1394-09-06 13:36
3051
0
23557
موسوی‌لاری ‌سیاست‌های جدید اصلاح‌طلبان را تشریح کرد:

سیاست «پله» اصلاح‌طلبان برای ا‌نتخابات 94 / شرط حضور ناطق‌نوری و لاریجانی در اردوگاه اصلاح‌طلبان / دیدگاه‌های قوچانی و ‌کرباسچی نسبتی با کارگزاران‌ ندارد

نایب رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به سئوالی در ‌خصوص سیاست جدید اصلاح‌طلبان برای رسیدن به اجماع برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری سیاست «پله» را نام برد.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس ، حجت‌الاسلام سید عبدالواحد موسوی لاری پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص سیاست جدید اصلاح‌طلبان برای رسیدن به اجماع برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، گفت: بعد از موفقیت جریان اصلاحات در انتخابات سال 1392، احزاب و شخصیت‎های منفرد به این جمع‎بندی رسیده‎اند که تجربه سال 1392 را باید به عنوان یک پله برای مراحل بعدی در اختیار داشته باشند و به همین دلیل موضوع اجماع و وفاق به عنوان یک راهبرد مبنایی و اصولی دنبال شد.

وی ادامه داد: فرض هم بر این بود که ما در حوزه‎های انتخابیه که بیش از 180 حوزه تک کاندیدا داریم، باید کاری کنیم که جریان اصلاحات یک صدا داشته باشد و چند صدایی و تفرقه نداشته باشند.

نایب رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: در این راستا تمهیداتی در نظر گرفته شد و در تهران هم شورای راهبردی و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همکاری‎هایی داشتند و در آخرین وضعیت، شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‎طلبان تشکیل شد و این در برگیرنده تمام احزاب حامی دولت است.

موسوی‌لاری افزود: این احزاب شامل 22 حزب هستند که احزابی مثل اتحاد ملت ایران، ندا و حزب ایثارگران زیر این چتر قرار گرفتند که برخی از چهره‎های تاثیرگذار مستقل هم به این جمع پیوسته‎اند که جمعی حدود 43 نفره، اعضای این شورا را تشکیل می‌دهد.

وی اضافه کرد: این شورا دارای سه کارگروه است و من فکر می‎کنم در شرایط فعلی مناسب‎ترین شرایط برای اجماع و هماهنگی بین اصلاح‎طلبان وجود دارد و هیچگاه اصلاح‎طلبان را اینگونه همگام و هم‎آوا نمی‎دیدیم و این موضوع بسیار امیدوارکننده است.

موارد تخطی انتخاباتی را باید به حداقل برسانیم

موسوی‌لاری در خصوص تعیین صلاحیت‎های کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تصریح کرد: مسئله عملیات انتخابات اعم از اجراء و نظارت یک ضوابطی دارد و همه ما خواستاریم که قوانین کشور در این خصوص اجراء شود.

وی تاکید کرد: به طور قطع گام نخست، بررسی صلاحیت داوطلبان است و همیشه هم این نقطه وجود داشته که کسانی که بررسی صلاحیت‎ها را انجام می‎دهند بدون حب و بغض تصمیم بگیرند، هرچند که گلایه‎هایی در گذشته بوده و ممکن است در آینده هم این اتفاق بیافتد.

موسوی‌لاری گفت: ما باید موارد تخطی از مقررات و قوانین را به حداقل برسانیم و سعی کنیم که هیئت نظارت و اجرایی قانون را عملی کنند و دستگاه حاکمیتی که متولی انتخابات است در مقام دفاع از یک جناح و حذف جناح دیگر بر نیاید و این خواسته همیشگی ما بوده است.

وی اضافه کرد: این امیدواری را هم داریم که دستگاه نظارت و دستگاه اجرایی به این مسئله توجه کنند و در این راستا رایزنی، تماس و ارتباط با مسئولان اجراء و نظارت را دنبال می‎کنیم تا همه در چارچوب قانون به وظایفمان عمل کنیم.

هفته‎نامه صدا نسبتی با کارگزاران سازندگی ندارد

نایب رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص لیست مشترک با اصولگرایان معتدل توسط حزب کارگزاران و اینکه آیا این یک راهبردی برای اصلاح‎طلبان است یا خیر، تاکید کرد: من در اینجا این را اصلاح کنم که هفته نامه صدا هیچ نسبتی با کارگزاران سازندگی ندارد.

