1394-04-19 14:20
4334
7
17373
گلستان ما بررسی می کند :

انتقاد مردم گرگان از بی برنامگی در راهپیمایی روز قدس گرگان / لزوم اصلاح مسیر راهپیمایی های مرکز استان

صبح امروز به وضوح بی برنامگی و غیر کارشناسی بودن مسیرها مشخص شد و مردم روزه داری که ساعت 10:40 دقیقه به فلکه شهرداری رسیدند ، جمعیت را در چهارراه میدان مشاهده کردند در نتیجه مجبور شدند با دهان روزه بدوند تا مسیر طی شده را جبران کنند.

به گزارش گلستان ما ؛ راهپیمایی روز جهانی قدس یک آرمان بزرگ برای مسلمانان و جهان اسلام است که بنیانگذارش امام خمینی (ره) بود و مردم مسلمان و روزه دار نیز در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در لبیک به امام فقید ، گرد هم می آیند تا ضمن حمایت از مردم مظلوم فلسطین ، نفرت خود را از استکبار جهانی بخصوص رژیم کودک کش صهیونیست به منصه ظهور برسانند .

طبعا برگزاری یک چنین راهپیمایی در هر جایی نیازمند برنامه ریزی و کار کارشناسی است و بایستی برای انگیزه ها و آرمانهای مردم احترام قائل شد و بهترین زمان و مکان را برای انجام این اقدام ارزشمند در نظر گرفت چه اینکه این رویدادها در مقابل چشمان تیزبین خبرنگاران و بعضا رسانه های بیگانه قرار دارد و ممکن است از مشکلات آن سوء تعبیر شود .

هر چند که در نیت خیر و تلاش و زحمات ارزشمند عوامل برنامه ریزی و اجرای مراسمات انقلابی و مذهبی هیچ شکی نیست اما ناخودآگاه در ضمیر هر شخصی ممکن است این نکته خطور می کند که شاید متولیان امر فقط می خواهند صرفا یک برنامه ای برگزار شود و کیفیت آن شاید زیاد محل بحث نیست و توجهی به مردم نمی شود .

مروری بر گذشته راهپیمایی ها

تا قبل از ساخت مصلی جدید گرگان که در بافت تاریخی سبزه مشهد واقع شده است ، مصلی قدیم گرگان در خیابان شهید بهشتی تقاطع سه راه بانک ملی واقع بود که در حیاط سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان قرار داشت.

سابقا مسیرهای راهپیمایی روز قدس نیز چون به نماز جمعه ختم می شد ، در همان مسیر اصلی یعنی از چهارراه میدان ، خیابان خمینی ، خیابان شهید بهشتی و مصلی بود و جمعیت از دو مسیر فرعی میدان شهدا - خیابان شهدا و میدان ولیعصر -خیابان فلسطین (پاسداران) به آن اضافه می شدند .

اما بعد از ساخت مصلی جدید گرگان مسیر راهپیمایی مردم گرگان تغییر کرد که البته این کار جای بررسی و تامل دارد و بنظر می رسد غیرکارشناسی است و باید اصلاحاتی در آن صورت بگیرد .

بی نظمی و بی برنامگی در مراسم امروز

صبح امروز به وضوح بی برنامگی و غیر کارشناسی بودن مسیرها مشخص شد و مردم روزه داری که از نقاط مختلف شهر ساعت 10:40 دقیقه به فلکه شهرداری رسیدند ، جمعیت را در چهارراه میدان مشاهده کردند در نتیجه مجبور شدند با دهان روزه بدوند تا مسیر طی شده را جبران کنند . و کسانی که اندکی دیرتر از این رسیدند نیز به منزل برگشتند .

مشاهدات مختلف از خیابانهای شهدا ، پاسداران یا فلسطین و شهید بهشتی نشان می داد اقشار مختلف اعم از مرد و زن و پیر و جوان و گاها خانواده ها با دهان روزه و در این گرمای زیاد و طاقت فرسا ،  مشغول دویدن هستند تا خود را به جمعیت اصلی که در چهارراه میدان مستقر بود ، برسانند.

