1394-09-07 17:58
3680
1
23584

انتخابات مجلس خبرگان در گلستان نیازمند هوایی تازه

انتظار می رود فضا برای همه کسانی که شرایط لازم را دارند باز شود تا مردم خود نماینده خبرگان را انتخاب کنند و هستند افرادی که دلسوز انقلاب بوده اما در معادلات قدرت استان حضور ندارند یا چون درگیر این چرخه قدرت نشدند ، در حاشیه مانده اند.

به گزارش گلستان ما ؛ مجلس خبرگان رهبری مجلسی متشکل از فقیه‌های « واجد شرایط » است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه (رهبر جمهوری اسلامی) را دارد. مدت هر دوره این مجلس که اعضای آن به وسیله انتخابات و توسط رأی مستقیم و مخفی مردم انتخاب می‌گردند، هشت سال می‌باشد.

مجلس خبرگان نیز در ماده ۱ و ۲ آیین‌نامه داخلی این نهاد، تعداد خبرگان را 88 نفر اعلام کرده‌است.

ریاست این مجلس از زمان تأسیس در سال ۱۳۶۱ به عهده علی مشکینی بود، پس از رحلت وی در سال ۱۳۸۶ این پست به اکبر هاشمی رفسنجانی رسید و در سال ۱۳۸۹ آیت الله محمدرضا مهدوی کنی جانشین وی شد. پس از فوت او، این پست به محمد یزدی رسید.

وظایف مجلس خبرگان رهبری

    اصل ۱۰۷ قانون اساسی:

  «پس از رهبر کبیر انقلاب جهانی اسلام و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی که از طرف اکثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته شدند، تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است.

 خبرگان رهبری درباره همه فقهاء واجد شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم بررسی و مشورت می‌کنند هر گاه یکی از آنان را اعلم به احکام و موضوعات فقهی یا مسائل سیاسی و اجتماعی یا دارای مقبولیت عامه یا واجد برجستگی خاص در یکی از صفات مذکور در اصل یکصد و نهم تشخیص دهند او را به رهبری انتخاب می‌کنند .

 در غیر این صورت یکی از آنان را به عنوان رهبر انتخاب و معرفی می‌نمایند. رهبر منتخب خبرگان، ولایت امر و همه مسوولیت‌های ناشی از آن را بر عهده خواهد داشت. رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است.»

    اصل ۱۰۸ قانون اساسی:

    «قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخاب آنها و آیین‌نامه داخلی جلسات آنان برای نخستین دوره باید به وسیله فقهاء اولین شورای نگهبان تهیه و با اکثریت آراء آنان تصویب شود و به تصویب نهایی رهبر انقلاب برسد.

 از آن پس هر گونه تغییر و تجدید نظر در این قانون و تصویب سایر مقررات مربوط به وظایف خبرگان در صلاحیت خود آنان است.»

    اصل ۱۱۱ قانون اساسی:

    «هرگاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود، یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم گردد، یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده‌است، از مقام خود برکنار خواهد شد.

 تشخیص این امر به عهده خبرگان مذکور در اصل یکصد و هشتم می‌باشد. در صورت فوت یا کناره گیری یا عزل رهبر، خبرگان موظفند، در اسرع وقت نسبت به تعیین و معرفی رهبر جدید اقدام نمایند.»

شرایط نمایندگان مجلس خبرگان

قانون اساسی، بصراحت، شرایط نمایندگان مجلس خبرگان را بیان نکرده و تعیین آن را مطابق اصل ۱۰۸، برای نخستین دوره، به فقهای اولین شورای نگهبان و پس از آن، به خود مجلس خبرگان واگذار کرده‌است؛

 اما با دقت در اصول مربوط، می‌توان کلیاتی را در مورد شرایط اعضای مجلس خبرگان به دست آورد. به ضرورت تناسبِ حکم و موضوع، اعضای خبرگان؛

 اولاً، باید دارای درجه‌ای از فقاهت و آگاهی بر مسائل سیاسی و اجتماعی روز باشند که قدرت تشخیص «اعلم به احکام و موضوعات فقهی یا مسائل سیاسی و اجتماعی یا شخص واجد مقبولیّت عامه» را داشته باشند .

 ثانیاً، دارای مرتبه‌ای از تقوا باشند که در اظهار نظر خویش، فقط مصالح اسلام و مسلمانان را در نظر گیرند و نه منافع فردی و گروهی را.

