1396-12-09 16:22
1013
0
51027
دادستان کل کشور در گرگان :

تجاوز به حقوق عمومی در گلستان قابل توجه و گریه آور است / مرجع تشخیص جاسوس قوه قضاییه است نه وزارت اطلاعات / ضد انقلاب برای چهارشنبه سوری برنامه دارد

دادستان کل کشور بیان داشت: تشخیص جرم فرد به عنوان جاسوس، یا رد آن برعهده دستگاه قضایی است. اگر فردی در دستگاه قضایی به عنوان جاسوس محاکمه و محکوم شد، نباید کسی بگوید چون اطلاعات تشخیص نداده پس فرد مجرم نیست.

به گزارش گلستان ما ؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری امروز در مراسم تودیع و معارفه دادستان مرکز استان گلستان با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص عدم تحقق عدالت در جامعه به رغم پیشرفت‎های بسیار در حوزه‎های مختلف اظهارداشت: پیشرفت‎های خوبی در 40 سال گذشته داشته‎ایم اما در تحقق عدالت پیشرفت رضایت‎مندی نداشتیم. در نظام جمهوری اسلامی باید بیش از اینکه هست شاهد تحقق عدالت باشیم.

وی با بیان اینکه شاید نخستین مخاطب این سخنان، دستگاه قضایی است، افزود:  به‎رغم تلاش‎ها بخشی از نارسایی‎ها، کمبودها و مشکلات ناشی از این است که دستگاه قضایی ابزار لازم را در اختیار ندارد. ما هنوز در اعتبارات، بودجه و استخدامی مشکلاتی داریم. هرچند نمی‎خواهم بگویم  که قوه مقننه و مجریه کوتاهی می‎کنند؛ با این‎حال باید سهم قوه‎قضائیه به دلیل اینکه حاکمیتی است و امکان واگذاری مسئولیت‎های آن به بخش خصوصی وجود ندارد، بیشتر ببینند.

منتظری بیان داشت: انتظار ما از مجلس و دولت این‎است که نسبت به نیازهای ضروری دستگاه قضایی بیش از گذشته اهتمام داشته باشند. اگر می‎خواهیم خدمت بیشتری به مردم داشته باشیم باید نیازهای ضروری این بخش را هم تأمین کنیم.

وی در ادامه با تأکید بر مسئله امنیت و وظایف دادستان ها در خصوص برخورد با موارد ضد امنیتی تصریح کرد: یکی از مهم‎ترین وظایف دستگاه قضایی در کنار دستگاه‎های دیگر که باید مورد اهتمام جدی قرار بگیرد، حفظ امنیت است.

 دادستان کل کشور تأکید کرد: امنیت کشور و مردم ما به شدت مورد هدف دشمن قرار دارد و  تحقق آن امری نیازمند هم‎افزایی، همکاری و تعامل همه دستگاه‎ها است. اگر یکی از این دستگاه‎ها در ادای وظایف خود کوتاه بیایند به امنیت مردم صدمه وارد می‎شود.

وی با اشاره به برخی حوادث ضدامنیتی در ماه‎های گذشته در کشور گفت: اگر رشد و پیشرفت در عرصه‎های مختلف و گوناگون کشور، آرامش و شادی مردم و تحقق عدالت را در جامعه می‎خواهیم همه اینها زیرسایه امنیت محقق خواهد شد. اگر امنیت نباشد رشد اقتصادی و اشتغال ایجاد نمی‎شود و جان و مال و نوامیس مردم در خطر خواهد بود.

 منتظری یادآور شد: دشمن امروز و دیروز ما با تمام توان به میدان آمده برای اینکه امنیت را در این کشور مخدوش کند. همه اطلاعات مربوط به اتاق های فکر و مراکزی که با حضور کارشناسان امنیتی صهیونیست، آمریکایی و انگلیسی در حال تهیه برنامه علیه امنیت کشور و مردم هستند، به ما می رسد.

 وی تأکید کرد: دشمن برای ضربه زدن به امنیت مردم برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری می‎کند هرچند ما نه از برنامه‎های دشمن واهمه داریم نه ملت اجازه می‎دهد که دشمن بخواهد برنامه‎ها و اهداف شوم خود را محقق کند.

دادستان کل کشور با اشاره به برنامه‎های دشمنان برای ضربه زدن به امنیت جمهوری اسلامی گفت: دشمن برای ما مشکل ایجاد می‎کند و دست بردار هم نیست. آنها برای  چهارشنبه سوری برنامه‎هایی دارند و برای روزهای دیگر نیز برنامه‎هایی ریخته اند. یک روز در پوشش دراویش و یک روز با نام حجاب به دنبال برهم زدن امنیت مردم هستند.

وی تصریح کرد: در برابر برنامه‎های ضد امنیتی؛ دشمنان خارجی و داخلی مطمئن باشند همه دستگاه‎ها کوتاه نخواهند آمد و آنطور که شایسته است هماهنگ با برنامه‎ها و تاکتیک‎های دشمن ما هم تاکتیکی‎ها خود را تقویت خواهیم کرد. دشمنان بدانند جمهوری اسلامی غفلتی در این زمینه نخواهد داشت.

منتظری تصریح کرد: دادستان‎ها موظف هستند در تحقق امنیت، پیش‎بینی‎های لازم را کرده و با دستگاه‎های اطلاعاتی، انتظامی و امنیتی همکاری داشته باشند و تمام نیازهای این دستگاه‎ها را تأمین کنند.

