1394-01-12 06:34
3245
0
12657
دکتر شیرکوند صفر تا صد پرونده آشوراده را تشریح کرد

مسئول پروژه گردشگری آشوراده خطاب به منتقدین : بگذارید طرح جامع آشوراده تهیه شود بعد نقد کنید

معاون میراث فرهنگی کشور گفت : هنوز طرحی داده نشده و کاری انجام نگرفته که بخواهیم نقد کنیم . متاسفانه گفته اند که اینجا می خواهند هتل 20 طبقه بسازند و یا پیست اتومبیل سواری ایجاد کنند که همه اینها دروغ است و گاها خیالپردازی می شود.

به گزارش گلستان ما ؛ دکتر سعید شیرکوند معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و مسئول پروژه آشوراده گلستان امشب (سه شنبه 11 فروردین ماه)  در جمع خبرنگاران گلستانی گفت : آشوراده تاریخچه ای دارد که بر اساس تحلیلی که در یک بازه زمانی صورت گرفته و البته محاسباتی نبوده ، پیش بینی شده که پتانسیل کانون گردشگری شدن منطقه را دارد  و این موضوع نیز به بیش از 20 سال پیش بر می گردد که مطالعات محدودی در منطقه صورت گرفته و مقامات استانی ، محلی و ملی نیز گفته اند که آشوراده برای توسعه گردشگری استان مناسب است .

دکتر شیرکوند افزود: برای اینکه فعالیتهای گردشگری در آشوراده سازماندهی شود بایستی طرح جامع مطالعاتی انجام پذیرد و یک مشاور قوی از همه ابعاد مختلف آن را بررسی کند و اینکه چه کاربری هایی تعریف شود و چه سازه هایی در آن بکار گرفته شود که ملاحظات زیست محیطی نیز رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه این کار هزینه بردار است خاطرنشان کرد: بخشی از هزینه این کار توسط سازمان ایران گردی و جهانگردی وقت انجام شد ولی قابل اتکا نبوده ولی با همان اطلاعات محدود سرمایه گذار انتخاب شد که این سرمایه گذار مسئولیت داشت تا با همکاری و همراهی یک تیم خارجی یک طرح جامع را مهیا کنند که با روی کار آمدن مدیریت جدید بحث مالکیت جزیره پیش آمد که ابتدا گفته شد زمین اینجا متعلق به یک بنیاد است بعد فروخته شد به همیاریها و بعد به یک سرمایه گذار داده شد و بعد از اینکه سرمایه گذار شروع بکار کرد بحث زمین خواری و رانت و ... مطرح شد و نهایتا این پروژه خوابید .

بلاتکلیفی 6 ساله جزیره آشوراده

مسئول پرونده ویژه توسعه گردشگری آشوراده گفت : به دنبال این امر سرمایه گذار دنبال طرح نرفت و 6 سال این کار بلاتکلیف ماند تا اینکه مالکیت زمین به منابع طبیعی واگذار شد و هم اکنون منابع طبیعی مالک زمین است و سرمایه گذار قبلی هم خلع ید شده و انصراف خود را از همکاری در این پروژه اعلام کرد .

سعید شیرکوند بیان کرد: در سال 90 با همان مکانیزم قبلی فراخوان سرمایه گذار داده شد و یک شرکتی نیز برنده شد و به این شرکت گفته شد که برود دنبال طرح مطالعاتی اما سرمایه گذار کاری نکرد و مجددا به نقطه اول بازگشتیم اما الان یک جهت روشن داریم و آن اینکه مالک زمین که منابع طبیعی است مشخص است و از لحاظ عمومی نیز مطالعات عمومی نشان داده که این نقطه دارای جاذبه گردشگری بالایی است و خصوصا در زمینه طبیعت گردی می تواند باعث رونق منطقه شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه این مسئله سالها مطرح بود و همه آن را دنبال می کردند و دغدغه مردم گرگان و بندر ترکمن هم بود ومقامات استانی اعم از استاندار و نماینده ولی فقیه هم تاکید زیادی روی آن داشتند بر آن شدیم تا این قضیه را جدی پیگیری کنیم .

دستور روحانی برای روشن شدن ابعاد گردشگری آشوراده

این استاد دانشگاه تصریح کرد: قبل از سفر رئیس جمهور به استان گلستان دکتر روحانی به ما گفت که اگر همه ابعاد مسئله اشوراده حل شده من آن را به عنوان مصوبه سفر اعلام می کنم و اگر حل نشود به آن اشاره ای نمی کنم لذا تیمی متشکل از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان حفاظت از محیط زیست مامور بررسی ابعاد این پروژه شدند و از بقیه سازمانها نیز دعوت شد و از استان گلستان هم مدیر کل میراث فرهنگی و معاون عمرانی استانداری حضور داشتند .

