1395-12-22 05:42
3082
2
36447
به قلم حمیدرضا فرشیدنیا از گرگان :

انتخابات شورای شهر آینده ؛ یک فرصت یا تهدید

فرشید نیا نوشت : استدعای ما از بسیاری از افراد ناتوانی که این روزها بی جهت خود را توانمند و کاربلد معرفی می کنند، این است که بی جهت احساس تکلیف و یا ادعای تکلیف نکنند.

به گزارش گلستان ما ؛ حمیدرضا فرشید نیا تحلیلگر مسائل اجتماعی نوشت: دراینجا لازم دیدم مقدمه را با این سوال آغاز کنم : " اگر شما شورای شهر می شدید چه کاری برای شهر انجام می دادید ؟ "

 یک عضو شورای شهر باید دانش و اطلاعاتش به روز باشد یا به عبارتی اندیشه های نو و ایده های جدید داشته باشند.

اندیشه نو خوب است! اما متاسفانه شورای شهر ..... طی چند ماه اخیر شاهد اندیشه هایی تخیلی و گاهاً غیر علمی بوده است !

تعداد کثیری از آقایان در مجالس خصوصی و عمومی خود مباحثی را مطرح می کنند که اصولاً طرح یا کارشناسی شده نیست و یا احیاناً در وظایف شورای شهر تعریف نشده است.

اهداف اداره شهرها را براساس نیازهای مردم تنظیم کنند و برنامه مدونی برای هدایت مدیریت شهری داشته باشند.

شناخت نیازهای جامعه اولین و مهم ترین محور در وظایف شورای شهر است! برای مثال طی چند روز اخیر به وفور شنیده شد که برخی ها در آرمان های خود، قسمت ویژه ای برای طرح ... ایجاد کرده اند!!! اما به راستی آیا هم اکنون شهر ... نیاز دارد؟

یکی از مباحث مهم دیگر،‌‌‌ بحث برنامه ریزی و هدایت طرح هاست. طی ادوار گذشته نیز به وفور دیده شده است که تعدادی از نمایندگان در ابتدا کار طرح های مفید و خوبی برای آبادانی شهر مطرح کرده اند، امّا متأسفانه هیچ برنامه ای برای تحقق اهداف خود ندارند.مردم محور و فقرستیز باشند. برای رفع تبعیض و بی عدالتی در مدیریت شهری برنامه عملی ارایه دهند.

تمامی شهروندان حق دارند که از امکانات موجود به اندازه کافی و بطور مساوی استفاده کنند. متأسفانه هم اکنون نیز خیابان ها و مناطق مختلف شهر.... با یک دیگر قابل مقایسه نیستند.

اهل عمل باشند و از شعارگرایی پرهیز کنند، شهامت و شجاعت لازم جهت اجرای طرح ها و برنامه های خود داشته باشند.یکی از آفت های شورای شهر که در شهر...... نیز بسیار به چشم میخورد، بحث شورای شهر پلکانی است! با این معنی که در سال های اخیر نماینگان شورای شهر، به منصب خود به چشم نردبان ترقی نگاه کرده اند و گاها نیز موفق شدند!!!

خداجو و خدامحور باشند و از مقدسات دینی و احساسات مذهبی مردم به نفع گروه یا جناح سیاسی خود بهره برداری نکنند.

آشنا به حقوق شهروندی مثل اصول دموکراسی و آزادی بیان بوده از حقوق زنان و کودکان دفاع کنند بویژه برای جمع آوری و سامان دهی به بزهکاری خیابانی و  قاجاقچیان و معتادان برنامه جامع داشته باشند.یکی از مشکلات رایج پیش آمده در مورد شورای شهر، بی خبری نمایندگان از قانون است.

خوب است که آقایان پیش از هر چیزی قانون اساسی جمهوری اسلامی به خصوص وظایف شورا های شهر و روستا را مطالعه کنند. فن بیان و ارتباطات مؤثر داشته باشند تا بتوانند از حقوق مردم دفاع کنند.مهارت ایجاد وحدت، همدلی و وفاق شهروندان را داشته باشد.گاهاً دیده شده است که تعدادی از آقایان برای جذب آراء از وادی قومیت ها ومحله ای و طایفه ای وارد می شوند که در بسیاری از مواقع موجب ایجاد اختلاف بین آنها می شود.

هیچکس تردید ندارد که کسی می تواند به لیاقت عضویت در شوراهای اسلامی و ترجیحاً در شورای اسلامی شهر نائل آید و مستمراً ایفاگر نقش های موثر و کارآمد باشد اما در اینجا به ذکر مواردی اصولی که باید حایز ان باشد اشاره می کنم:

1- با برخورداری از مدارک دانشگاهی معتبر ، مرتبط و نیز با پشتوانه های اجرایی و مدیریتی و در راستای آنها با پیشینه مکتوب، شفاهی و یا عملیاتی در ارائه دیدگاهها، قادر به فهم مسلط اجرایی وظایف شهرداری ها باشد!

2- شهر را از منظر ورود شهرداری به توسعه شهری بطور کامل بشناسد و تفاوت نگاه و تمایز پردازش شهرداری به شهر را با سایر نگاهها بداند، تا جائیکه جایگاه نهاد مهم شهرداری را به نفع نگاه محدودش، مصادره نکند!

