1396-11-14 18:02
1327
0
49958
گفتگو با مبارز فرهنگی انقلاب در گرگان:

باوجود تهدید به رگبار برای استقبال از امام (ره) راهی تهران شدیم/ انقلاب کردیم که فساد نباشد/ استقلال سیاسی یکی از مهترین دستاورد انقلاب

مبارز فرهنگی انقلاب در گرگان گفت: ما هم توفیق داشتیم که برای استقبال همراه جمعیت رفته بودیم. شایعه کرده بودند که هر ماشینی بخواهد از گرگان به سمت تهران برود شهربانی در پمپ بنزین پایین آن را به رگبار می بندد اما عشق به امام (ره) و یمان به نصرت الهی ترس را از دل ها می زدود.

به گزارش گلستان ما به نقل از کلاس بیست؛ دهه پیروزی آفرین فجر برای مبارزان انقلاب مملو از خاطرات تلخ و شرین است، انقلابیونی که تا پای جان برای شکست رژیم مستبد شاهنشاهی مبارزه می کردند .

مردمانی که با رهبری مرجعیت دینی  بدون درگیری مسلحانه  و با ایمان به نصرت الهی  ریشه‌ استکبار را با سرنگونی رژیم ستمشاهی خشکاندند.

مردم گرگان هم مانند سایر انقلابیون در سراسر کشور نقش بسزایی در پیروزی انقلاب داشتند 14 شهید 5 آذر57 تنها گوشه ای از تاریخ مبارزاتی مردم گرگان زمین است.

در آستانه چهل سالگی انقلاب به سراغ فرهنگی مبارز شهرگرگان رفتیم، دانشجوی دانشسرای تربیت معلم  آن زمان، معلم و رئیس آموزش و پرورش سالهای پس از انقلاب که عمر خود را صرف این انقلاب کرده است.

photo ۲۰۱۸ ۰۲ ۰۳ ۱۰ ۴۳ ۳۹

با حضور محمدکاظم علاالدین در دفتر پایگاه خبری تحلیلی کلاس بیست؛ پای درد و دل این انقلابی گرگان زمین نشسته ایم؛ جایی که او در سن 21 سال مانند میلیون ها انقلابی در سراسر کشور سنگ تمام می گذارد، هرچند که برای بازگو کردن خاطراتش تمایلی ندارد اما پخش اعلامیه تشکیل جلسات، هماهنگی شعارها و راهپیمایی ها  و تکثیر اعلامیه و پخش نوارهای کاست را از فعالیت های یک سال منتهی به بهمن 57 بیان می کند .

او که با آرامش و شمرده شمرده سخن می گوید، اهداف مبارزه با رژیم شاهنشاهی را اینگونه بیان می کند: دو مسئله حاد و اساسی "ظلم و بی عدالتی" و موجب فساد مالی ، اخلاقی و .. می شد و دیگری" عدم استقلال " بود که علیرغم پیشرفت اندک در هیچ زمینه ای استقلال نداشتیم  و وابسته به دیگران بودیم .
علاالدین ادامه می دهد: در آن زمان ما تیپ بچه های مذهبی سنتی بودیم  که در مساجد و هیئات بزرگ شده بودیم و دورنمایی از حکومت عدل علی در ذهن ما بود لذا برای حکومت اسلامی راهپیمایی می کردیم .رهبری حضرت امام (ره) نقش موثر و مهمی در انقلاب داشت.