وی با اشاره به حادثه خیابان پاسداران گفت:ما خبر داریم این اندک اغتشاش و آشوب‎گران در کجا ریشه دارند و آبشخور آنها کجا بوده و برای مردم هم به زودی این مسائل نمایان می‎شود.

دادستان کل کشور ادامه داد:  اگر این اطلاعات دیر به مردم می‎رسد به دلیل خاصیت کارهای اطلاعاتی است که باید محرمانه بماند و گرنه مسئولان امنیتی و اطلاعاتی می‎توانستند ریشه‎ها و برنامه‎ها را به مردم بگویند.

وی تأکید کرد: این حرکت مذبوحانه در خیابان پاسداران تهران، برنامه‎های مشابهی که در گذشته داشتند و خواهند داشت حقیرتر از آن است که به درخت تنومند انقلاب و جمهوری اسلامی آسیب برساند.

منتظری در ادامه با اشاره به دست اندازی‎ها و تجاوزاتی که به عرصه‎های منابع ملی از سوی برخی افراد سودجو انجام شده ، گفت: در استان گلستان تجاوز به حقوق عمومی نسبتا قابل توجه است، عرصه جنگل، منابع طبیعی، دریا و آنچه که به عنوان حقوق عمومی در مسائل طبیعی است باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از جاهایی که نمی‎خواهم نام ببرم، انسان را به گریه می‎آورد که نشان دهنده کوتاهی مسئولان اجرایی در گذشته است.

وی افزود: استاندار به عنوان نماینده دولت باید مدیران حوزه‎های مربوط به حفظ حقوق عامه را مکلف به انجام وظیفه کنید. نباید اجازه دهیم این خیانت‎ها در جنگل‎ها توسط عناصر فرصت طلب و سودجو از تهران، استان‎های دیگر و از همین استان رخ دهد.

دادستان کل کشور به مسئله نفوذ در دستگاه‎های اجرایی و ارتباط آن با مشکلاتی که امروز گریبان جامعه را گرفته است هم اشاره کرد و اظهارداشت: دشمن از عناصر نفوذی خود در دستگاه‎های مختلف استفاده می‎کند، باید مراقبت‎های لازم را داشته باشیم. فرد نفوذی پرچم به دست نمی‎گیرد و خود را برملا نمی‎کند بلکه در چهره‎های خدوم و چه بسا متدین خود را جلوه می‎دهد.

وی تأکید کرد: باید مسئله نفوذ را در دستگاه‎های مختلف جدی بگیریم. اعتقادم براین‎ست که یکی از مشکلات جامعه ما که مسئله اقتصادی است، به دلیل این ست که عده ای نفوذی نمی‎خواهند اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبرمعظم انقلاب و مسئله‎ای که دولت برای آن ستاد تشکیل داده است، اجرایی شود.

 منتظری با اشاره به وضعیت موسسات مالی و اعتباری و وضعیت امروز بازار ارز خاطرنشان کرد: اگر امروز موسسات مالی و اعتباری با مشکل مواجه شدند، بانک‎ها درگیر برخی چالش‎ها هستند، در قاچاق کالا و ارز مشکل داریم و بازار ارز یکباره وضعیت بدی پیدا کرده است، قطعا این اتفاقات عادی نیست.

وی گفت: در قضیه اخیر که نیروی انتظامی و بانک مرکزی وارد شدند، اتفاقات زیادی رخ داد ولی اخبارش منتشر نشد که ریشه در کجا دارد.

دادستان کل کشور با اشاره به برخی صحبت‎هایی که پیرامون مباحث مربوط به دستگیری و محاکمه برخی عناصر نفوذی و جاسوس ها در کشور مطرح شده، افزود: همه ما نسبت به مسئله جاسوسی و نفوذ مسئولیت داریم. گاهی گفته می‎شود تشخیص جاسوس برعهده وزارت اطلاعات است که بعد برداشت‎هایی از این سخنان از سوی برخی مسئولان می‎شود که خیلی دقیقی نیست.

وی گفت: کسانی که اینگونه سخن می‎گویند اشتباه می‎کنند و مبنای ما قانون است. وظایف وزارت اطلاعات در قانون مشخص شده  و در ماده یک اهداف و ماده 10 وظایف آن تشریح شده است.

 منتظری تصریح کرد: اینکه می‎گویند تشخیص جاسوس فقط برعهده اطلاعات است، حرف درستی نیست زیرا جاسوسی جرم است و وظیفه تشخیص جرم، تعقیب و مجازات بر عهده قوه قضائیه است.

وی افزود: وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران و نیروی بسیج ضابط قوه قضائیه هستند. وقتی جرمی محقق می‎شود تشخیص اینکه جرم هست یا نیست، یا اینکه در چه حد و مرزی هست و تعیین اینکه چه کسانی عامل شریک یا معاون جرم هستند و تعیین مجازات برای عاملین، شرکاء و معاونین برعهده قوه قضائیه است. در کجای قانون گفته شده که تشخیص جاسوس برعهده وزارت اطلاعات است؟

دادستان کل کشور بیان داشت: تشخیص جرم فرد به عنوان جاسوس، یا رد آن برعهده دستگاه قضایی است. اگر فردی در دستگاه قضایی به عنوان جاسوس محاکمه و محکوم شد، نباید کسی بگوید چون اطلاعات تشخیص نداده پس فرد مجرم نیست./ تسنیم

انتهای پیام/ 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.