3- از شهر و شهرداری و شهروند و شهروندی، تعاریف استاندارد داشته و قالب ها و محتواها را بشناسد و بداند که مقصد کجاست و با همین هدف یابی ها، مسیریابی را به درستی انجام داده و ابزار مناسبی را در رسیدن به مقصد و وصول اهداف انتخاب و روشهای درستی را نیز پیشه کرده و کارآمدان را با خود همراه کند.

4- چشم انداز او به شهر و توسعه شهری، جهانی باشد و از طرحهای موفق ملی بعنوان الگوهای بومی استفاده کرده و تا جائیکه ممکن است در راستای شکوفائی استعدادهای بالقوه و احیای قابلیت های مهم بکوشد و در این راه از شرایط و امکانات اقلیمی، تاریخی، جمعیتی، قومیتی، جنسیتی، محیطی، درآمدی و فرهنگی بهره گیرد.

5- تجربه یا تجارب موفق و یا طرحهای تجربه شده ای را با خود به شورای شهر بیاورد، نه آنکه بخواهد در شورای شهر به کسب تجربه بپردازد و مردمی را معطل ندانم کاری ها و فقدان های مهارتی خود کند، چرا که شورای شهر، آزمایشگاه و یا آرایشگاهی برای استاد شدن ناشی ها نیست، بلکه دقیقاً یک پارلمان کوچک محلی است که در عین حال، تصمیمات بزرگی بعهده اش سپرده شده و کارهای مهمی باید انجام دهد.

6- بداند که عضویت در شورای شهر، برای دخالت عملی در وظایف اجرایی شهردار، کادر مدیریتی و کارکنان شهرداری و یا مانور رسانه ای عضو یا اعضای شورای شهر برای مصادره فردی نتایج حاصله از یک مجموعه تلاش جمعی نیست، بلکه عضویت در شورا، کمک به تصمیم و هدایت جمعی، ایجاد تفکر و تحقق اراده جمعی است.

7- بتواند با اقتداربخشی به شهردار در جلسات ستادی شهرستان و استان، زمینه های برخورداری شهر را از بودجه ها و اعتبارات ملی و نیز افزایش اختیارات تفویض شده به شهردار را فراهم آورده و برای برخوردارکردن شهر از پروژه ها و طرحهای ملی و استانی، کاتالیزوری عمل کند.

8- بجای خودمحوری و خودپردازی، دگرخواهی و دگرپردازی و شهرپردازی را در دستور کار قرار داده و بشدت از انتقام کشی، مطالبات مادی، مانورهای قدرت فردی، انحصارگرائی، تکروی، سوژه سازی برای مخالفان و رسانه ها، اختلاف اندازی، باندسازی، خط بازی، گروکشی و سلسله اتفاقاتی که در برخی شوراها در سه دوره گذشته، به دروغ و یا به درستی نقل شده، بپرهیزد!

9- وعده های دروغ، بالابردن سطح انتظارات شهروندان، ارائه طرحهای فضائی، بازی با احساسات و آرزوهای مردم، دادن نشانی های غلط، تخریب رقبا، تحقیر عملکردهای گذشته و دادن شعارهای فراتر از اختیارات اعضای شورا نباید در نطق ها و مصاحبه ها و تیترهای تبلیغاتی اش باشد و شهروندان نیز باید بدانند که چنین افرادی، قصد دارند بنای بزرگی را با مصالح دروغ، طراحی و اجرا کنند که یقیناً چنین بار کجی به منزل نخواهد رسید.

10- نباید از اعتبار دیگران خرج کند و قطعاً باید از خودش مایه بگذارد و در این رابطه باید نشان دهد که وامدار کسی نبوده و نیست و اعتبارش نیز قرضی و عاریتی نیست و عملکردش نیز در صورت انتخاب، متاثر از ایماء و اشاره کسی انجام نپذیرفته و کلاً با واسطه عمل نکرده و لابی گری های حزبی و جناحی ندارد، اگر چه مشاوره پذیری، منافاتی با استقلال عمل ندارد.

در پایان به مشکل تعداد زیاد کاندیداها در انتخابات بعدی اشاره میکنم چرا که فراوانی غیرمتداول نامزدهای جوراجور، افکار عمومی را دچار گیجی، تردید و سردرگمی خواهد کرد و با توجه به ترفندهای تاثیرگذار تبلیغاتی، همواره امکان انتخاب افراد غیراصلح وجود دارد و سپردن شورای اسلامی شهر به دست چنین افرادی، موجب توقف، کندی و کجروی ماشین توسعه شهری و استمرار عقب ماندگی گذشته خواهد شد، در حالیکه شوراها، مدنی ترین و ملموس ترین عصاره فضائل شهروندان بوده و بخاطر همین کثرت دسترسی ها، بایستی شامل بهترین ها باشند.

استدعای ما از بسیاری از افراد ناتوانی که این روزها بی جهت خود را توانمند و کاربلد معرفی می کنند، این است که بی جهت احساس تکلیف و یا ادعای تکلیف نکنند و جوانمردانه بگذارند تا در فضاهای کم التهاب تری، مردم بتوانند از بین افراد صالح، افراد اصلح را برگزیده و شورای کارآمدتری را تجربه کنند و گرفتار انتخاب های سنتی و احساسی و تلقینی و تحمیلی و تشریفاتی نشوند.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

man

بازم حرفای کلیشه ایی !

0
0
پاسخ
1395-12-22 06:41
ما

خیلی عالی بود دست شما درد نکنه

0
0
پاسخ
1396-01-06 16:43

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.