636222626498338149

رهبر انقلاب مقصد را مشخص کرده بود

این مبارز گرگانی درباره شعارهای آن زمان می گوید:  اکثریت راهپیمایی ها با شعار "الله اکبر" و "لا إله إلّا اللّه" همراه بود و شعار های مارکیست ها قابل پذیرش نبود " چون انگیزه های مذهبی و دینی می چربید و و رهبری مقصد را مشخص کرده بود و ترسی در دل مبارزان نبود.
او در خصوص نحوه دریافت اعلامیه ها و نوارهای سخنرانی حضرت امام (ره) ادامه می دهد: معمولا سخنرانی ها به صورت کاست می آمد، تلفن محدود بود، سخنرانی های امام از نجف ابتدا به قم و تهران و سپس از انجا به صورت اعلایمه ونوار کاست به شهرستان ها می آمد  اعلامیه ها مراجع سه گانه قم که در ان زمان به دستمان می رسید . در آن زمان اساتید دانشگاه ها هم فعالیت های گسترده ای داشتند .  

6315250 728

محرکه اصلی در انقلاب دانشجویان و دانش آموزان مقطع دبیرستان بودند/ دستگاه تکثیر را از مدارس سرقت کردند تا اعلامیه چاپ کنند

رئیس اسبق آموزش و پرورش گرگان با بیان اینکه محرکه و جمعیت اصلی در انقلاب دانشجویان و دانش آموزان مقطع دبیرستان بودند، می افزاید: دستگاه تکثیر دست انقلابیون نبود و رژیم شاه هم به شدت بر روی آن حساس بود، چند دستگاه تکثیر از مدارس و برخی ادارت سرقت کرده ند و در خانه ها به تکثیر اعلامیه های به طور مخفیانه می پرداختند .

یادم هست در اوایل مبارزات که دستگاه تکثیر نبود خانم ها و آقایان انقلابی شب تا صب50 تا 200 اعلامیه را با دست می نوشتند و صبح توزیع می کردند .

1163373

بچه های دبیرستان ایرانشهر در مقابل شهربانی(بعدمکانی) بدون ترس مبارزه می کردند

وی در پاسخ به نقش دانش آموزان و معلمان در گرگان نیز بیان می کند: دبیرستان ایرانشهر مهمترین و بزرگترین دبیرستان شهر بود،  به لحاظ موقعیت مکانی درست مقابل شهربانی بود.

بچه های ایرانشهر بچه های فعالی بودند، از آن طرف دانشجویان تربیت معلم که بعدها به نام دانشسرای شهید اسدی عرب نام گرفت، در محدوده میدان مازندران و دانشجویان دانشگاه منابع طبیعی هم وسط میدان مبارزه با رژیم مستبد حاکم در گرگان بودند و با برگزاری جلسات شبانه برنامه ریزی های راهپیمایی هایی روزانه آغاز تا پایان آن و نحوه شعاردهی و چگونگی عکس العمل ها  را انجام می دانند، امام (ره) با درگیری مسلحانه مخالف بودند انقلابیون هیچگاه دست به اسلحه نمی بردند .

علاالدین در پاسخ این مسئله که هنوز مبارزات و شیوه های مبارزاتی انقلابی و جایگاه آن در بین جوانان انقلابی معرفی و تبیین نشده است، می گوید: انقلاب به دنبال رفع ظلم و ستم و فساد مالی و اخلاقی بود و اگر بعد از انقلاب هرچقدر بتوانیم عدالت برقرار کنیم ودر مبارزه با  فساد مالی و اختلاس و امثال اینها موفق باشیم قطعا جوانان ما هم انقلاب را تعقیب می کنند و هم اینکه به دنبال افرادی میروند که در این موضوع نقش داشتند و از اینکه کشورشان به سمتی دارد حرکت می کند که به سمت پیشرفت ، توسعه عدالت و انسانیت و اخلاق دلگرم می شوند.

photo ۲۰۱۸ ۰۲ ۰۳ ۱۰ ۴۳ ۳۳

مسئولین نتواستند کشور را خوب اداره کنند/استقلال سیاسی یکی از مهترین دستاورد انقلاب

وی با بیان اینکه متاسفانه مسئولین نتواستند کشور را خوب اداره کنند، می افزاید فساد درونی شده؛ بی عدالتی منجر به سرخوردگی جوانان می شود، امروز شاید خیلی از انقلابیون هم اظهار رضایت مندی نکنند چرا که باید جلوی فسادهای هزار میلیاردی و ..گرفته شود . تا شاهد خروج سرمایه های علمی، اقتصادی و فرهنگی که صدها برابر جنگ خسارت به بار می آورد نباشیم .