در واقع اعلام شده بود شروع راهپیمایی 10:30 از میدان شهرداری است اما بعد از 10 دقیقه جمعیت در چهارراه میدان بود و ساعت 11:15 جمعیت به مصلی رسید و به ظرف زمانی کمتر از 40 دقیقه راهپیمایی عظیم روز قدس گرگان خلاصه شد .

هر چند که باید اقرار کرد گرمای بالای 40 درجه شهر گرگان همه را کلافه کرده بود ، اما می شد برنامه راهپیمایی امروز را جوری مدیریت کرد که مردم دچار سردرگرمی نشوند چه اینکه دیده شد عده زیادی در حال برگشتن بودند و عده زیادی هم از داخل کوچه پس کوچه های نعلبندان ، دربنو و گلشن خود را به مصلی می رساندند .

احیاء شب قدر تا صبح و ساعت زود هنگام برای راهپیمایی

در حالی که بخش عمده جمعیت حاضر در راهپیمایی همان کسانی هستند که تا صبح در مراسمات و برنامه های احیاء شب قدر حضور داشتند ، برنامه امروز نیز  آنقدر زود شروع شد که ساعت 11:20 دقیقه همه راهپیمایان در مصلی گرگان بودند .

و علیرغم گرمای زیاد هوا ، برنامه با یک ربع سکوت و سپس با 20 دقیقه قرائت قرآن ادامه یافت و حتی سخنرانی استاندار خوش صحبت استان نیز نتوانست این جریان خروشان ملت را به اذان ظهر وصل کند تا اینکه آیت الله نورمفیدی پشت تریبون نماز جمعه رفته و شروع به سخنرانی کرد.

در واقع اگر راهپیمایی ساعت 11:30 دقیقه شروع می شد هم عزادارانی که شب قدر را تا صبح شب زنده داری  کردند به این مراسم می رسیدند و هم این مراسم کیفیت بیشتری به خود می گرفت .

میدان وحدت (شهرداری) مرکز ثقل باشد نه نقطه آغاز

همگان اذعان دارند که میدان وحدت (شهرداری) مرکز و قلب شهر گرگان و نقطه ثقل ارتباط شرق و غرب و شمال و جنوب مرکز استان است و جایی است که می توان گرانیگاه نیروها و انرژی شهر را در آن متراکم و متعادل کرد .

قرار دادن میدان شهرداری به عنوان نقطه آغاز راهپیمایی ، اگر چه از یک منظر و آن هم ایجاد تمرکز در جمعیت حاضر برای برای یک شروع خوب مورد توجه است ولی با اعمال محدودیت های ترافیکی که در همه مسیرهای منتهی به آن اعمال می شود ( بسته بودن مسیر خیابان شهدا از میدان شهدا ، بسته بودن مسیر خیابان شهید بهشتی از تقاطع بهارستان ، بسته بودن مسیر خیابان از میدان فخرالدین اسعد ) شرایط حضور را برای مردم سخت می کند چه وسیله نقلیه داشته باشند و چه پیاده باشند .

در حالی که تجمع مردم در میدان مازندران ( یا چهار راه میدان ) ، میدان کریمی ( یا تقاطع بهارستان ) ، میدان ولیعصر ( یا میدان تالار ) و میدان شهدا و حرکت به سمت میدان وحدت ( شهرداری ) می تواند هم وحدت آفرین باشد و هم شرایط و دسترسی های مردم را جهت حضور در مراسم بهتر فراهم کند .

علی ایحال ، جمع شدن مردم در 3 یا 4 نقطه شهر ( که نزدیک محل سکونت آنان است و یا دسترسی آنها به آن نقطه راحت تر است ) و شرکت در راهپیمایی با حرکت در مسیرهای تعیین شده به سمت نقطه پایانی آن ، بسیار بهتر از جمع شدن همه مردم شهر در یک نقطه و حرکت در یک مسیر است .

