1394-12-08 12:13
5780
22
28233
تحلیلی بر انتخابات خبرگان گلستان :

رای نورمفیدی به 500 هزار رسید / نمره قبولی برای فقیه جوان

رای تقریبا 50 درصدی به نورمفیدی ، رای 300 هزار نفری به دکتر سعدی و اختلاف کم با نفر دوم ، نتیجه ای است که آیت الله نورمفیدی و هوادارانش را بعد از این همه تبلیغات گسترده راضی نکرده ، چه اینکه این مساله جای تامل و بازنگری دارد .

به گزارش گلستان ما ؛ پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان گلستان به پایان رسید .

بنا بر اعلام غیررسمی نتایج در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان گلستان از کل آرای ماخوذه سید کاظم نورمفیدی 486،286 رای ، عبدالهادی مرتضوی حسینی شاهرودی 365،881 رای ، حسینعلی سعدی 296،133 رای را به خود اختصاص دادند . ( البته ساعاتی بعد از نوشتن این مطلب گفته شد که آیت الله نورمفیدی 514 هزار رای آورده که باز هم چندان فرقی نمی کند و اصل مطلب را تحت الشعاع قرار نمی دهد ).

این رای پر معنا در این دوره از انتخابات و در این برهه حساس ، پیام های زیادی دارد که می توان بصورت گذرا و اجمالی آنها را مرور کرد .

در واقع مقدمه و فضا سازی تبلیغی برای انتخابات خبرگان از دو سال گذشته با حضور علمای بنام منطقه همچون آیت الله قدمی که سوابق علمی و قرآنی بالایی داشت وارد فاز جدی شده بود و همگان او را یکی از نفرات اصلی منتخب مردم استان گلستان در پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری می دانستند .

استقبال گسترده جوانان ، دانشجویان ، شخصیت های مختلف سیاسی و اجتماعی ، گروههای مردمی ، روحانیون ، رسانه ها و... از امام جماعت نمونه استان باعث شده بود تا همگان او را جدی ترین رقیب آیت الله نورمفیدی نماینده فعلی مردم استان در مجلس خبرگان قلمداد کنند ، فردی که بصورت همزمان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان نیز هست .

اما دست تقدیر مانع از ادامه روند انتخاباتی با حضور این چهره فرهیخته استانی شد و نهایتا انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری در گلستان برای کسب دو کرسی با سه نامزد برگزار گردید .

بررسی وضعیت آیت الله سعدی

در این میان حضور فقیه جوان آیت الله دکتر سعدی در میان دو کاندیدای سالخورده برای مردم استان جالب توجه می نمود . روحانی که تقریبا دو ماه پیش از انتخابات ، حضورش را به تدریج در استان گلستان پررنگ کرد ولی با این حضور کم با کسب حدود 300 هزار رای انگشت تعجب را به دهان همگان وا نهاد .

این رای چشمگیر در مقابل هزینه های سنگین و تبلیغات هنگفت سایر نامزدها حاوی پیام های بسیاری است که با دقت در شعارها و اهداف دکتر سعدی می توان به روشنی به آنها رسید .

آیت الله سعدی در واقع اولین تجربه انتخاباتی خود را پشت سر می گذاشت ، ستاد انتخاباتی این فقیه جوان منسجم و دارای ساختار نبود ، سر پل ها و رابطینی که می بایست در سطح استان برایش با جان و دل کار کنند کم تعداد بودند ، چون ایشان نه سمتی داشت و نه پولی و حتی گاها برای تبلیغات نیز معذوریت هایی داشت .

اما آنچه باعث شد تا مردم استان تا حدودی به وی اقبال نمایند ، طرح شعارهای انقلابی و تاختن به برخی تار و پودهای پوسیده ناشی از پاره ای زنگارهای سالیان گذشته استان بود که دلهای بیدار را به سمت خود کشاند .

در کنار آیت الله سعدی ، آیت الله شاهرودی تقریبا با خیال راحت تری تا روزهای آخر کارش را پیگیری می کرد ، البته از وقتی که فهمید مهاجر مازندرانی با عدم احراز صلاحیت مواجه شده ، خیالش را  از بابت رای مردم استان راحت می دید و برای همین سراغ دوستان گذشته خود همچون آیت الله قدمی نرفت و ترجیح داد در کنار نورمفیدی بماند .

photo 2016 02 26 17 30 46

اما دیگر کاندیدای خبرگان گلستان یعنی آیت الله نورمفیدی از یک سال گذشته فعالیت و تحرکات زیادی را داشت تا این اواخر که به اوج خود رسید . ستادهای ایشان در تک تک شهرهای استان با ساختار کاملا منسجم اعم از مسئول ، قائم مقام ، بخش جوانان ، بخش زنان و ... تشکیل شد.

