1394-09-06 14:40
1757
0
23559
یادداشتی به قلم محمد تیموری ؛

آیا فصلی نو در معادلات سیاسی کشور در راه است؟! / بررسی عوامل سبب ساز طرح اجماع اصلاح طلبان با اصول گرایان میانه رو

شنیده ها  مبنی بر تغییر در دسته بندی سیاسی  به گونه ای جدی می نماید که گویی فضای کشور در حال تجربه شرایط  جدیدی است !

به گزارش گلستان ما ؛ فقدان دور اندیشی در بعضی اصول گرایان و بعضا میدان داری افراد کم سابقه،  این فرصت را به افرادی  چون دکتر عارف داده است  که اجماع  اصلاح طلبان با  اصول گرایان میان رو را مطرح کنند و خود را به حصول نتیجه نزدیک بدانند تا ،همچون انتخابات 1392 بهترین نافع این شکاف  باشند.

پی گیری این روند در شرایطی است که ظاهرا  اصلاح طلبان خود را به وحدت نزدیک تر می بینند یا لا اقل روی کاغذ شرایط را اینگونه می نمایند! علیرغم اینکه در شهرستان ها  به خاطر تعدد کاندیداها و ابراز دلسوزی فراگیر  برای نظام و احساس انجام وظیفه همگانی ،  تمایلی برای اجماع در بین آنها   نیز دیده نمی شود وهمه سخت مترصد ادای دین به نظام می باشند!

در سبب شناسی طرح این موضوع ؛ نادیده  گرفتن شعور و آگاهی سیاسی مردم  اشتباهی بزرگی بود  که عده ای  با تعبیر سوگیرانه از نگاه مردم واصرار به مواضع خود ، در وحله نخست خود را  از حقیقت جامعه فاصله دادند و آثارش را در انتخابات 92 به نظاره نشسته اند.

بی ثمر بودن تلاش ها جهت اجماع اصول گرایان  وکنش واکنش اخیر بر سر تصویب برجام و موضع گیری  متناقض اصول گرایان پیرامون آن  ، انتقادهای تند گروه های سیاسی درون حزبی نسبت به هم  ، امید ها را به اجماع در حداقل ممکن مانند سال 1392 رسانیده است.

جدا خواندن افرادی چون ناطق نوری ، لاریجانی ، مطهری و امثالهم  از  بدنه اصول گرایی، که بعضا نظری مخالف با عده ای داشتند و ایشان را به طیف دیگری نسبت دادن؛  نتیجه نامیمونی  خواهد داشت و بخش اعظمی از آرا  را  از سبد اصول گرایان خارج خواهد کرد و فرصت را در چنین شرایط حساسی به رقیب خواهد داد  تا به طرح ایده اجماع بپردازد.

در صورت تحقق این طرح،  گفتمان اصیل  اصول گرایی ، سال ها حاشیه نشین ونظاره گر تحولات  سیاسی  اجتماعی کشور خواهد بود ، علیرغم اینکه تمام  تلاش ها بایست در این جهت باشد تا تند روی موجب حذف دلسوزان نظام و اسابقون اصول گرایی و انشقاق بین طیف های زیر مجموعه آن،  تحت هر نام  و تشکلی  نشود و صدای واحد از تریبون اصول گرایی به گوش برسد.

قطعا طرح همگرایی اصلاح طلبان واصول گرایا ن به اصلاح میانه رو ،  برنده ای دو سر برد خواهد داشت وآن هم اصلاح طلبان خواهند بود .

به نظر می رسد عده ای  با دست آویز قرار دادن  این فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله)  تئوری جدیدی را در جهت پیشبرد اهداف خویش در دست اقدام دارندکه: "بنده دعوای اصلاح طلب و اصولگرا را هم قبول ندارم؛ من این تقسیم بندی را غلط می دانم.

 بنده معتقد به اصولگرای اصلاح طلبم؛ اصول متین و متقنی که از مبانی معرفتی اسلام برخاسته، با اصلاح روش ها به صورت روزبه روز و نوبه نو."1

به روشنی پیداست که ترجمان این فرمایش رهبری  پوست اندازی گروههای سیاسی به اقتضای شرایط، و در لباس ملون ظاهر شدن نیست  بلکه غرض تعریف اصالت امر اصلاحات حین پایبندی به اصول است.

جای هشدار دارد  که عده ای پیش رو در ترجمان فرمایشات رهبری معظم نظام(ره)  ، به سود خود باشند .آنهایی که  مترصداند  از این افتراق در جهت نیل به منافع خود بهره برده و با جلب نظر مردم ،آرا بیشتری را متوجه مجموعه خودکنند.

غایت امر اینکه شرایط حال حاضر  و طرح مسائل از این دست ، فارغ از اینکه مسببان آن پذیرای سبب سازی و بسترسازی آن باشند و از رویکرد یک سویه و تند منشانه خود دست بردارند یا نه ؟!اصلاح طلبان خواهند بود که با بهره بری از این شرایط ، هم در صدد تشدید افتراق بین اصول گرایان هستند که تقسیم آرا  ماحصل آن است  و هم با موجه و مثبت نمایاندن دیدگاه خود سعی در جلب نظر مردم خواهند داشت تا به نوعی عدم تحقق اجماع بین خود را  پوشش داده و تحت لوای  شورای هماهنگی، زمینه رای حداکثری را برای خود فراهم می آورند.

  1.       بیانات  رهبری معظم انقلاب در دیدار با جمعی از دانشجویان استان کرمان 19/2/1384

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.