وی گفت: محمد قوچانی و آقای کرباسچی عضو کارگزاران هستند اما آنچه که در هفته‎نامه صدا منعکس می‎کنند به نمایندگی از حزب نیست و دیدگاه‎های شخصی آنهاست.

موسوی لاری اضافه کرد: حزب کارگزاران سازندگی همانند باقی 22 حزب و گروه و تشکلی که در شورای عالی هستند پایبند به مصوب شورای عالی بوده و به هیچ عنوان از این موضوع تخطی نمی‎کنند و در بیش از یک سال گذشته نیز آقای مرعشی که سخنگوی کارگزاران است، بیشترین نقش را در راستای وفاق و همدلی داشته‎ است.

وی افزود: آنچه در خصوص اصولگرایان معتدل مطرح شده، از اول باید بپذیریم که دو جبهه در کشور به نام اصولگرا و اصلاح‎طلب وجود دارد و بنا نیست هیچ کدام از این دو به نام یکدیگر در صحنه حاضر شوند.

موسوی لاری بیان کرد: آقای ناطق‌نوری، علی لاریجانی و دوستان اصولگرایان عاقل و معتدلی که اسمشان مطرح است، زمانی می‎تواند حضورشان موثر باشد که در همان اردوگاه خودشان مطرح شوند و اگر بخواهند از اردوگاهشان خارج شوند کاری از پیش نبرده‎ایم.

وی متذکر شد: ما دلمان می‎خواهد جریان اصولگرایی زمام امورشان دست آدم‎های عاقل و خردورز باشد و از هر نوع افراط و تفریطی به دور بماند؛ به همین دلیل هم ما همکاری با جریان اصولگرای خردورز را لزوما به معنای اعتلاف و دادن لیست واحد نمی‎دانیم.

نایب رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: همکاری با آنها به معنای طراحی، کمک کردن به یک انتخاباتی است که همه بتوانند در آن حضور داشته باشند و مردم احساس کنند که رای آنها دیده می‎شود و این همکاری می‎تواند مستمر باشد که در جهت برگزاری یک انتخاباتی در شان جمهوری اسلامی با هم همکاری کنیم؛ اما اینکه بخواهیم لیست مشترک از کاندیدا را ارائه کنیم نکته مطلوبی نیست و باید بتوانیم نوعی رقابت مطلوب داشته باشیم تا مردم به هر کدام اطمینان کردند مطمئن باشیم که مصالح نظام در آن دیده می‎شود.

وی گفت: من معتقدم همکاری ما در مقدمات کار انتخاباتی است نه در دادن لیست مشترک و اگر هم کسی این نظر را داشته باشد یک نظر شخصی است؛ هرچند مکن است در یک حوزه انتخاباتی ما نیرویی نداشته باشیم و امر بر این باشد که بین دو نیروی افراطی و شعاری و نیروی واقع‎گرا مجبور به انتخاب شویم، که به طور قطع خواستار حضور نیروی واقع‎گرا هستیم و این یک بحث جداگانه است.

تصمیمی برای مجلس خبرگان نداریم

موسوی لاری در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این سوال که آیا شورای هماهنگی اصلاح‎طلبان برای انتخابات مجلس خبرگان هم تصمیمی دارد یا خیر، گفت: تا به این لحظه، هیچ بحثی در خصوص مجلس خبرگان نداشته‎ایم.

وی در پاسخ به سوال همین خبرنگار با موضوع دستگیری خبرنگاران در روزهای گذشته، اضافه کرد: این نوع برخورد با اصحاب قلم را نمی‎پسندیم، اما چون از موضوع خبر نداریم نمی‎توانیم قضاوت کنیم.

‌موسوی لاری گفت: آنچه را که انتظار داریم این است که دستگاه قضایی و امنیتی هر نوع برخورد با هر کسی را باید در چارچوب قانون انجام دهد و در جو‌زدگی‎ها تصمیم‎گیری نشود و آقای رئیس جمهور و وزیر ارشاد نیز مسئول پیگیری موضوع هستند.