برنامه های مرتب روزانه توسط شخصیتها ، گروهها و رابطین استانی برای تمامی اقشار اعم از دانش آموزان ، دانشجویان ، جوانان ، زنان ، ورزشکاران و ... به طور منظم ترتیب داده شد ،بطوریکه فقط در بهمن ماه بیش از 50 برنامه رسمی غیر از نماز جمعه برآورد شده است .

وقتی سید مجتبی به کمک پدر می آید

امام جمعه گرگان حتی در دو هفته ای که زمان تبلیغات نامزدهای خبرگان بود در هر دو جمعه ایراد خطبه های نمازجمعه را از دست نداد و خطبه خواند و در همین فرصت 14 روزه تیلیغات ، فضاسازی تبلیغی بسیار گسترده ای اعم از پوستر ، بنر و زدن ستاد در تمامی شهرها ، باعث تعجب همگان شد . که آیا کسی که به مدت 37 سال در کسوت نمایندگی ولی فقیه در استان نقش پر رنگ داشته، نیازی به این همه تبلغات دارد . تا جایی که فرزند بزرگش سیدمجتبی هر کجا که ایشان نمی رسید ، برای ایراد سخنرانی رفت و نشستهای مختلف محفلی با ترکمن ها و فارس ها و اقوام مختلف برگزار نمود .

کارشناسان سیاسی اجتماعی احتمال می دادند که هواداران آیت الله به دنبال ثبت آراء یک میلیونی هستند تا از آن به عنوان مستمسکی برای سرکوب کردن منتقدین و مخالفین خود بهره بگیرند و حتی به قول خودشان جواب هتاکی های چند وقت گذشته را بدهند . تا جایی که روند گذران ایام تبلیغاتی حکایت از آن داشت که رای آیت الله نورمفیدی به بالاتر از 800 هزار رای می رسد .

در این راه خبرگزاری ها ، سایتها و فعالین رسانه ای مختلفی به کمک نماینده ولی فقیه در استان آمدند تا او را همراهی مستمر نموده و در این راه تنها نگذارند ، پمپاژ لحظه به لحظه سخنان آیت الله در هر نقطه ای از استان در کانال ها ، خبرگزاری ها و سایتها ، گواه این مدعاست ، حتی مدیر یکی از خبرگزاری های استانی در سفر تبلیغاتی به گالیکش ایشان را همراهی کرد .

اما نتیجه ای که در انتخابات 7 اسفند حادث شد پیام دیگری داشت که حتی موجب ناراحتی هواداران و طرفداران پر و پاقرص آیت الله شده و صدای آنها را در آورده که براستی چرا چنین نتیجه ضعیفی بعد از این همه تبلیغات سنگین و صرف هزینه های گزاف ایاب ذهاب و خورد و خوراک و اجاره ستاد بدست آمده که فقط نصف آراء به نام آیت الله نورمفیدی ثبت کنند .

zyw109

آیت الله نورمفیدی که بیش از 37 سال نماینده امام خمینی (ره) و بعد از آن نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه گرگان بوده و شناخت عمیق مردم استان از ایشان و بالعکس می بایست منجر به یک رای چشمگیر شود ولی نشد .

همگان فکر می کردند در غیاب آیت الله طاهری گرگانی ، آیت الله نورمفیدی قدرت یک تاز استان است و رقیبی ندارد . این در حالی بود که در انتخابات چهارمین دوره خبرگان رهبری در سال 85 استان گلستان ، آیت الله نورمفیدی 435 هزار رای و آیت الله طاهری 430 هزار رای کسب کرده بودند و افزایش حدودا 70 هزار نفری آراء آیت الله نورمفیدی آن هم بعد از 9 سال نمی تواند نتیجه مطلوبی محسوب شود ، چه اینکه بر جمعیت رای دهنده در خلال این سالها بسیار افزوده شده بود . 

در اینجا ذکر چند نکته خالی از لطف نیست :

1 – اینکه انتقادهای منتقدین چندان بیراه نبوده و بهتر است آیت الله رویه خود را نسبت به برخی همراهان و اطرافیان تغییر دهد . متاسفانه در ایام منتهی به انتخابات هر چه گروه اصلاح طلب افراطی و تندرو در استان بود با ایشان دیدار داشته و قول همراهی با ایشان را در انتخابات دادند . شورای عالی اصلاح طلبان استان نیز ایشان را نامزد نهایی خود معرفی کرد . این نزدیکی اصلاح طلبان افراطی باعث افزایش فاصله بین نیروهای ارزشی و عامه مردم با آیت الله شده است .