 از سوی دیگر، در صورتی که اهل خبره، به آنچه می‌گوید، اعتقاد نداشته باشد و یا دارای سوابق سوء سیاسی و اجتماعی باشد، بدون تردید، نمی‌توان به تشخیص او اعتماد کرد. در قانون انتخابات مجلس خبرگان، شرایطی به شرح زیر آمده‌است: خبرگان منتخب مردم، باید دارای شرایط زیر باشند:

    اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی؛

    اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعض مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد؛

    بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز؛

    معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران؛

    نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی.

در کنار تصریح به ضرورت برخورداری نمایندگان خبرگان از شرایط فوق، این قانون بر نفی ضرورت بعضی از شرایط، تصریح کرده‌است که «ضرورت ندارد که نمایندگان، ساکن و یا متولد حوزه انتخابیه خود باشند.».

گلستان نیازمند هوایی تازه در انتخابات خبرگان

استان گلستان نیز طی این سالهایی که انتخابات خبرگان برگزار می شده همواره دو نماینده داشته که مرحوم آیت الله سید حبیب الله طاهری گرگانی و آیت الله سید کاظم نورمفیدی بودند .

بعد از رحلت ایت الله طاهری گرگانی ، آیت الله سید عبدالهادی حسینی شاهرودی جای وی را گرفت .

اما به نظر می رسد با توجه به دنیای تحولات بهتر است روحی تازه در کالبد خبرگان استان دمیده شود ، روحی از جنس همراهی بروز ، بصیرت افزایی ، انقلابی گری و مبارزه با نفوذ و چهره های استکبار جهانی در کالبدی که در سطوحی بالا کمک کار رهبری معظم انقلاب در اداره امور داخلی و خارجی کشور باشد .

امروز نوجوانان و جوانان و نسل های دوم ، سوم و چهارم انقلاب ، ذهن های پرسشگری دارند و با هزاران سوال و آرزو خواهان این هستند که نماینده ای از خبرگان در میان آنان باشد تا بوی امام و رهبری را از گفتار و در روش و منش آنان استشمام کنند ، بتوانند راحت با او ارتباط برقرار کنند ، با او بخندند و جواب سوالات شان را بگیرند تا جذب حداکثری مورد نظر مقام معظم رهبری اتفاق بیفتد .

به هر حال بعضا داشتن چندین سمت باعث شده تا شاید وظایف اصلی یک نماینده مجلس خبرگان تحت الشعاع قرار بگیرد و یا اینکه با بالا رفتن سن و از طرفی سرعت روز افزون و میزان و چگونگی تحولات ، باعث می شود که نیازمند رویکردهای جدیدی باشیم .

از متولیان برگزاری انتخابات هم انتظار می رود با لحاظ نمودن این نیازها ، کما فی السابق حق الناس را رعایت کرده و فضا را برای همه کسانی که شرایط لازم را دارند باز بگذارند تا مردم با فراغ بال و حق انتخاب بالا نماینده خبرگان مد نظر خود را برگزینند و در این بین هستند افرادی که دلسوز انقلاب و نگران آرمان های امام(ره) و رهبری معظم انقلاب بوده اما در معادلات قدرت استان حضور نداشته و یا چون به دلایل مختلف در چرخه مدیریت استان وارد نشدند در حاشیه مانده اند ، لذا فرصتی هم برای حضور آنان ایجاد شود .

علی ایحال امید است با برگزاری انتخاباتی شایسته و شکوهمند ، برگ زرین دیگری در دفتر انقلاب اسلامی درج شود و نتیجه آن هم به نفع اسلام و انقلاب ، احیاء و تقویت آرمان های امام و شهدا ، تبعیت و همراهی شایسته با رهبری معم انقلاب ، توجه و حل مشکلات مردم باشد و درنهایت به بالنگی بیشتر انقلاب اسلامی ایران در دوران حساس و پر اهمیت کنونی منجر شود .

انتهای پیام /

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

محمود

بسیار تیتر بجا و درستی انتخاب کردید.خبرگان گلستان نیاز به تزریق هوای تازه دارد.افرادی که چندین مسئولیت دارند، فرصت رسیدگی به امور مردم را ندارند.پیش بسوی انتخابات پرشور با حضور هوای تازه

0
0
پاسخ
1394-09-08 11:11

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.