وی بیان کرد: اما معتقدیم که با اصحاب قلم باید به گونه‎ای رفتار شود که شائبه برخورد با جریان فکری جامعه در آن نباشد.

اصولگرایان به عملکرد 8 ساله خود پاسخ دهند

نایب رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری با این موضوع که مهم‌ترین فاکتور قرارگیری اصولگرایان در برابر اصلاح‎طلبان در انتخابات پیش‎رو، تصریح کرد: اصولگرایان یک سوال بزرگ را در پیش رو دارند و در هر رقابتی که وارد می‎شوند باید به این سوال پاسخ دهند.

موسوی‌لاری اضافه کرد: هشت سال حکومت در دوره آقای احمدی‎نژاد به صورت کامل قوای سه‌گانه، تریبون‎های نماز جمعه، صدا و سیما و نیروهای مسلح در اختیار جریان اصولگرا بود و باید پاسخ دهند که نوع مدیریت آنها در این هشت سال چگونه بوده و آیا به واقع خودشان راضی هستند؟، آیا اصولگرایان از اتفاقاتی که در این هشت سال در زمینه اقتصاد، فرهنگ و روابط بین‎الملل اتفاق افتاده دفاع می‎کنند و یا اینکه می‎خواهند بگویند با آن هشت سال فاصله گرفته‎ایم و برای آینده می‎خواهیم نگاه نو به مسائل کشور داشته باشیم.

وی تاکید کرد: من فکر می‎کنم مهمترین مسئله که پاشنه آشیل جریان اصولگراست، پاسخ به همین سوال است؛ بالاخره مردم می‎پرسند غریب 800 میلیارد دلار درآمد ارضی داشتیم و این درآمد چه شد؟

موسوی لاری گفت: چرا در حوزه‎های مختلف ما نتوانستیم در شان جمهوری اسلامی، کشور را مدیریت کنیم و این مدیریت ناکارآمد هشت ساله می‎خواهد توسط اصولگرایان ادامه داشته باشد یا آنکه می‎خواهند در نوع نگاه و رفتارشان در صورت کسب کرسی‎های مجلس تغییر کند.

وی بیان کرد: جامعه به این باور رسیده که جریان رادیکال هشت ساله در جامعه سهم زیادی از آراء ندارد و من احساس نمی‎کنم که در مراکزی که تصمیمات سیا‎سی‎تر است، نقشی داشته باشند.

بی‎سواد خواندن منتقدان پسندیده نیست

نایب رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این سوال که آیا آقای رئیس جمهور کشورمان نقدپذیر هستند یا خیر، گفت: این یک سوال شخصی است و آنچه ما انتظار داریم این است که همه مدیران خودشان را به گونه‎ای به مردم معرفی کنند که امکان نقد دیدگاه‎ها و نظراتشان برای مردم فراهم شود.

موسوی لاری اضافه کرد: اینکه آقای حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان تا چه اندازه پایبند به این اصل است یا خیر، یک داوری است که روی یک شخص صورت می‎گیرد و آنرا در مقام مقایسه می‎توان بیان کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا بی‎سواد خواندن منتقدان امر پسندیده‎ای است، گفت: نه؛ این صحبت در زمان مباحث برجام انجام شد؛ یک زمانی است که بیان می‎کنیم اطلاعات منتقدان بیشتر از مسئولان و دست‌اندرکاران امر است اما یک زمانی این واژه برای تحقیر و نادیده گرفتن سهم آنها به‌کار برده می‎شود که این دو با هم متفاوت است.

موسوی لاری تاکید کرد: نمی‎‎توان به کار بردن این لفظ در یک مقطع و یا یک موضوع خاص را به عدم انتقادپذیری فرد در نظر گرفت؛ با توجه به اینکه آقای رئیس جمهور در بسیاری از مواقع ادبیات فاخر و قابل دفاعی داشته است.

وی در پایان ابراز کرد: اگر ادبیات آقای روحانی را با افراد قبل از وی مقایسه کنیم به نظر من می‎توانیم بگوییم که در بیان دیدگاه‎ها و بیاناتش از واژه‎ها و کلماتی استفاده می‎کند که نیش‎دار نیست و ممکن است برخی جاها نیش‎‎دار باشد که می‎تواند به عنوان یک استثناء در نظر گرفت نه به عنوان رویه.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.