این فرهنگی با سابقه گلستانی اذعان می کند: یکی از مهترین دستاورد انقلاب این بود که «استقلال سیاسی» پیدا کردیم و مانند زمان پهلوی استعمار زده کشور دیگر نیستیم ،  ظرفیت های بالقوه  در کشور  فراوانند ،پیشرفت  روز افزون کشور نیز مرهون برنامه های زمام داران است چرا که ظرفیت پیشرفت 50 سال را حتی در 5 سال هم داریم .

1163373

احترام، انس، الفت و دست گیری داوطلبانه متمکنین از نیازمندان ویژگی مردم در سال 57

علاالدین انس و الفت و احترام را ویژگی مردم آن زمان بیان می کند و می افزاید: معمولا خانوادها هرچه داشتن با هم تقسیم می کردند، جوان های هر محله  یک شرکت تعاونی تاسیس کردند و چیزهایی که خانواده آن محل احتیاج داشتند تهیه می کردند و به درب خانه های میبردند.

در دوران انقلاب دعوا و درگیری به شدت کاهش پیدا کرده بود،همه یک دل بودند. آن زمان تصمیم گرفته شد که بازار صبح بسته باشد و شب ها مغازه باز شود همه همین کار رانجام دادند چون هدف والایی داشتند .
مسجد لرزاده تهران تا ورود امام (ره) میزبان مردم گرگان بود

عضو انجمن حامیان آموزش و پرورش گرگان یکی از خاطرات به یاد ماندنی خود را در روزهای آغازین بهمن ماه 57  عنوان می کند و می گوید: قرار بود حضرت امام (ره) 6 بهمن به ایران بیایند در تهران کمیته های استقبال با رهبری آیت الله بهشتی و تنی چند تن از علما و مبارزین تشکیل شد،مردم از سراسر کشور به سمت تهران رفتند .

آن زمان هر منطقه از تهران مسئول پذیرایی از استان های مختلف شد .مسجد لرزاده  و مردم محلات اطراف آن میزبان مردم گرگان بودند .8 تا 10 میلون نفر را در جای جای تهران مردم به صورت خودجوش طی چند روز تا ورود حضرت امام (ره) با بهترین غذاها پذیرایی کردند، اجازه نمیدانند کسی از شهرستان باری بیاورد همه چیز برعهده بازرایان قرار داشت  و در نهایت عشق و علاقه و بدون منت مهمانوازی می کردند و این فراموش ناشدندنی بود.

139111110003574

باوجود تهدید به رگبار برای استقبال از امام (ره) راهی تهران شدیم

علاالدین درخاتمه می افزاید: ما هم توفیق داشتیم که برای استقبال همراه جمعیت رفته بودیم. شایعه کرده بودند که هر ماشینی بخواهد از گرگان به سمت تهران برود شهربانی در پمپ بنزین پایین آن را به رگبار می بندد اما عشق به امام (ره) و یمان به نصرت الهی ترس را از دل ها می زدود. بنده بهمراه چند نفر به دلیل فعالیت های دیگر تا 12 بهمن به گرگان باز گشتیم اما همچنان دلمان در تهران جا گذاشتیم.حضور بنیانگذار کبیر انقلاب در 12 بهمن و سخنرانی های ایشان  و در 10 روز تا 22 بهمن برگ زرینی در مبارزات انقلابیون بود چرا که علی رغم فشارهای رژیم این امام (ره) بود که با آرامش بی مثال خود وارد کشور شد ه بود و نشاط زاید الوصفی را به ملت تزریق کرده بود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.