2 -  متاسفانه فضای تملق و چاپلوسی در این ایام نسبت به شخصیت ایشان اینقدر رشد داشت که در نزد مردم جواب معکوس داد . مثلا فردی ایشان را "سردار یکپارچگی وحدت استان" خوانده بود . فرد دیگری " صفات او را شبیه صفات رسول الله " دانست و دیگری گفته بود " آیت الله یعنی همه چیز" و یا " آیت الله حبل المتین امنیت " ، " آیت الله عروه الوثقی " و ....

3 – انتشار نمودار هرم فعالیتهای اقتصادی منتسب به ایشان نیز در یکی دو روز مانده به انتخابات 7 اسفند باعث کاهش بخش زیادی از آرای ایشان شد .

4 – تبلیغات زیادی که گاها با عبور از مدار قانون همراه بود و نصب پوسترها روی در و دیوار و درختان که با واکنش منفی اهالی شهر گرگان مواجه شد ، و این مساله در حالی بود که در آن ایام که روزهای اولیه انتخابات بود ، دو کاندیدای دیگر هیچ تبلیغاتی نکرده بودند و این امر تاثیر منفی بر ذهن مردم گذاشت .

5 – دفاع بد برخی مدعیان خام و کار نابلد که متاسفانه در غیاب بزرگان همراه آیت الله ، زمام امور تبلیغی و اطلاع رسانی را در رسانه و کانال های منتسب به آیت الله نورمفیدی بر عهده داشتند نیز باعث شد تا حتی برخی چهره های خنثی نیز به مخالفت با رویه در پیش گرفته توسط آنها بپردازند و کمربندی از مخالفین را از نوکنده تا مراوه تشکیل دهد .

5 – همانطور که از آراء  بر می آید بخشی از ترکمن ها همانطور که قبلا هم بحث عبور از ایشان را مطرح می کردند رای شان را به نام آیت الله به صندوق ها نینداختند وگرنه شاید امروز شاهد عددی بالاتر از نتیجه ناشی از 7 اسفند بودیم ، چه اینکه رای 58 هزار نفری مردم گنبد کاووس به دکتر سعدی نیز در همین راستا جالب توجه می باشد .

انتهای پیام /

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

حسام

سلامچرا شما انقدر عجله می کنید ؛ ستاد انتخابات در اطلاعیه شماره 56 خود اعلام کرد: در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و در حوزه انتخابیه استان گلستان از مجموع 916 هزار و 357 رای ماخوذه سیدکاظم نورمفیدی با کسب 514 هزار و 572 رای و عبدالهادی مرتضوی شاهرودی با کسب 394 هزار و 920 رای حایز اکثریت نسبی آرا شدند.

0
0
پاسخ
1394-12-08 19:38
گلستانی

از ویژگیهای یک سایت اطلاع رسانی امانت داری و بیان حقایق است که در شما حقیقت گویی، در مراحل آخر است !!!!!!!!!! بیاید برای رضای خدا هم که شده واقع بین باشیم و برای خدمت رسانی به مسلمین همت گماریم . ضمناً در انتخابات مجلس خبرگان رهبری آیت الله سید کاظم نورمفیدی با کسب 514 هزار و 572و آیت الله سید عبدالهادی حسینی شاهرودی با کسب 394 هزار و 920 رأی به عنوان دو نماینده استان گلستان، در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزیده شدند.راستی در زمان حضرت علی (ع) زمانه به گونه ای شد که می گفتند مگه علی(ع) نماز هم می خواند.

0
0
پاسخ
1394-12-09 05:14
ابوذر

در یک حرکت جالب شما تیتر خبرتون رو اصلاح کردید

0
0
پاسخ
1394-12-10 04:42
علي

واقعا براي كساني كه اداعاي ازادي بيان دارم متاسفم نظر هر كي رو دوست داشته باشين پخش ميكنين

0
0
پاسخ
1394-12-10 08:48
سعید

هرکاری دوست دارید برعلیه نماینده مقام معظم رهبری انجام دهید,سعدی که جای خود بزرگان شما هم کاری از ÷یش نخواهند برد و افراطی گری شما و سید علی طاهری و حوزه علمیه امام صادق بر کسی پوشیده نیشت.

0
0
پاسخ
1394-12-11 08:27

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.