شیرکوند گفت : تمام بحث ها و مسائل در این خصوص انجام شد و با توجه به عدم مشکل مالکیت و استعداد بالای طبیعت گردی و گردشگری آشوراده ،  میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان محیط زیست بر سر یک سری کلیاتی با هم تفاهم کردند که

اولا ؛ از مجموعه 680 هکتاری آشوراده فقط 380 هکتار پروژه گردشگری دارد و بقیه شامل حریم و منطقه حفاظت شده می باشد و کل محوطه پروژه 380 هکتار است .

دوما ؛ از این 380 هکتار فقط 10 درصد ساخت و ساز بشود و بقیه از قضیه ساخت وساز جداست و در کاربری گردشگری تعریف می شود .

سوما ؛  منطقه گردشگری آشوراده ابتدا به یک سرمایه گذار مادر داده شود  به این دلیل که از شائبه های بعدی در زمینه زمین خواری و رانت و ... جلوگیری شود  و به همین دلیل سازمان همیاریهای استان گلستان به دلیل اینکه یک سازمان عمومی بود و مسئولین استانی نیز بر کار آن نظارت می کنند به عنوان شرکت مادر در نظر گرفته شد و این سرمایه گذار یعنی همیاریها بعد از گرفتن مشاور و نوشتن طرح جامع و تصویب آن این 380 هکتار را بین سرمایه گذاران متعدد تقسیم می کند .

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت : در همین راستا یک تیم مشاور حرفه ای متشکل از اساتید دانشگاه و مقامات استانی مشغول بررسی و نوشتن طرح جامع هستند و بعد از تصویب این طرح درسازمان میراث فرهنگی و گردشگری و محیط زیست کار اجرایی آن آغاز می شود .

بگذارید طرح جامع آشوراد تهیه شود بعد نقد کنید

دکتر سعید شیرکو ند انتقادهایی که الان می شود را بی اساس و غیر مبنایی دانست و افزود: هنوز طرحی داده نشده و کاری انجام نگرفته که بخواهیم نقد کنیم . متاسفانه گفته اند که اینجا می خواهند هتل 20 طبقه بسازند و یا پیست اتومبیل سواری ایجاد کنند که همه اینها دروغ است و البته برخی ها نیز بحث میانکاله را با آشوراده ترکیب کرده و قضاوت می کنند که این هم اشتباه است و این دو کاملا با هم تفاوت دارند .

وی اظهار کرد: منتقدان یا خیالپردازی می کنند و یا اطلاعات غلط دریافت کردند چون اینجا هنوز واگذار نشده است و طرح مطالعاتی به پایان نرسیده و ما کاربری ها را هنوز مشخص نکردیم و هر وقت طرح جامع آماده شد ، می توان ان را نقد کرد و الان در این فضای کاذب و التهاب غیر واقعی نمی توان تصمیم لازم را گرفت .

شیرکوند در پاسخ به خبرنگاران در خصوص انتخاب این مکان گفت : 1168 منطقه نمونه گردشگری مصوب هیئت وزیران داریم که اراضی آن از 100 هکتار شروع و به 1400 هکتار هم می رسد اما چند تا از آنها عملیاتی شده است ؟ پس صبر کنید تاطرح جامع آشوراده تمام شود.

وی به دو شرکتی که قبلا در مورد آشوراده طرح مطالعاتی داشتند اشاره کرد و گفت : یکی از آنها شرکتی است که در استان بیشتر به آقای یزدان پناه معروف است که این گروه مطالعاتی را انجام داده و مشاور هم گرفته بود ولی نتیجه مطالعات را به ما نداد ولی ما توانستیم دوستانه بخشی از این مطالعات را مطالعه کنیم .

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: شرکت دیگری که در مورد آشوراده کار مطالعاتی انجام داد ابراهیمی بود که فقط در فراخوان برنده شد اما کاری نکرد اما در حال حاضر سازمان همیاریها مشاور مطالعاتی گرفته و به دنبال طرح جامع است و ان شاء الله قول داده ظرف 6 ماه ان را تهیه کند و ما در سالگرد سفر روحانی به گلستان به دنبال اجرایی کردن این مصوبه رئیس جمهور هستیم .

شیرکوند اشاره کرد: در مورد آشوراده بجز این دو شرکت هیچ کار مطالعاتی صورت نگرفته و در اسناد سازمان میراث فرهنگی کشور نیز هیچ اسمی از شرکت و افراد دیگر یا شرکت های خارجی وجود ندارد .

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.