1396-09-30 11:40
1052
0
48076
نظر علمی آیت الله قدمی در رد نظر برخی علمای گرگانی :

هیچ مورخ معتبری سفر امام حسن به گرگان را تکذیب نکرده / گرگان برای امام (ع) ارزش داشته اما برخی ها دوست دارند شهرشان بنام نارنج و انجیر شهره شود

 مدرس خارج فقه و اصول گفت : اینکه به سفر امام حسن عسگری به گرگان توجه کمتری از جانب مسئولین می شود؛ شاید برای این باشد آنها نیز مثل بسیاری از بزرگان شهر که به جای اینکه شهرشان را به وجود شهدای گرانقدرشان یا سربدارنشان یا شهره کنند، شهرشان را به نارنج، انجیر و ... شهره می کنند.

به گزارش گلستان ما، آیت الله سید حبیب الله قدمی در یادداشت جدید خود با بهره گیری از احادیث و روایات به شبهات مطرح شده در خصوص ورود امام حسن عسکری (ع) به شهر گرگان پاسخ داد:

وی گفت : "یکی از موضوعات بسیار مهمی که نزد مؤمنین و محبان اهل البیت برای شهر گرگان اهمیّت دارد ورود حضرت امام حسن عسکری(ع) والد بزرگوار امام عصر (روحی لتراب مقدمه الفداء) به شهر گرگان است.

این ورود مبارک که نَه به اجبار بلکه به اختیار صورت گرفته است بیانگر ارزش این سرزمین و مردم آن، نزد حضرت امام حسن عسکری (ع) و معصومین بوده است.

اما این رویداد با اهمیّت چرا از طرف بعضی از بزرگان شهر و کم اهمّیت جلوه داده میشود! 

بعضی ها گفته اند سند این مطلب ضعیف است! 

باید در جواب این افراد عرض کنیم! اگر منظور آنها از سند روایت این است که روایان این خبر، نزد عالمان علم رجال توثیق نشده اند باید عرض کنیم «حفظت شیئا و غاب عنک أشیاء»؛ زیرا توقف تصحیح روایات به توثیق فقط در باب عقائد و باب احکام است اگر نگوییم که در باب سنن، بسیاری از علماء قائل به مسامحه هستند.

برای همین است که در نقل وقائع حادثه کربلا و سخنان مطرح شده، دقت در وثاقت راوی نمیشود. بله اگر دلیلی بر کذب خبر باشد یا راوی کذاب باشد، قطعا راجح، تکذیب خبر است. 

علاوه بر اینکه این خبر شخصیتی است که نظیر آن در تاریخ اندک است و نمونۀ وی لااقل در این دیار وجود ندارد تا بتواند خبر وی را ضعیف بداند. ایشان نویسندۀ کتاب الخرائج و الجرائح (ج‏1 ؛ ص424 و 425 و 426) است. 

اما آیا او یک شخصیت ناشناخته است؟ آیا ناآشنا به تاریخ است؟ آیا در دقت و وثاقت وی تردید است؟ 

بهتر است بدانیم او قطب الدين راوندى (سعيد بن هبة اللّه‏) است که تاریخ وفات وی 573 ق‏ است. او اهل ایران و کاشان بود و گرگان را به خوبی می شناخت، عالم بزرگ، محدث موثوق، مفسر قرآن، استاد در علم کلام، فقيه اهل البیت، فيلسوف و تاريخ دان بزرگ شيعه در قرن ششم هجرى بود.

او دارای اساتید بزرگی چون شيخ ابو على فضل بن حسن طبرسى صاحب مجمع البيان بوده است و شاگردانی چون بن على بن شهر آشوب مازندرانى را تربیت کرد. 

علاوه بر اینکه این خبر توسط هیچ یک از مورخین شیعه بلکه هیچ مورخ معتبری تکذیب نشده است .

نکتۀ آخر! 

امّا چرا به این واقعه با اهمیّت توجه کمتری از جانب مسئولین می شود؛ شاید برای این باشد آنها نیز مثل بسیاری از بزرگان شهر که به جای اینکه شهرشان را به وجود شهدای گرانقدرشان یا سربدارنشان یا شهره کنند، شهرشان را به نارنج، انجیر و ... شهره می کنند.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.