1393-07-02 20:21
5618
5
3309

آغاز تخریب ساخت ‎و سازهای غیرمجاز در «توشن» / هشدار به متخلفان «زیارت» + تصاویر

اولین مرحله از تخریب ساخت‎ و سازهای غیر مجاز در روستای «توشن» انجام شد.

 به گزارش گلستان ما ، شهر گرگان طی چند سال اخیر قافیه را به ساخت‎وساز غیرمجاز باخته است، از حوالی صیاد گرفته تا «زیارت» و «توشن» و هضم این همه تخلف پیش چشمان مجریان قانون سخت و باور نکردنی است.

*اجرای قانون به سختی‎هایش می‎ارزد

اجرای قانون گاهی سخت است اما اگر پایانی بر بی‎قانونی باشد به سختی‎اش می‎ارزد، مثل تخریب ساخت‎ و سازی که بی‎توجه به توصیه‎های قانونی توسط برخی افراد بنا شده است.

این برخورد قاطع شاید خط بطلانی باشد بر تفکراتی که تصور می‎کنند قانون با آنها مماشات می‎کند، انتظاری که جز این از دست‎اندرکاران قانون برای برخورد با متجاوزان به قانون نمی‎رود.

«توشن»، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان گرگان در استان گلستان که در دهستان «انجیرآب» قرار داشته و بر اساس سرشماری سال 1385 جمعیت آن 798 نفر (209 خانوار) بوده است.

این روستا به دلیل نزدیکی به شهر گرگان، از 10 سال گذشته مورد توجه اهالی متمکن گرگان قرار گرفته و بسیاری با خرید زمین و ساخت ویلا به درآمد اهالی این روستای کوچک و زیبا رونق داده‎اند.

کشاورزی شغل دیرینه اهالی این روستاست که با توجه به اقبال شهرنشین‎ها برای سکونت در روستا و افزایش قیمت اراضی، بسیاری از آنها عطای کشاورزی را به لقایش بخشیده‎اند و زمین‎های خود را به تازه‎واردان شهری فروخته‎اند.

*قیمت بالای اراضی فعالیت کشاورزی را در «توشن» متوقف ساخت

طی این سال‎ها، روستا توسعه یافت و ساخت‎ و‎ ساز غیرمجاز و خارج از بافت روستا معمول شد، چنان‎ که حتی محکومیت متخلفان در دستگاه قضایی طی چند سال گذشته نیز مانع از فعالیت آنها نشد.

از صبح دوشنبه با حضور دادستان، معاون امور عمرانی استاندار گلستان، مدیرکل مدیریت بحران استان و مدیرکل دفتر فنی استانداری مرحله اول قلع بناهای غیرمجاز در روستای «توشن» از حوالی شهر گرگان آغاز شد.

ابتدا در ارتفاعات حدود پنج واحد مسکونی قلع شد و سپس دیوارهایی که به شکل حصار اطراف زمین‎های کشاورزی کشیده شده بود به طور کلی تخریب شد.

عملیات برخورد با ساخت و ‎سازهای غیرمجاز در روستای «توشن» در آرامش کامل و با حضور نیروی انتظامی و نماینده دستگاه‎های عملیاتی اجرا شد.

*عزم دولت برای برخورد با ساخت ‎و ساز غیرمجاز

معاون عمرانی استاندار گلستان در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس با تاکید بر عزم دولت برای برخورد با ساخت‎ و ساز غیرمجاز گفت: استان در این زمینه با هیچ کسی تعارف ندارد و به شکل جدی پیگیر این موضوع است.

رضا مروتی اظهار کرد: این جدیت به معنای آن نیست که تنها به دنبال تخریب باشیم، بلکه اساس برنامه‎های این حوزه، پیشگیری و ایجاد فرهنگ مردمی برای مقابله با چنین وضعیت ناهنجاری است.

وی ادامه داد: برای پیشبرد برنامه‎های پیشگیرانه، کمیته پیشگیری از ساخت‎ و ساز غیرمجاز، به ریاست معاونت عمرانی استانداری و با همراهی دستگاه‎های عملیاتی استان شکل گرفت تا با اطلاع‎رسانی، آموزش و فرهنگسازی به شکلی برنامه‎ریزی کند تا مردم ضمن توجه به قانون از روند نادرست ساخت ‎و ساز اجتناب کنند.

قائم‌مقام شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به تسری این برخورد با ساخت ‎و ساز به روستای «زیارت» و دیگر نقاط استان افزود: هرگز به دنبال کار مقطعی نیستیم و اعتقاد داریم مناطقی چون «توشن»، «شصت‎کلا» و «زیارت» به عنوان شش‎های گرگان، منبع آب شرب و شریان حیاتی این شهر بزرگ محسوب می‎شوند و باید از این منابع حیاتی مراقبت کرد.       

