1397-01-08 12:54
1585
0
51991
به قلم حسن بیارجمندی؛

حمایت از کالای ایرانی نیازمند بیداری اجتماعی- فرهنگی ایرانیان است / برای عرضهِ هویتِ اصیل ایرانی به جهان باید از کالای ایرانی حمایت کنیم

امروز نه تنها برای حفظ استقلال ملی خودمان با وجود تحریم های اقتصادی دشمنان ایران و ایرانی ، بلکه برای عرضه هویت اصلی مان به جهانیان ناگزیر به پیاده سازی یک بسته اجتماعی- فرهنگی بیدار کننده ایرانی و ایرانیان هستیم تا افق چشم انداز حمایت از خرید کالای ایرانی را ترسیم و دستیابی به آن را عینیت عمومی ببخشد.

به گزارش گلستان ما؛ والتر لیپمن ، روزنامه‌نگار و مفسر سیاسی بانفوذ و مشهور ایالات متحده آمریکا در خاطرات خودش نقل کرده است که بعد از جنگ جهانی دوم ، در کشور چین با قطار به شهری سفر می کردم .

در کوپه ای که بودم یک خانم جوان زیبای چینی حضور داشت که از هیچ نوع آرایشی استفاده نکرده بود .

برایم خیلی عجیب بود از او سوال کردم که چرا با وجود این سن و سال و اقتضای آن ، از هیچ آرایشی استفاده نکرده ای

 لیپمن می گوید : دخترک جوان کمی تامل کرد و با تعصبی تمام به من گفت که : " تا زمانی که اقتصاد آمریکا را پشت سر نگذاریم از وسایل آرایشی استفاده نمی کنیم"

جواب خیلی سنگینی بود برای من بعدها فهمیدم که این شعار ؛ راهبرد کلی هیات حاکمه چین است که اینگونه بر روی دلها و زبان های شهروندان چینی نشسته است.

این چند روز که عنوان و تحلیل شعار سال ۹۷ و اخبار جنگ تجاری بین آمریکا و چین و اقتدار چین در برابر آمریکا را دنبال می کردم ؛ یاد این خاطره والتر لیپمن افتادم.

آیا حقیقتا تمام ایرانی های مخاطب این شعار سال می دانند :

چرا باید از کالای ایرانی حمایت کنند ؟

برای چه مدت هزینه حمایت از کالای ایرانی را بپردازند ؟

افق چشم انداز چنین حمایتی از کالاهای ایرانی چه خواهد بود ؟

از همین منظر ، اساسا این شعار یک شعار صرف اقتصادی نیست که با اتخاذ یک بسته سیاستی و برنامه ی اقتصادی امید به تحقق اثرگذار ، گسترده و طولانی مدت آن داشت .

بلکه پیش و بیش از همه ، به یک بسته اجتماعی- فرهنگی بیدار کننده ایرانی و ایرانیان نیاز دارد تا افق چشم انداز حمایت از خرید کالای ایرانی را ترسیم و دستیابی به آن را عینیت عمومی ببخشد .

امروز از هر ایرانی در ارتباط با چرایی ضرورت حمایت از خرید کالای ایرانی سوال کنید ؛ صرف نظر از نقد جدی یا توجیه نسبت به کیفیت بعضی کالاهای ایرانی و یا فقدان بعضی کالای مورد نیاز خود و ... ، حداکثر افق چشم اندازی که مطرح می کنند خروج اقتصاد کشور از رکود و اشتغال و بعضی آثار اجتماعی آن است.

اما چنین افقی تا چه میزان و درصد دغدغه ایران و ایرانیان است و می تواند آنان را در راستای شعار سال به اجمال ملی و تحقق آن ترغیب کند ؟

و مهمتر از همه سرمایه ایران و ایرانی را در مسیر تولید و عرضه مناسب کالای ایرانی سوق دهد و یا تاجر و بازرگان ایرانی از واردات منفعت طلبانه شخصی خود منصرف شود و به صادرات و عرضه کالای ایرانی اهتمام ورزد

این واقعیت را باید بپذیریم که صرف نگاه اقتصادی به این شعار سال ، بدون توجه به زمینه های اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی و حتی دینی و مذهبی ( تعبیر رهبری به عبادت بودن سرمایه گذاری در امر تولید با نیت خالص برای خدا) راه بجایی نخواهد برد ؛ کما اینکه در مثال مورد اشاره رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تعصب نسبت به تیم های ورزشی با صرف بازی و نگاه ورزشی راه بجایی نخواهد برد ؛ بلکه دیگر زمینه های اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی در گرایش به تیم های ورزشی اثرگذار است. 

۸ ۰۳ ۲۷ ۱۰ ۴۷ ۵۹

امام خمینی(ره) در پیام خود به مناسبت نیمه شعبان مورخه  ۱۳۵۸/۰۴/۱۸ در این ارتباط اشارات ظریفی دارند که عمق نگاه ایشان را نسبت به این موضوع می رساند :

حضرت امام (ره) نوشته اند که : "بارها تذکر دادیم که باید ایرانی بسازیم که بتواند بدون اتکاء به آمریکا ، شوروی و انگلستان این جهان خواران بین المللی استقلال سیاسی ، نظامی ، فرهنگی و اقتصادی خویش را به دست گیرد و روی پای خود بایستد و هویت اصیل خویش را به جهان عرضه کنند . " (صحیفه نور ، جلد ۸ ، صفحه ۹۱)

امروز نه تنها برای حفظ استقلال ملی خودمان با وجود تحریم های اقتصادی دشمنان ایران و ایرانی ، بلکه برای عرضه هویت اصلی مان به جهانیان ناگزیر به پیاده سازی این نسخه تولید کالای ایرانی و خرید کالای ایرانی هستیم تا از رهگذر آن همانطور که در حوزه علوم و فنون از جمله در حوزه نظامی و برخی فناوری های پیشرفته بسیاری از کشورها را پشت سرگذاشتم ؛ در این حوزه بسیار مهم نیز آنان را پشت سرگذاشته و یک گام بسیار مهم در راستای ظهور تمدن نوین اسلامی برداریم .

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.