یک پیشنهاد

تدارک مناسب برنامه و تعیین مسیرهای در دسترس و راحت تر برای مردم ، می تواند شرایطی بهتر برای مردم جهت حضور در مراسمات فراهم نماید و بر میزان حضور مردم و شکوه و عظمت مراسم بیفزاید و زمینه های بهتری هم برای انعکاس رسانه ای آن به وجود آورد .

در پایان راهکاری را نیز به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گلستان پیشنهاد می کنیم که نسبت به مطالعه و کار کارشناسی برای اعلام مسیرهای مناسب برای راهپیمایی در شهر گرگان است و در واقع شاید در شان مرکز استان نباشد که در یک مسیر و با بی نظمی راهپیمایی صورت پذیرد .

مسیر پیشنهادی

مسیرهای 4 گانه پیشنهادی برای بررسی دقیق تر به شرح زیر است :

چهارراه میدان – خیابان امام خمینی (ره) – میدان شهرداری – خیابان شهدا –  مصلی

میدان ولی عصر (عج) – خیابان پاسداران – میدان شهرداری – خیابان شهدا –  مصلی

سه راه بانک ملی – خیابان شهید بهشتی – میدان شهرداری –  خیابان شهدا –  مصلی

میدان امامزاده  (شهدا) یا میدان ترمینال – خیابان شهدا –  سبزه مشهد -  مصلی

در راستای تحقق این پیشنهاد لازم است تا مقدمات و الزامات ترافیکی و فراهم نمودن دسترسی راحت تر به مصلی از مسیر خیابان شهدا مورد بررسی و اقدام لازم صورت بگیرد .

انتهای پیام /

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

حامد

ضمنا ساعت شروع خيلي زود بود و مردم بلافاصله به مصلي رسيدند .

0
0
پاسخ
1394-04-19 09:46
امیر

تبریک تبریک به تو تبریک به خودمتبریک به شما تبریک به همه تبریک به مسئولیندهنمون کف کرد امروز از بس مرگ بر آمریکا و اسرائیل گفتیم ولی کو مسیر؟!

0
0
پاسخ
1394-04-19 09:53
خبرنگار

گزینه پیشنهادی شماره دو خیلی بهتر است

0
0
پاسخ
1394-04-19 09:54
م . رضایی

با اینکه دیشب تا صبح در مراسم احیا حضور داشتم ولی برای مراسم روز قدس حدود ساعت 10:15 رفتم میدان شهرداری ولی پس از زاهپیمایی و تا وقتی نماز تمام شد حدود 13:45 بود .این زمان با دهان روزه و با این شدت گرما واقعا غیر قابل تحمل بود .در مصلا هم جا برای نشستن نبود و مجبور شدیم بیرون بنشینیم .این انصاف نیست .

0
0
پاسخ
1394-04-19 11:37
طبرسا

سلاماشکال اصلی در مسیرهای فرعی بین فلکه شهرداری و مصلاست .ملت از کوچه و پس کوچه ها مستقیم می روند مصلا .ایجاد فاصله مناسب برای انجام باشکوه راهپیمایی قبل از رسیدن به مصلا بسیار کار خوبی است .مثلا از میدان مازندران تا شهرداریمیدان کریمی تا شهرداری میدان ترمینال تا شهرداریدادگاه انقلاب تا شهرداری سپس رفتن به سمت مصلا .

0
0
پاسخ
1394-04-19 12:07
یک عکاس

پیشنهاد خوبی است . البته برای کار تخصصی من هم بهتر است .جمع شدن و حرکت مردم از 3 یا 4 مسیر و بهم پیوستن و حرکت به سمت محل پایان مراسم ، صحنه ها و فرصت های بسیار زیبایی برای تصویر برداری ایجاد می کند .نمایی از بهم پیوستن و وحدت جمعیت بهم و ... آن هم از نمای بالا .

0
0
پاسخ
1394-04-19 12:11
سرخنکلایی

حضور حماسی مردم سرخنکلاته در راهپیمایی روز جهانی قدس+تصاویر http://sorkhankola.blog.ir/1394/04/19/%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%B3%D8%B1%D8%AE%D9%86%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%82%D8%AF%D8%B3

0
0
پاسخ
1394-04-19 18:33

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.