مروتی در پایان از وجود بیش از 400 پرونده قضایی آماده تخریب در روستای زیارت خبر داد و تصریح کرد: به زودی برخورد با ساخت ‎و ساز غیرمجاز و تخریب در «زیارت» نیز آغاز خواهد شد.

تخرب بناها و دیوارهای غیرمجاز در «توشن» همچنان ادامه دارد و انتظار می‎رود همچنان با قدرت تداوم یابد.

پیش از این بارها پس از ارجاع پرونده این تخلفات به محاکم قضایی گرگان، به عاملان ساخت‎ و ساز غیر مجاز در بافت خارج از روستای «توشن» برای برخورد و تخریب هشدار داده شده بود.

در این برخورد قاطع علاوه بر تخریب اماکن مسکونی غیرمجاز که در زمین‎های زراعی و بدون مجوز ساخته شده بود، دیوارهای غیر مجاز نیز توسط دستگاه‎های عملیاتی قلع بنا شد.

این اولین مرحله از تخریب ساخت‎ و سازهای غیر مجاز در این روستای حاشیه گرگان است و طبق اظهارات مقامات مسئول به زودی مرحله بعدی آن تا یک هفته دیگر اجرا می‎شود.

امید که این برخورد قاطع آغازی باشد بر اجرای قانون و برخورد با تخلفاتی که هر کدام درآینده ممکن است برای استان منشأ بحران‎های طبیعی و اجتماعی باشند./ فارس

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

احمد

سلام ظاهرا از اين تعداد در توشن فقط زمينهاي اقاي م ه از مديران استاندار سالم مانده است

0
0
پاسخ
1393-07-02 18:10
توشنی

مساله ساخت وسازهای غیرمجاز موضوع ساده ای نیست که با قلع بنا پایان یابد.به همان اندازه که ساخت وسازها خراشی برصورت طبیعت است تخریب آنها نیز خراشی عمیق تر بر صورت انسان هاست! آقایان محترم آیا به عواقب غیر قابل جبران آن فکر کرده اید؟شما که اینقدر قاطع ایستاده اید که خراب کنید چرا همان اول قاطعانه نایستادید که بنا نکنند!!اگر بخواهیم مقصر معرفی کنیم شما هستید یا مردم که ندانسته ونا آگاهانه بسمت ساخت وساز میروند!!شما اگر عزم تان راجزم کرده اید خدا روشکر پس اولین اقدام تخریب نیست بلکه ممانعت از شروع به ساخت است!کجای این عالم می گذارند که هزاران نفر بسازند بعد مسولان تصمیم بگیرند که خراب کنند!شما اگر راست می گویید که انشاالله راست هست فقط دیگر نگذارید بسازند وجلوی مخضوصا دست اندازان به منابع طبیعی رو بگیرید...ضمنا هیچ فکر کرده اید چرا کشاورزان می فروشند؟؟چرا کشاورزی مقرون بصرفه نیست!!چاره آنجاست نه اینجا!!آقایان مسول به زمانه و روزگارهم توجه کنید..به مقتضیات زمانه..به شهرنشینی وعوارض روحی روانی آن..چرا مسولان قادرنیستند شیوه زندگی جدید را برای مردم طراحی کنند.فقط بلدیدکه خراب کنید

0
0
پاسخ
1393-07-05 08:00
توشنی

نکته قابل توجه دیگر اشاره معاون عمرانی استاندار به مسئله ساخت وسازهاست/اول اینکه پست معاون عمرانی به معاون تخریب تغییرنام یابد دوم اینکه وقتی ایشان می فرمایند باید فرهنگ سازی کرد بفرمایند اعتبار وجدول هزینه هایی که بابت این کار انجام داده اند رو اعلام کنند سوم آنکه چرا ایشان هم بجای پرداختن ریشه ای به این مسئله وحل مدبرانه به بدترین شیوه روی آورده اند!!چهارم اینکه راه مقابله باچنین پدیده هایی مستلزم پژوهش علمی ومیدانی است لذا باتوجه به اینکه دنیا دنیای مدرنی است این روشها چه معنا دارد؟؟

1
0
پاسخ
1393-07-05 08:14
کارشناس

از گلستان ما بخاطر دغذغه های منابع طبیعی اش تشکر می کنم ولی راه حل حفظ منابع این شکلی نیست.حفظ منابع طبیعی دقیقا رفتار سازمان محیط زیست در مقاومت بابت جاده ابر است که باتمام قوا تا الان نگذاشته انجام شود.سازمانهایی که مسولیت حفظ منابع شان را دارند باید شبیه محیط زیست عمل کنند.این تصاویری که شماگذاشتید نشان از بی برنامگی وضعف مدیران دارد که سرمایه های ملی وانسانی را بهدر میدهد.این جور برخوردها در شان نظام نیست.باید مسولان مقصر ساختمان وجودشان را بریزید نه سرمایه های ملت را.......

0
0
پاسخ
1393-07-05 12:12

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.