت غواصی حضور رساند و به دلیل سردی آب و وجود خس و خاشاک فراوان ،نیم ساعت بیشتر نمی توانست غواصی انجام دهد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اظهارداشت:یکی از افراد به ما اطلاع دادند که یک غواص مسلط به این کار از نیروی دریایی ارتش جهت غواصی و کشف پیکر این جوان در منطقه می باشد و ما با همکاری فرماندار محترم این شهرستان این غواص نیروی دریایی را چک و ست مورد نیاز را  فراهم کردیم.

احمدی ادامه داد:طبق قانون هلال احمر مدیریت این عملیات را برعهده ندارد و ما پشتیبان این عملیات هستیم ،مجموعه هلال احمر هیچگونه ادعای در این حادثه نداشته است ،اما متاسفانه برخی از دوستان با عدم اشراف کامل، مجموعه هلال احمر را زیر سوال بردن و عنوان کردن که ما در کشف جسد این جوان پز دادیم که به هیچ عنوان در شخصیت ما این رویه جایگاهی ندارد.

وی بیان داشت:از روز اول حادثه که بعدازظهر ۲۵ اسفند بوده تا روز کشف جسد ۱۱ روز طول کشید که برخی از دوستان بدون آگاهی این مورد را ۱۳ روز عنوان کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تاکید کرد:هلال احمر در این حادثه ۸ غواص اعزام کرده بود که تا عمق ۲۷ متری نیز غواصی کردند و دوستان دیگر ما این جسد را در عمق۲۰ متری کشف کردند و جای تقدیر دارد.

این مقام مسئول بیان داشت: گروه مهندسی جواد الائمه(ع)سپاه پاسداران جهت تسریع جستجو جسد چند قایق نیز برای غواصان تهیه و به منطقه اعزام کرده بود.

حسین احمدی یاد آور شد:در بحث غریق نجات، سپاه غیور و ارتش قهرمان هیچ مسئولیتی در این حوادث ندارند و متولیان این امر شهرداری ها و هیئت های نجات غریق وغواصی هستند و اگر سپاه و ارتش ورود پیدا می کنند یا اجازه ورود این دونهاد مقدس داده می شود و یا به دلیل نگاه انسان دوستانه آنان است که ورود پیدا می کنند.

وی افزود:چند روزی که دستگاه نجات غریق یا همان غواصی آف داشته یکی دو روز بوده و در مجموع ۹ روز عملیات جستجو بوده و هلال احمر ۶ روز در این حادثه بوده و تقریبا سه آن را یکی از پرسنل نیروی دریایی ارتش که گنبدی نیز بوده و دیگری آقای غفاری که خود را دبیر هیئت نجات غریق استان معرفی کرده حضور یافتند.

مدیرعامل هلال احمر استان گلستان ادامه داد: توصیه ما به گردشگران و مسافران نوروزی این است که به هر منطقه ای سفر می کنند حتما اشراف اطلاعاتی داشته باشند از همپای ما در هلال احمر و حتی مردم محلی مناطقی که حضور دارند جهت اطلاع از مناطق این استان سوال داشته باشند.

احمدی افزود:گردشگران و مسافران عزیز اگر جهت شنا و کوهنوردی به منطقه ای از استان گلستان حضور می یابند اول از همه هواشناسی را اولویت کار خود قرار دهند و در تاریکی اقدام به رانندگی، کوهپیمایی و شنا نکنند.

وی در پایان اظهارداشت:رانندگان عزیز تقاضامندیم به علائم راهنمایی و رانندگی و هشدارهای امدادی توجه داشته باشند و در مواقع خستگی و خوابالودگی به هیچ عنوان اقدام به رانندگی نکنند که خوشبختانه امسال آمار حوادث رانندگی نسبت به سال ۹۶  کمتر بوده است.

گفتنی است هادی ملک جوان ۲۱ ساله شاهرودی که اصالتا اهل قرن آباد شاهکوه بوده، حدود دو هفته پیش به همراه خانواده اش به استان گلستان سفر کرد، اما متاسفانه این جوان در منطقه تفریحی گل رامیان غرق شد.

 

 

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.